تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با دکتر رسول نفیسی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی در واشینگتن

تنش بین آمریکا و اسراییل تا کجا ادامه خواهد یافت؟‬

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

ادامه شهرک سازی اسراییل در مناطق اشغالی بویژه طرح ساختمان ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در بیت المقدس شرقی که هم‌زمان با سفر جو بایدن، معاون اوباما به منطقه اعلام شد، خشم وزارت خارجه آمریکا را برانگیخت.

Download it Here!

هیلاری کلینتون این طرح را عامل به خطر افتادن روابط تل آویو و واشینگتن دانست و اسراییل ضمن عذرخواهی و غیر عمدی دانستن اعلام این طرح هم‌زمان با سفر بایدن، دستور بررسی این مسئله را داده است. پرسش این است که مناقشه آمریکا و اسراییل بر سر شهرک سازی‌ها تا کجا می‌تواند ادامه یابد و آیا روند صلح مورد نظر آمریکا، برای اسراییل جدی است؟ دکتر رسول نفیسی استاد دانشگاه و تحلیل گر سیاسی در واشینگتن به زمانه می‌گوید:

اصولا باید اشاره کنم از زمانی که نتانیاهو و وزیر امور خارجه‌ی ایشان آقای لیبرمن انتخاب شده‌اند، خط، خط مناقشه با اعراب بوده است و حتی زمانی این حرف مطرح شد که در اسامی شهرها و روستا‌های اطراف شهرها که علاوه بر عبری به عربی هم نوشته شده است، بخش عربی اسامی پاک شود.

یعنی این گروه جدید به‌صورت خیلی ایدئولوژیک با اعراب مخالفند و علاقه‌ای هم به ایجاد صلح و کمتر شدن تنش ندارند و حتی علاقه‌ای هم به کنار آمدن با حکومت دموکرات آمریکا ندارند. البته از روز اول هم معلوم بود و صحبتی که آقای اوباما در مصر انجام داد و شاخه‌ی زیتونی که به طرف مسلمانان دراز کرد، اصلا به مذاق اسراییلی‌ها خوش نیامد.


جوزف بایدن در کنار باراک اوباما

البته در کابینه‌ی آقای اوباما افراد بسیار موثری هستند که با لابی اسراییل نزدیکند مثل رامی مانوئل که حتی خدمت سربازی خود را در اسراییل گذرانده است، ولی با همه‌ی این احوال اسراییلی‌ها به هیچ وجه به دولت آقای اوباما خوش‌بین نیستند و معتقدند که دولت اوباما بیشتر در صدد دلجویی از مسلمانان است. بنابراین اختلاف عمیق‌تر از مسئله‌ی خانه سازی است، مسئله‌ی خانه سازی جزیی از مسئله‌ی کلی است که این وسط خودنمایی می‌کند و نماد تمام این تضاد و مخالفتی است که بین دولت اوباما و دولت ناتانیاهو وجود دارد.

دولت اوباما مثل بسیاری دموکرات‌های دیگر معتقد است که یکی از راه‌های حل مسائل خاورمیانه از بین بردن تنش میان اعراب و اسراییلی‌ها است، اما متاسفانه سیاست‌های آمریکا در این زمینه به هیچ‌وجه موفق نبوده و دائما در یک حالت تعلیق و عدم پیش‌رفت در این سال‌ها بوده است.

می‌شود گفت که ناموفق‌ترین قسمت سیاست خارجی دولت آقای اوباما مربوط به همین مناقشه اسراییل و فلسطین بوده است.

وضعیت در کنگره‌ی آمریکا نسبت به این مسئله چگونه است؟ یعنی اگر شخص آقای اوباما و وزیر خارجه‌اش بخواهند فشار بیشتری روی اسراییل بیاورند، کنگره در این زمینه چه مواضعی خواهد داشت؟

قطعا کنگره همکاری زیادی نخواهد کرد، به‌خصوص که در حال حاضر مسئله‌ی اصلی اوباما مسائل داخلی است و در این زمینه بسیار محتاج کنگره است. بویژه در مجلس نمایندگان به لحاظ تعداد طرفداران دولت اسراییل که در آن‌جا هستند، مشکل خواهد داشت.

بنابر‌این شاید بعد از تصویب لایحه‌ی بهداشت عمومی که قرار است تا ۱۰ روز دیگر صورت بگیرد، اوباما تازه بتواند مقداری به سیاست خارجی بپردازد. ولی باید دانست که اهم مسائل در آمریکا مسئله‌ی اقتصاد است و آقای اوباما هم که مهم‌ترین مسئله‌ی خود را بهداشت عمومی گذاشته است.

بنابر‌این اول باید تکلیف این‌ها روشن شود تا بعد ببینیم ارتباط بین کنگره و رییس جمهور در مورد مسائل خارجی و رابطه با اسراییل به چه شکلی در خواهد آمد.

به این ترتیب می‌شود نتیجه گرفت که انتقاد تند وزیر خارجه‌ی آمریکا در مورد گسترش خانه‌ سازی‌ها و واکنش بنیامین نتانیاهو در این زمینه، در چهارچوب ملاحظات دیپلماتیک محدود می‌ماند و فراتر از آن نخواهد رفت؟

بله، تصور من همین است. فکر نمی‌کنم که آمریکا بخواهد یا بتواند اقدام دیگری علیه اسراییل انجام دهد. به‌خصوص در موقعیتی که رییس جمهور بسیار محتاج آرای کنگره است.


دکتر رسول نفیسی می‌گوید که ناموفق‌ترین قسمت سیاست خارجی دولت آقای اوباما مربوط به مناقشه اسراییل و فلسطین بوده است

نکته‌ی دیگری که این روزها بویژه مطرح است، سیاست ایران در قبال صلح خاورمیانه در شرایط تیره تر شدن روابط ایران و آمریکا بر سر مناقشه هسته ای است. محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین در تونس مطرح کرده است که ایران نه تنها با روند صلح خاورمیانه موافق نیست بلکه با اتحاد فلسطینی‌ها هم مخالف است و طرحی که اخیرا مصر، برای اتحاد مجدد تشکیلات خودگردان و حماس تهیه کرده بود، در واقع با اعمال نفوذ ایران، شکست خورده است.

آیا سیاست ایران، در توقف روند صلح اسراییل و فلسطین و ادامه خصومت الفتح و حماس نقش درجه اول دارد؟

ایران نشان داده است که نه تنها علاقه‌ای به ایجاد تفاهم بین جناح‌های مختلف فلسطینی ندارد، بلکه با جدیت تمام در فکر محکم کردن جای پای خود در غزه است و برای این‌کار دلایل بسیار زیادی دارد. اولین و مهم‌ترین دلیل این است که در مقابل اسراییل جای پایی داشته باشد، ولی بعد از آن نیز باید در نظر بگیریم که حماس تنها نیروی سنی است که در منطقه با ایران همکاری دارد. تمام نیروهای دیگر همکار ایران، مثل حزب‌الله لبنان، احزاب مختلف در عراق و هزاره‌ها در افغانستان، همگی شیعه هستند و این اولین نیروی سنی است که با ایران همکاری تنگاتنگ دارد و ایران به‌خصوص از این لحاظ به هیچ‌وجه علاقه‌ای به نزدیکی این دو جناح به یکدیگر ندارد.

طبیعتا اگر این جناح‌ها به محمود عباس و دولت خودگردان نزدیک شوند، نفوذ ایران به کلی از بین خواهد رفت بنابراین ایران با خرج میلیون‌ها یا میلیارد‌ها دلار هم که شده، این قسمت کوچک غزه را با خودش همراه خواهد کرد.

از طرف دیگر تصور نمی‌کنم که رهبران حماس هم علاقه‌ای به داشتن رابطه با دولت محمود عباس داشته باشند، به چندین دلیل؛ یکی این‌که اهمیت بین‌المللی خودشان را از دست می دهند، دوم این‌که پول‌های نا پیدایی که به آنجا وارد می‌شود و در حساب‌های مختلف در اروپا برای رهبران حماس در غزه ذخیره می شود، از بین می‌رود و منبع مالی این رهبران که البته به صورت شخصی از آن استفاده می‌کنند و به فساد در آن منطقه دامن زده است هم قطع می شود. زیرا در صورت اتحاد نیروها، به هر حال مقداری کنترل و حساب‌رسی خواهد بود.

من تصور می‌کنم رد کردن دست محمود عباس برای اتحاد، هم به خاطر دخالت منفی ایران است و هم خود رهبران حماس علاقه‌ای ندارند که دوباره زیر پرچم محمود عباس بروند و این حالت اهمیت بین‌المللی خود را از دست بدهند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اقای علوی
لطفأ بفرمایید شهرک سازی صهیونیستها چه ربطی به روابط ایران با حماس دارد.اگر شما شهامت مصاحبه کردن و روی اب ریختن پته صهیونیستهای ادم کش را ندارید،چه لزومی دارد که مصاحبه ای در رابطه با اعمال ضد بشری صهیونیستها بنمایید و پای دولت اسلامی را وسط بکشید؟شماها انقدر اماتورانه کار می کنید که حتی یک فرد غیر سیاسی هم از سر سپردگی شما به رژیم صهیونیستی مطلع می شود.موضوع اصلی که اختلاف امریکاییان با جنایتکاران صهیونیست است را شما به اختلاف محمودعباس با ایرن کشانده اید.ایا می توان از شما و خبرنگاران .... چون شما به عنوان یک خبرنگار ایرانی نام برد؟.... کنید و ابروی خبرنگاران را بیشتر از این نبرید.

-- mansour piry khanghah ، Mar 15, 2010

لطفا یک گروه ایرانی مخالف دولت ج.ا.ا. مثلا گزارشگران بدون مرز، جامعه ححقوق بشر، عفو بین الملل و یا یک گروه خبرنگار از همین رسانه های ضد ایرانی لطف کنند و خدمت مسئولین رژیم صهیونیستی و سیاست مردان اروپایی و امریکایی مدافع حقوق بشر تشریف ببرند و سوال بفرمایند که چرا مانع شهرک سازی و جنگ طلبی صهیونیستها نمی شوند؟
همه انساندوستان می دانند که رژیم اشغالگر و دولت امریکا و همدستان اروپایی انان در فجایع حاصل از سیاستهای رژیم صهیونیستی شریک اند.لذا گروههای مخالف ج.ا.ا. هم بدینوسیله تکلیف خود را با نقض حقوق بشر در سرزمین اشغالی فلسطینیان توسط صهیونیستها و حامیان غربی ان روشن کنند.
نمی شود ایرانی بود و از حقوق پایمال شده مردم مسلمان ایران دفاع کرد ولی از دشمنان پشت پرده همین مردم مسلمان غافل بود و یا این دشمن دیرینه(استعمارگران)را نادیده گرفت و یا استعمارگران را دوست مردم ایران دانست.
برخی می گویند به دولت و مردم ایران چه مربوط است که در امور لبنان ، فلسطین،عراق،افغانستان و غیره دخالت می کند؟پاسخ بسیار ساده است؛تا زمانی که دشمن(استعمارگران غربی و شرقی و نوکران داخلی انان)خواب ایرانیان را اشفته میکنند،و توان مقابله با دشمن کم است،نیاز به کمک دوستان خوب میباشد.حتی کمک گرفتن از دشمن دانا(روسیه)نیز در صورت احتیاط ظروری است.طبیعی است که دوست گرفتن هزینه دارد.همانطوری که امریکا و اروپا مبالغ هنگفتی را برای برقراری پایگاه صهیونیستی خود هزینه می کنند.
شیوه ای که صهونیستها ودولت امریکا در اشغالگری و نسل کشی فلسطینیان بکار می برند،کپی شیوه های انقراض سرخ پوستان و اشغال سرزمین انان است.اقای خمینی به درستی این رژیم را غده سرطانی در منطقه نام برده اند.
ایرانیان محترم و مخصوصا مخالفین دولت،موظفند برای جلوگیری از حمایت ج.ا.ا. از عربها ابتدا مانع نسل کشی و اشغالگری صهیونیستها شوند و یا از حمایت این جانیان ناقض حقوق بشر دست بردارند.چون حقوق بشر مخصوص این یا ان کشور نیست، بلکه کرامت انسان در کره زمین را باید پاس داشت.لذا هر دولتی که حقوق انسانی را زیر پا گذاشت باید به او اعتراض کرد.حقوق بشر امریکایی بدرد خود استعمار گران و نوکران بی شخصیت شان می خورد.پاینده ایران و سرفراز باد مردم مسلمان و غیر مسلمان در کره زمین

-- mansour piry khanghah ، Mar 16, 2010

جناب اقای علوی
از بی احترامی که به شما کرده ام عذر می خواهم.امید وارم در مصاحبه های بعدی خود دقت فرمایید که مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و برای خوانندگان مطالب شما هم سوءتفاهم پیش نیاید.
اگر به مقالات انتقادی روزنامه نگاران غیر مستقل و یا اماتور در مورد جنایات صهیونیستها توجه نمائید،متوجه خواهید شد که در ان مقاله ها به شکلی پای دولت ایران را برای توجیه جنایت صهیونیستها به پیش می کشند و یا حد اقل به بهانه ترکاندن یک ترقه و یا فرستادن یک فشفشه توسط فلسطینیان،اقدامات ضد بشری دولت صهیونیسی را کم رنگ و یا توجیه می کنند.
نه دولت ایران و نه حماس و نه حزب الله لبنان و امثالهم هم دمکرات نیستند.انها هم جنایت کرده اند.اما باید حساب هر یک را جدا نمود.
ضمنان در کره زمین دولتی یافت نمی شود که به کرامت انسانی احترام لازم را بگذارد و اگر در برخی کشورهای اروپایی یک دمکراسی نسبی خوب وجود دارد،دلیلی بر دمکرات بودن واقعی انان نیست.چون توسط همین دوّل اروپایی در دیگر نقاط کره خاکی جنایات هولناکی می شود.از جمله شکنجه در عراق و افقانستان و زندان گوانتانامو و غیره و یا ارسال مواد شیمیائی زائد و سمی،زباله های اتمی کشنده،زباله های الکترونیکی سمی چون کامپوتر و غیره به کشورهای افریقائی و هند و فلیین و یا سیاستهای تفرقه افکنانه و استعماری برای غارت اموال مردم فقیر
من مطمعن هستم که شما همه این مسائل را می دانید و منظور اصلی شما فقط روشنگری بوده است.موفق باشید

-- mansour piry khanghah ، Mar 16, 2010

این تحلیل گران از همه جا بی خبر، ساده دلانه باور دارند که هر جا شیعه است با ایران پیوند دارند. جناب نفیسی هزاره های افغانستان نه دل خوشی از ایران دارند و نه هوادار سیاست های ایران است. کمی به خود زحمت بدهید و در این مورد بخوانید. تازه هواداران ایران در افغانستان نه شیعه ها (هزاره ها) که تاجیک های سنی مذهب اند و به این گونه حماس تنها گروه سنی مذهبی نیست که هوادار ایران است. خبرهای انتخابات ریاست جمهوری پسین افغانستان را حداقل خوانده اید و حمایت های بی دریغ ایران از عبدالله عبدالله را حتماً می فهمید؛ با وجود این چه گونه نادیده می گیرید حمایت ایران از تاجیک ها را و اتهام هواداری به ایران را به هزاره ها می بندید!

-- جواد ، Mar 16, 2010

اگر این پول های میلیارد دلاری حاصل از نفت مردم ایران به جای رفتن به جیب سران حماس و جنگ افروزی در سرزمینی که هیچ ربطی به ما ایرانیان ندارد صرف صاحبان اصلی ان یعنی مردم ایران بشود، تک تک زنان و مردان ایرانی زندگی مرفه و خوبی خواهند داشت و ایران به راستی یکی از بهترین کشورها برای مردمانش می شود.
ولی صد افسوس که ابلهان و مزدوران بر سرزمین ایران حکومت می کنند و پول مردم را به جیب های خود و اربابانشان سرازیر کرده اند در طی این سی سال و برای حفظ این حکومت جنایتکار نیاز به ادامه ی جنگ در سرزمین فلسطینیان و اسرائیل دارند.

-- شهرزاد ، Mar 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)