تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
دکتر مهران براتی تحلیل‌گر مسائل اروپا، در گفتگو با رادیو زمانه:

چرا سفر هیئت اروپایی به ایران لغو شد؟

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

روز دوشنبه ۱۴ دی ماه، خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا»، به نقل از سخن‏گوی وزارت امور خارجه‏ی ایران گزارش داد که سفر برنامه‏ ریزی شده‏ی یک هیأت پارلمانی اروپا برای روزهای هفتم تا یازدهم ژانویه به ایران، لغو شده است. مقامات ایران علت لغو این سفر را تعویق به خاطر تدارک بیشتر و دست‌آوردهای بیشتر از این سفر ذکر کرده‌اند.

Download it Here!

اما باربارا لخ‏بیلر آلمانی (Barbara Lochbihler) که ریاست این هیأت اروپایی را بر عهده داشت، می‏گوید:

«دولت ایران از برگزاری نشست اعضای این هیأت با مقام‏های ارشد مجلس ایران و هم‏چنین سیاست‏مداران مخالف دولت احمدی‏نژاد جلوگیری به عمل آورده و لذا انجام چنین سفری بی‏معنی است.»

دکتر مهران براتی، تحلیل‏گر مسائل سیاسی ایران در برلین، در مورد این سفر و علت لغو آن به زمانه می‌گوید.

قرار بود که رییس پیشین هیأت ویژه‏ی ایران در پارلمان اروپا (Angelika Beer)، در همان روزهای پس از انتخابات که بگیر و ببند شروع شد، همراه با رییس پارلمان اروپا به ایران سفر کنند. اما درخواست ویزای آن‏ها رد شد.

خانم باربارا لُخ‏بیلر، رییس جدید این هیأت نیز که روز ۲۹ سپتامبر به این سمت انتخاب شد، بلافاصله درخواست سفری به ایران را برای ماه‏های اکتبر و نوامبر ۲۰۰۹ به مقام‏های ایرانی ارائه داد.

درخواست هیأت هم آن زمان پذیرفته نشد و به سال نو محول شد. لغو این سفر در امسال نیز از سوی ایران صورت گرفته است.

آن‏گونه که خانم لخ‏بیلر در بیاینه‏ای مطرح کرده است، قرار بود این هیأت هم با نمایندگان مجلس و هم با نمایندگان وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و دارایی ملاقات‏هایی داشته باشد.

اما حدس درست بر این است که چون در این سفرها همیشه دیدارهایی هم با نمایندگان نهادهای مدنی ایران، نمایندگان سندیکاها و نمایندگان برخی احزاب ممنوعه صورت ‏می‏گیرد، دولت ایران برای جلوگیری از این دیدارها، این سفر را لغو کرده است.

هیأت پارلمانی اروپا در سفر پیشین خود موفق شده بود با نمایندگان برخی از نهادهای مدنی در ایران و منتقدان دولت گفت‏وگو کنند. این دیدارها در سفر قبلی چگونه عملی شد؟

در آن سفر که رسمی بود، نهادهای مدنی ایران از این سفر خبر داشتند و از طریق سفارت کشور پرتغال که در آن زمان سخن‏گویی هیأت را بر عهده داشت، باخبر شده بودند که هیأت در محل ساختمان یونسکو دیدار دارد.

در نتیجه، تعداد زیادی از نمایندگان سندیکاها، نمایند‏گان نهاهای مدنی و به خصوص نمایندگان کمپین یک میلیون امضا با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی در آن‏جا حضور پیدا کرده بودند.

هیأت، کسانی را به پایین ساختمان فرستاد و تعدادی از نمایندگان جنبش زنان، جریانات سندیکایی و اقلیت‏های قومی در ایران با این جمع دیدار کردند. گزارش این دیدارها بعدا به پارلمان اروپا ارائه شد.

شاید دولت ایران خواسته است از ارائه‏ی گزارش در مورد وضعیت ایران به پارلمان اروپا و بحث روی آن جلوگیری کند و از این طریق مانع از تصویب احتمالی بیانیه‏ای از سوی پارلمان اروپا در رابطه با تضییقاتی که در مورد حرکت زنان، جنبش جوانان، اقوام و سایر جریان ها و نهاد‏های مدنی اعمال می‏گردد و به خصوص در رابطه با مسائل هسته‏ای و منطقه‏ای بشود.

دولت ایران فعلا نمی‏خواهد اصلا راجع به ایران در هیچ پارلمانی و در هیچ نهاد بین‏المللی دیگری صحبتی بشود. کوشش در این جهت است.


دکتر مهران براتی تحلیل‌گر مسائل اروپا

خبر لغو این سفر توسط سخن‏گوی وزارت امور خارجه اعلام شده است. ولی منابع پارلمانی ایران هنوز واکنشی نشان نداده‏اند. آیا این می‏تواند به آن معنا باشد که دیدار هیأت پارلمانی با خود نمایندگان مجلس که گرایشات مختلفی در آ‏ن وجود دارد هم ممکن است برای ایران مساله‏ساز باشد؟

این دیدارها معمولا در رابطه با هیأت بین‏المجالس و یا مجلس بین‏المجالس بین‏المللی انجام می‏گیرد. طرف صحبت نماینگان پارلمان اروپا، در درجه‏ی اول نمایندگان مجلس ایران، به خصوص سخن‏گوی سیاست خارجی و سخن‏گوی امنیت ملی مجلس هستند و صحبت با دیگران در کنار این گفت‏وگوها انجام می‏گیرد.

ولی در مملکت ما خودبه‏خود قوه‏ی قانون‏گذاری، قوه‏‏‏ای اصلی محسوب نمی‏شود. در حالی که در اروپا و به خصوص در آلمان بالاترین قدرت و بالاترین نهاد تصمیم‏ گیرنده همیشه مجلس است و کسی نمی‏تواند خلاف تصمیم مجلس، مساله‏ای را لغو کند.

اما در ایران، متاسفانه ما نه قوه‏ی مجریه‏ای داریم که بشود روی آن حساب کرد و نه نهاد مسئولی وجود دارد که بتوان روی تصمیمات آن‏ها پیش‏بینی‏ای کرد یا حساب کرد. ممکن است امروز به فردا یک نفر از وزارت اطلاعات و یا سپاه تصمیم بگیرد، سفری را لغو و یا تایید کند.

اشاره کردید که احتمالا قرار بوده پیرامون مناقشه‏ی هسته‏ای ایران نیز گفت‏وگوهایی انجام بگیرد. در ماه دسامبر، برخی از اعضای کنگره‏ی امریکا، پارلمان اروپا را از سفر به ایران در شرایط کنونی منع کرده بودند. آیا مخالفت آنان ممکن است در رابطه با مذاکرات هسته‏ای بوده باشد؟

در مورد مساله‏ی هسته‏ای، اعضای پارلمان اروپا جز پیشنهادی که خود ایران از طریق آقای البرادعی به گروه ۵+۱ در ژنو داده بود، پیشنهاد فراتری ندارند.

دو سه هفته پیش نیز مطرح شد که ایران گویا مخفیانه حدود ۱۳۰۰ تن سنگ اورانیوم از قزاقستان خریداری کرده است. این مساله به اطلاع آژانس رسیده و آژانس نیز آن را فاش کرده است. منابع ایرانی این خبر را رد کرده‏اند و قزاق‏ها نیز در مورد آن صحبتی نکرده‏اند.

اگر این مساله صحت می‏داشت، تمام مذاکرات اتمی را به بن‏بست جدیدی می‏برد. چون طبق مصوبات شورای امنیت، هرگونه معاملاتی در رابطه با صنایع اتمی ایران ممنوع شده است. قزاقستان این کار را احتمالا به دلیل احتیاجات مالی انجام داده است.

آن‏طور که گفته می‏شود، ایران حاضر شده سنگ اورانیوم را به سه برابر قیمت رایج بازار جهانی از قزاقستان بخرد. چون منابع اورانیوم ایران برای میزان سانتریوفوژی که در فکر کار گذاشتن آن‏ها است و یا کارگذاشته است، کافی نیست.

به هر صورت این خریدهای مخفی ممنوع است و شاید در سفر هیأت پارلمانی می‏توانسته در این باره صحبت شود که ایران از این‏گونه اقدامات خودداری کند، راه گفت‏وگو را با اتحادیه‏ی اروپا به‏پیش ببرد، راه حل برای مشکلات اتمی‏اش پیدا کند و مشکلات جدید نسازد.

ولی فکر می‏کنم، مساله‏ی اصلی در این سفر، مسائل حقوق بشری بوده است. نمایندگان هفت فراکسیون پارلمان اروپا قصد داشتنند به ایران سفر کنند و جالب است که نماینده‏ی فراکسیون فاشیست‏های ایتالیایی نیز در این هیأت حضور داشت.

عجیب است که در حال حاضر ایتالیا بر سر مساله‏ی حقوق بشر در ایران به پارلمان اروپا و کمیسیون اروپا بسیار فشار می‏آورد و خواهان آن است که آن‏ها در گفت‏وگوهایشان فشار بیشتری به ایران وارد کنند.

یک سوی این گفت‏وگوها هم این است که پارلمان اروپا با تعدادی از نهادهای مدنی اروپا همکاری دارد و منابعی برای همکاری و همراهی با نهادهای مدنی در ایران در اختیار آنان می‏گذارند.

در سال‏های گذشته تعدادی از این نهادهای مدنی حتی با بودجه‏های رسمی خود و با اطلاع دولت ایران، به نهادهای مدنی ایران کمک کردند.

به طور اخص در رابطه با بچه‏های خیابانی، زنان بی‏پناه و بسیاری از پروژه‏های زیست محیطی کمک‏هایی انجام گرفته است. دولت ایران از این ارتباط و همکاری‏ها خبر داشت، اما الان دولت مایل است روابط ایرانیان را در تمامی سطوح مدنی با غرب قطع کند.

اولین جلسه‏ای که پارلمان اروپا در سال جدید خواهد داشت، حتما به این مساله خواهد پرداخت و مساله‏ی رد کردن این سفر از جانب ایران، در دستور کار پارلمان قرار خواهد گرفت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سرور گرامی جناب دکتر براتی
علت واقعی این سفر را نفهمیده ام.اگر در رابطه با انقلاب مخملی و حمایت مجدد از ان و روحیه دادن به رهبران سبز بوده،طبیعی است که دولت ایران از پذیرش انان خودداری نماید.
اگر در رابطه با غنی سازی اورانیوم قصد مذاکره غیره رسمی را داشته اند،باید گفت در ان شرایط سیاسی نامطلوب ،باز هم دولت ایران حرکت سیاسی درستی انجام داده است.مخصوصا که سران اتحادیه اروپا با بیانات افراطی خود (تحت فشار صهیونیستها) مانع اصلی مذاکرات دول ایران و امریکا بوده و هستند.
اگر هم اتحادیه اروپا قصدش زدن دو نشان با یک تیر بوده(به احتمال قوی) باز هم دولت ایران عملی کاملا صحیح انجام داده است.
از انجا که من به مردم دوستی و صداقت زیاد شما اگاه هستم،بدینوسیله از شما خواهش میکنم بفرمایید که اگر دولت ایران با سفر اروپاییان به ایران موافقت میکرد،انان چه سواستفاده هایی از این سفر خود و حماقت و بی سیاستی دولتمدان ایرانی میکردنند؟؟
ضمنا چرا همین نمایندگان اروپا با گذشت یک سال کشتار،تخریب و محاصره نوار غزه توسط صهیونیستها و دولت دیکتاتور مصر با حمایت کشور های امریکا و اروپایی،هیچ علاقه ای به بازدید و مذاکره با فلسطینیان و محاصره کنندگان را ندارند.ایا برای اپاییان خون مردم ایران ازخون فلسطینیان رگین تر است و یا منافع غرب و سواستفاده گری انان از ملاقات با مسولین جمهوری اسلامی باعث این علاقه مسولین اتحادیه اروپا گشته است؟؟
البته احتمال دارد که این قدام اروپاییان برای خروج از بن بست مذاکرات اتمی و ایجاد پل ارتباطی بین ایران و امریکا است که اینقدر مصر میباشند و تمایل دارند با این اقدام خود تمام طرفین را به شکلی ارام کنند؟؟
mansourpirykhanghah@t-online.de

-- mansour piry khanghah ، Jan 7, 2010

اقای خانقاه , دولت ایران هرگز کار درست انجام نمیدهند , زیرا مخارج جنگ قدرتها را با خون مردم ایران میپردازد .
در واقع سگان محافظ بخشی از انان شده اند .

-- Ahmad ، Jan 7, 2010

احمد اقا سرور من ،این دومین بار است در دو نظز و پرسش بنده از دوستان سیاستمدار(سیاسی)جناب عالی مطلب مشابهی نوشته اید.متاسفانه من برداشت منفی از جملات شما کرده ام.
به نظر می رسد شما هم مثل من ادم کم سوادی هستید که میل داری در امور سیاسی و اجتماعی به زور طرف مقابل را به قبول گفته ات وادار نمایی.
دوست و هموطن عزیز لااقل صبر میکردی تا اقای براتی پاسخی میدادند و یا خودت طبق عادت اکثر ایرانیان به جای دکتر براتی پاسخ مطالب ناقص بنده را میدادی،نه اینکه دو جمله برای خالی کردن عقده هایت بنویسی و از ترس جمهوری اسلامی حتی اسمت را هم پنهان کنی.
ایران ما قبل از مصدق و بزرگان دیگر هم صحنه تاخت و تاز و تاراج بوده است و اکثر معترضین اجتماعی به ان اگاهند.لذا بهتر است به من و امثال من درس سیاست و انسانیت بدهید.کار من از شعار دادن گذشته ست
ضمنا قبل از انتقاد و یا فحاشی به دیگران این جمله را یک بار زمزمه کنید:دمکراسی یعنی احترام گذاشتن به نظر مخالفان

-- mansour piry khanghah ، Jan 7, 2010

اقای خانقاه , خشم شما ناشی از درست گفتنم است .

-- Ahmad ، Jan 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)