تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با باقر اسکویی، مسئول ستاد صیانت از دانشجو و دانشگاهیان در ستاد مهدی کروبی

«‌اصلاح‏طلبان، رأی اکثریت قاطع دانشجویان»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

دوشنبه، هفدهم فروردین‌ماه ۱۳۸۸ «روی خط زمانه»، هم‏چنان به انتخابات ریاست جمهوری دوره‌‏ی دهم و نقش جنبش دانشجویی ایران در آن، اختصاص دارد.

یکی از مهم‏ترین و پرحاشیه‏ترین، انتخابات‌‏ها در ایران، انتخابات ریاست جمهوری دوره‏ی هفتم، یعنی دوم خرداد ۱۳۷۶ بود که نقش جنبش دانشجویی و دانشجویان در آن، چه در حمایت و چه بعد‏ها در روی‏گردانی از آن، بسیار برجسته و بحث‏انگیز شد.

پس از آن انتخابات، می‏توانیم روند مشخصی را در رویکرد جوانان و دانشجویان نسبت به انتخابات و فعالیت‏های سیاسی ببینیم که نوعی روی‏گردانی است و عناوین مختلفی از انفعال تا تحریم و تا قهر دانشجویان و جوانان از اصلاح‏طلبان یا اساساً فعالیت‏های انتخاباتی را به خود گرفته است.

اما، باز اینک در آستانه‏ی انتخابات دهم ریاست جمهوری، به نظر می‏رسد که راه‏ها و تدابیر تا کنون آزموده شده مورد بازنگری قرار می‏گیرد و شاهد نوعی حضور مشروط و مصمم دانشجویان و جوانان در این انتخابات خواهیم بود.

در ارتباط با همین مسأله، سایت «رجانیوز»، از سایت‏های اصول‏گرا و حامی رییس جمهور فعلی، احمدی‏نژاد، خبری با این عنوان که «عضو افراطی دفتر تحکیم، علی وفقی، مسئول ستاد دانشجویی میرحسین موسوی شد»، منتشر کرد.

خبر بسیار جانب‏دارانه و تحریک‏آمیز تنظیم شده است. در تماسی که با آقای علی وفقی گرفتم، ایشان مسئولیت خود را در دفتر تحکیم مربوط به گذشته دانست و گفت دیگر مسئولیتی در دفتر تحکیم ندارد و مسئولیت استانی دانشجویی ستاد آقای موسوی را پذیرفته است. در نتیجه، به عنوان عضوی از دفتر تحکیم در این ستاد حضور ندارد.

در همین رابطه با آقای باقر اسکویی، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، مسئول «ستاد صیانت از دانشجو و دانشگاهیان» در ستاد آقای مهدی کروبی، نامزد دیگر جبهه‏ی اصلاحات، گفت و ‏گو کرده‏ام.

Download it Here!

قبل از هرچیز، از ایشان می‏پرسم حضور دانشجویان و جوانان را در انتخابات پیش‏رو، چگونه ارزیابی می‏کنید؟

قبل از این‌که فضا را به سمت بحث انتخاباتی ببرم، می‏خواهم وضعیتی را شرح بدهم و آن این‌که متأسفانه عملکرد سیاسی دولت نهم در فضای فعالیت دانشجویی و دانشگاهی در دانشگاه‏ها، بسیار بسته است. یعنی فضا را به سمتی برده‏اند که بیشتر انفعال و انسداد سیاسی در دانشگاه‏ها وجود داشته باشد.

چرا که وقتی انفعال و انسداد سیاسی وجود داشته باشد، مشارکت مردمی کم می‏شود. چون موتور محرک، دانشگاه و دانشجویان است. در رأس قضیه هم که تشکل‏های دانشجویی وجود دارند.

وقتی فشار بر این مجموعه‏ها زیاد می‏شود و فضای بسته و انسداد سیاسی ایجاد می‏شود، طبعاً ریزش آرا داریم و وقتی موتور دانشگاه خوابیده شود، خیلی طبیعی است که جامعه هم به این سمت کشیده می‏شود و تعداد آرا پایین می‏آید. من این تحلیل را دارم که وقتی تعداد آرا پایین می‏آید، باعث و بانی می‏شود که کاندیدای مورد نظر آن‏‏ها بالا بیاید.


باقر اسکویی، مسئول ستاد صیانت از دانشجو و دانشگاهیان در ستاد مهدی کروبی

در همین فضایی که هست و با تحلیلی که دارید، الان سمت‏گیری دانشجویان را اول، نسبت به انتخابات و بعد هم نسبت به کاندیداهای اصلاح‏طلب موجود چگونه می‏بینید؟

رأی اکثریت قاطع دانشجویان به سمت اصلاح‏طلبان است. این واقعیتی است که دولت نهم سعی می‏کند روی آن سرپوش بگذارد. علی‏رغم وضعیت موجود، دانشجویان تا جایی که می‏توانند و با وجود صرف هزینه‏های سیاسی بسیار گزاف، کار خودشان را انجام می‏دهند.

الان فضا به سمت گفتمان انتخاباتی بر اساس مطالبات مردمی شکل گرفته است. یعنی دانشجویان مطالباتی را در سطح کلان مطرح کردند که هر کاندیدایی در مجموعه‏ی اصلاح‏طلب، قبل از آن‌که در معرض انتخاب مردمی گذاشته شوند، نسبت به مطالبات قشر دانشگاهی، واکنش مناسبی نشان بدهد.

به عنوان نماینده‏ی ستاد صیانت از حقوق دانشجو و دانشگاهی در ستاد آقای کروبی، فکر می‏کنید انتخاب آقای کروبی چه دست‏آوردی برای دانشجویان خواهد داشت؟ به عنوان مثال، آقای موسوی وعده داده است که گشت ارشاد را جمع می‏کند.

آقای کروبی معتقد به فعالیت دانشجویی و تشکل‏های دانشجویی است و بعد از انتخاب ایشان، مطمئناً فضای دانشگاه‏ها بسیار باز خواهد شد. ایشان معتقد به چند صدایی و تکثرگرایی است.

لذا، بعد از انتخاب آقای کروبی‏، فضای بازی را پیش‏بینی می‏کنیم که خود آقای کروبی قول داده‏اند و در عین حال برای جامعه‏ و جامعه‏ی دانشگاهی، ایشان مبحث دفاع و صیانت از حقوق شهروندی را به شدت پی‏گیری خواهد کرد.

این موضوع در سرلوحه‏ی کارهای سیاسی ایشان قرار دارد و طبعاً در این بحث، مسایلی چون گشت ارشاد، آزادی بیان، آزادی مطبوعات و‌… کامل و مبسوط است.

چه تضمینی وجود دارد؟ چرا فکر می‏کنید آقای کروبی این دست‏آوردها را برای دانشجویان و جوانان خواهند داشت؟

این مسبوق به سابقه‏ی درخشان آقای کروبی در دفاع از حقوق شهروندی است. در این زمینه‏، بحث انتخاباتی هم وجود ندارد. چرا که ایشان در گذشته هم، زمانی که رییس مجلس ششم بود، در جریان بازداشت آقای لقمانیان، نماینده‏ی مجلس، دیدیم که ایشان چه حرکتی کرد و چه برخوردی کرد.

در این سال‏ها هم ایشان مأمن خانواده‏های بازداشتیان، چه دانشگاهی و چه غیردانشگاهی بوده است. همیشه درِ دفتر ایشان، چه قبل از مباحث انتخاباتی و چه بعد از آن، به سمت خانواده‏های بازداشت‏شدگان و دانشجویان دستگیر شده باز بوده و پی‏گیر این ماجرا است.

چرا که ایشان معتقد به نقد و تکثرگرایی در جامعه است. نمونه‏اش هم آن بود که اوایل عید امسال، ایشان با پی‏گیری بیست و چهار ساعته و شبانه‏روزی، تعداد ده نفر از اعضای خانواده‏های بازداشت شده و پنج تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم را، از بازداشت بیرون آورد.

شما چقدر امیدوار هستید که فعالیت‏هایتان در محیط دانشگاه، دانشجویان را به سمت آقای کروبی جذب کند؟

در فضایی که وجود دارد، دانشجویان انتخاب صحیح را خواهند کرد. هرچند که فضای سنگینی است، اما آن‌چه در توان ما هست، برای جریانی که به آن اعتقاد داریم و آن هم پیش‏برد به سمت دمکراسی در ایران است، تلاش‏مان را خواهیم کرد.

مردم و دانشجویان هم خواهان برقراری دمکراسی و مردم‏سالاری در ایران هستند. آن‏چه آن‏ها انتخاب کنند، ما روی چشم‏مان می‏گذاریم. فقط امیدواریم که انتخابات کاملاً سالم باشد. در فضایی که انتخابات سالم برگزار شود، اعتقاد داریم که وضعیت کاندیدای ما، وضعیت مناسبی است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
موسوی: گشت‌های ارشاد را متوقف می‌کنم
هشدار مهدی کروبی به دبیر شورای نگهبان
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)