تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگوهایی با فعالان سیاسی در خصوص تغییر رنگ پرچم ایران

«برقرار باد پرچم سه رنگ ایران»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

پس از مصاحبه‏ی مطبوعاتی محمود احمدی‏نژاد و در حالی که در تصویر پشت سر ایشان، رنگ سبز پرچم ایران به آبی تبدیل شده بود، بحث و گفت‏وگو در باره‏ی این موضوع که تاکنون فقط توسط مخالفان سیاسی آقای احمدی‏نژاد به آن اشاره شده بود، به مطبوعات و رسانه‏های داخل نیز کشیده شد. تا جایی که امروز حسین سبحانی‏نیا، نایب رییس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس گفت:

Download it Here!

«پرچم کشور سمبل وحدت جامعه و علامت جمهوری اسلامی در عرصه‏ی بین‏المللی است و نباید دست‏خوش برخی ذهنیت‏های خراب که ممکن است در برخی سطوح وجود داشته باشد، بشود».

حسین سبحانی‏نیا گفت: «توصیه‏ی من به رییس جمهور این است که حال که این موضوع آن‏چنان که در رسانه‏ها به آن پرداخته‏اند و تکرار شده است، اتفاق افتاده، به دستگاه‏های مسئول و به‏خصوص روابط عمومی برگزار کننده‏ی این نشست‏‏ها تذکرات لازم داده شود».

این در حالی است که هیچ‏کدام از سایت‏ها یا نشریات حامی آقای رییس جمهور که در این‏گونه موارد معمولا به پاسخ‏گویی اقدام می‏کنند، هیچ موضعی نگرفته‏اند.


قابل ذکر است که در قانون اساسی ایران نیز اصل ۱۱۸، بر سه رنگ سبز و سرخ و سفید در پرچم ایران صراحت دارد.

در این ارتباط، گفت‏وگوهایی با خانم مریم بهروزی، مشاور امور مجلس نهاد ریاست جمهوری و دبیر «جامعه‏ی زینب» در تهران و آقای خسرو سیف، دبیر حز ملت ایران انجام داده‏ام.

هم‏چنین گفت‏وگوواره‏ای با خانم سیمین بهبهانی که بیشتر ترجیح دادند شعری در حمایت از پرچم ایران بخوانند داشتم. صحبت کوتاهی نیز با حجت‏الاسلام علیخانی، نماینده‏ی قزوین در مجلس شورای اسلامی انجام دادم.

خانم بهروزی، با توجه به تکرار این مساله و نگرانی‏هایی که در میان اصول‏گرایان نیز برانگیخته شده است، آیا شما امکان تغییر در پرچم ایران را جدی می‏بینید؟

ایران و ایرانی و پرچم سرافراز و مقدس ایران هیچ‏گاه تغییر نمی‏کند. این پرچم قانون دارد. در قانون اساسی ایران آمده است که پرچم ایران سه رنگ دارد و آن سه رنگ هم مشخص شده‏اند؛ سبز، قرمز و سفید که هرکدام از رنگ‏ها هم تعبیر خاص خود را دارد.

پس به نظر شما، چرا این اتفاق برای چندمین بار افتاده است؟

شاید بی‏دقتی بوده است. بالاخره این کار هدف‏دار نبوده است. اگر هم انجام شده، کار هدف‏داری نبوده است. به هرحال هیچ‏کس؛ رییس جمهور، دولت، مجلس و هیچ قدرتی نمی‏تواند پرچم ایران را تغییر بدهد. چون پرچم ایران نمود یک ملت است که آن را انتخاب کرده‏اند و در قانون اساسی هم آمده است. هیچ‏کس حق عوض کردن پرچم را ندارد. تغییر پرچم کار ساده‏ای نیست. این موارد را هم فکر نمی‏‏کنم از روی قصد و غرض خاصی بوده باشد.


مریم بهروزی، رییس جامعه‏ی زینب

خانم بهروزی با اشاره به تذکر آقای سبحانی‏نیا، نایب‏رییس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس، می‏گویند:

این تذکر به‏جایی است. حتماً باید اصلاح شود و پاسخ آن را هم باید خود آقای رییس جمهور بدهد که چرا چنین اتفاقی افتاده است. اتفاقی که می‏گویید برای چندمین بار بوده، باید خود آقای احمدی‏نژاد به آن پاسخ بدهند. وگرنه به‏نظر من، نه هیچ قدرتی می‏تواند پرچم را عوض کند و نه این کار درستی است.

آقای خسرو سیف، دبیر حزب ملت ایران در این باره می‏گویند:

به چه دلیلی؟! منظورشان چه بوده است؟ یعنی پرچم اصلا عوض شود؟ مطلقا چنین نخواهد بود. پرچم ما سابقه‏ دارد. این‏طور نیست که با هر اتفاقی پرچم عوض شود. پرچم ما یک تاریخ طولانی دارد و امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد.

ولی به هرحال پرچمی که روز سه‏شنبه نیز در کنفرانس مطبوعاتی پشت سر آقای احمدی‏نژاد تزیین شده بود، سه رنگ قرمز و سفید و آبی را داشت.


خسرو سیف، دبیرکل حزب ملت ایران

پرچمی که پشت سر ایشان بوده است، یک پرچم گروهی است. پرچم ملی ما نیست. پرچم ما پرچم سه رنگ سبز، سفید و قرمز از دوران گذشته‏ی بسیار دور است.

ابتدا نشان شیر و خورشید را هم داشت که بعد از انقلاب نشان شیر و خورشید را برداشتند. حال آن بحث جداگانه‏ای دارد که خود آن شیر و خورشید هم تاریخ مدونی است و مربوط به سلسله‏ خاصی نمی‏شود. این پرچم از گذشته با شیر و خورشید بود که در دوران قاجار شمشیری به آن اضافه شد.

نشان شیر و خورشید نماد سلسله‏ی سلطنتی خاصی نیست. پرچم ملی ما در گذشته با شیر و خورشید بوده که بعد از انقلاب، شیر و خورشید را برداشته‏اند و نشان جدیدی روی آن گذاشته‏اند.

پرچم سمبلی تاریخی است. چیزی نیست که بنا به میل اشخاص بخواهد عوض شود. این پرچم، پرچم ملی مملکت است و به هیچ وجه هم تغییر نمی‏کند؛ به خصوص به این شکل. حال اگر زمانی کسی بخواهد پیشنهادی بدهد و کاری بکند، نظر شخصی او است. اما از نظر عموم، پرچم ایران همین پرچم سه رنگ است.

به اعتقاد من، این برخوردها موضعی است، رد می‏شود و پرچم ما همان پرچم گذشته خواهد بود و کوچک‏ترین تغییری هم در آن نخواهد شد.

بنا به میل شخصی کسی نیست. یعنی هر مسئولی هم به هرحال چنین اختیاری ندارد که بخواهد شخصاً پرچم را عوض کند. آن یک مراحل قانونی دارد که تا به حال در این زمینه هم نه صحبتی و نه پیشنهادی بوده است و به این ترتیب، همان پرچم سه رنگ گذشته‏ی ما بوده که هست.

شما نیز مانند برخی از اصول‏گرایان فکر می‏کنید این اتفاق سهوی بوده است؟

من فکر می‏کنم باید خیلی خوش‏بینانه روی آن قضاوت کرد و خوش‏بینانه گفت که سهوی بوده است. ما بر این اساس می‏گیریم. اگر نظر خاصی هم کسی داشته، کار درستی نبوده است. همین که گفته‏اند سهوی؛ یعنی پذیرفته‏اند این کار اشتباهاً انجام شده است.

نمی‏توان گفت، چون پرچم دوبار به این شکل درآمده، پس عوض شده است. مطلقا چنین نیست. کما این که تکذیب کرده‏اند و گفته‏اند سهوی بوده است.

با شاعر بزرگ معاصر، خانم سیمین بهبهانی که اشعار فراوانی بر اساس میهن‏دوستی و عرق به میهن و پرچم دارند، سعی می‏کنم گفت‏وگویی داشته باشم. ایشان بیمار هستند و از این اخبار اطلاعی ندارند. از ایشان خواهش کردم اگر شعری در باره‏ی پرچم ایران دارند، برایمان بخوانند:


سیمین بهبهانی، شاعر

شعری است به نام «آدم شدی»

آدم شدی؟ نشدی! نه!
بس کن ز هرزه دویدن
تا آن بهشت خیالی
سگ دو زدن، نرسیدن
هر جا که معرکه دیدی
رفتی و جامه دریدی
حاشا کرامت برگی
پوشای جامه دریدن
تا آستانه‌ی پیری
جان کنده‌ای که نمیری
یکدم بمیر که سخت است
زهر مدام چشیدن
رامت نکرده سواری
بر گُرده زخم که داری؟
ای اسب فاخر میدان
حیف از تو بار کشیدن
آدم شدم؟ نشدم، نه!
چون گوسفند به مرتع
خواندم ترانه‏ی بع بع
کردم نشاط چریدن
از گله گرگ بسی خورد
وز مانده، دزد بسی بُرد
من گرم دُمبه تکانی
دیدم چنان که ندیدن
قصاب می‏رسد از راه
در مشت تیغه‌ی خون‌خواه
من سر نهاده به درگاه
آماده بهر بُریـدن
کو آن نماد دلیری
آن شیر درخور شیری
خورشید از پس پشتش
بر کرده سر به دمیدن
شیطان شدن خوشم آید
آتش سرشت، که باید
بر خاک سجده نکردن
غیر از خدا نگزیدن
برقرار باد پرچم سه رنگ ایران.

سعی می‏کنم گفت‏وگویی با حجت‏الاسلام قدرت‏الله علیخانی‏، نماینده‏ی مردم قزوین و عضو کمیسیون قضایی مجلس، داشته باشم.

آقای علیخانی، آیا شما هم باخبر شدید که در کنفرانس مطبوعاتی آقای احمدی‏نژاد، رنگ سبز پرچم ایران، تبدیل به رنگ آبی شده بود؟

من نبودم؛ حضور نداشتم.

به هرحال این بار چندم است که در حضور آقای احمدی‏نژاد این اتفاق می‏افتد و رنگ پرچم ایران آشکارا تغییر می‏کند. به عنوان نماینده‏ی مجلس نظرتان در این باره چیست؟

این که تازگی ندارد… حالا این چیزها دیگر… فکر نمی‏کنم در آن جلسه… حالا دیگر… از خودشان بپرسید.

فکر می‏کنید هیچ زمینه‏ی قانونی‏ای برای تغییر یکی از رنگ‏های پرچم ایران وجود دارد؟

آن قابل چیز نیست… در فرصت دیگری.

کوتاه نظرتان را بگویید، آقای علیخانی!

حالا معذور بدارید. یا علی! خسته نباشید خداحافظ.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با درود به شما.پرچم ایران بیش از 3000 سال تاریخ دارد سبز سفید قرمز با شیروخورشید بدون خنجر این نشان هویت ماست وماهمگی باید با هر عقیده سیاسی که داریم بجای خودش ولی پرچم ایران همیشه سبز سفید قرمز با شیروخورشید.بدرود

-- مهراب بختیاری ، Feb 20, 2010

سه رنگ آبی، سپید و سرخ دست کم در پرچم های کشورهای روسیه، فرانسه، انگلستان و آمریکا مورد استفاده قرار دارد.

پیدا کنید پرتقال فروش را؟

-- روسی ، Feb 20, 2010

آقایون چون خودشون اصل تبار ندارن همه چیز روو می خواهان به باد بدهند زنده باد پرچم سه رنگ ایران

-- tara ، Feb 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)