تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامه سرگشاده جمعی از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان

جمعی از وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران در نامه‌ای سرگشاده به آیت الله صادق لاریجانی، نسبت به هتک حرمت کیوان مهرگان و عبدالرضا تاجیک توسط روزنامه کیهان اعتراض کردند.

متن این نامه به شرح زیر است:

ریاست محترم قوه قضاییه، آیت‌الله صادق لاریجانی

با سلام و احترام و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حسین‌بن‌علی(ع)

همان‌طور که حتما مستحضر هستید طی هفته گذشته نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات عده‌ای از فعالان عرصه سیاسی، مطبوعاتی کشور از جمله آقایان عبدالرضا تاجیک و کیوان مهرگان را بازداشت کرده‌اند.

انعکاس اخبار این رویداد در رسانه‌های داخلی و علی‌الخصوص روزنامه دولتی کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری بسیار بسیار تاسف‌بار و فراتر از حدودی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی همگان را به رعایت آن دعوت کرده است.

لذا بر خود دانستیم بنابر اصل هشتم قانون اساسی که دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه‌ای همگانی و متقابل معین کرده است نکاتی را اشاره کنیم.

در خبر روزنامه کیهان در تاریخ نهم دی ماه ۱۳۸۸ صفحه دوم آمده است کیوان مهرگان از گردانندگان روزنامه زنجیره‌ای اعتماد و رضا تاجیک دبیر سیاسی برخی روزنامه‌های توقیف شده از اعضای گروهک آمریکایی نهضت آزادی هستند.

در ادامه این خبر رضا تاجیک را مدافع سینه چاک رژیم صهیونیستی و کیوان مهرگان را به همکاری با گروهک‌های تجزیه‌طلب در کردستان متهم کرده است.

در قرآن آیه هشتم سوره مائده آمده است:

«وَ لا یجرِمَنُّکم شَنَأنُ قَومٍ عَلی أَلَّا تَعدِلوا اعدِلُوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوَی»
دشمنی با گروهی (از مردم) به بی‌عدالتی وادارتان نکند، عدالت ورزید، که به تقوی نزدیک‌تر است

بسیار متاسف هستیم که روزنامه دولتی کیهان، حرمت و حیثیت همکاران خود را در سایر مطبوعات قانونی کشور پایمال کرده و سرمایه‌های مطبوعاتی که در فضای پس از انقلاب رشد کرده‌اند را مدافع سینه چاک رژیم صهیونیستی و یا تجزیه‌طلب معرفی می‌کند.

در ماده یازدهم اعلامیه حقوق بشر به حق بی‌گناه محسوب شدن تا زمان اثبات جرم تاکید شده و در اصل سی و ششم سی و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز، حکم به مجازات و اجراء آن را تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون تعیین کرده است و اصل را بر برائت دانسته و هیچ‌کس را از نظر قانون مجرم نمی‌شناسد، مگر آن‌که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد، حال چگونه است که روزنامه دولتی کیهان پیش از طی مراحل مقدماتی تحقیق، کیوان مهرگان و عبدالرضا تاجیک را متهم و حکم به مجرمیت آنان را صادر می‌کند.

طبق قانون، قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق عدالت و احیای حقوق عامه و نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

پرسش ما جوانان از جنابعالی که ریاست این قوه را برعهده دارید این است که فضای افترا، تهمت پراکنی و بازی با حیثیت و آبروی جوانان‌مان توسط روزنامه دولتی کیهان که مدیر مسئول آن توسط مقام رهبری منصوب می‌شود و از بودجه عمومی و بیت‌المال بهره می‌جوید چه زمانی پایان داده می‌شود؟

چه زمانی حاشیه امن مدیر مسئول این نشریه قرار است به احساس خوف تبدیل شود؟

اصل سی و نهم قانون اساسی هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات معین کرده است لذا از شما ریاست محترم قوه قضاییه می‌خواهیم طبق این اصل و اصل بیستم که همه افراد ملت اعم از زن و مرد را تحت حمایت قانون قرار داده است و طبق ماده هفتم اعلامیه حقوق بشر که همگان را بدون تبعیض و به طور مساوی از حمایت قانون برخوردار کرده است نسبت به اعاده حیثیت و آبروی نام بردگان دستورات و اقدامات مقتضی را مبذول فرمایید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نوشتن این نامه عمل بسیار درستی ست و امیدوارم که همه روزنامه نگاران متحدا پشت این نامه بایستند و تقاضای مجازات شریعتمداری و امثالهم رو بکنند. فراموش نکنیم که در زمان حاضر قدرت هیچکس ابدی نیست. امروز مرتضوی فردا شریعتمداری.
موفق باشید

-- الهام ، Jan 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)