تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان:

وزیر خارجه آلمان: تمامیت ارضی گرجستان باید حفظ شود

ترجمه: مجید روشن‌زاده

اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، در گفت وگو با هفته‌نامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» به تشریح موضع اتحادیه اروپا و آلمان پیرامون درگیری‌های اخیر قفقاز پرداخته و می‌گوید: تمامیت ارضی گرجستان باید حفظ شود. ما باید رابطه خود را با روسیه همواره نگه داریم و تلاش کنیم که آتش بس فعلی پابرجا بماند.

اشتاین مایر می‌گوید: ‌تمام تلاش‌هایی که ما به نام جامعه جهانی و در چارچوب اتحادیه اروپا برای ثبات اوضاع قفقاز انجام می‌دهیم درجهت رعایت حقوق بین‌المللی کشورهاست. از این رو حفظ تمامیت ارضی کشورها پایه و بنیان سیاست ما را تشکیل می‌دهد. ما این موضوع را در گفت وگو هایی که با رهبران مسکو و تفلیس و حتا آبخاز داشتیم به صراحت بیان کردیم.‌

اشتاین مایر در مورد نفوذ گرجستان بر مناطق مورد مناقشه بعد از درگیری‌های اخیر می گوید: بی شک نفوذ گرجستان در دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخاز تضعیف شده؛ اما رعایت حقوق بین‌المللی کشورها و به‌طور مشخص حفظ تمامیت ارضی بنیان مشترک همه ما خواهد ماند. دربحث هایی که ما در اتحادیه اروپا داشتیم همه ما با این موضع موافق بودیم.

او ادامه می دهد: ‌در حال حاضر وضعیت متزلزل و آتش بس، شکننده است. مساله عمده کنونی برای دولت آلمان و اتحادیه اروپا تثبیت اوضاع در منطقه و ایجاد امنیت است. ما به آتش بس دایمی نیازمندیم تا بتوانیم مداکرات سیاسی را آغاز کنیم. از این رو امضای قرارداد آتش بس توسط روسیه و گرجستان بسیار تحسین برانگیز است.


اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان در این گفت و گو حاضر به پاسخ به این سوال نبود که آغاز کننده جنگ اخیر چه کسی بوده است. او معتقد است که این جنگ دارای ریشه های تاریخی ست و باید آن را در این چارچوب دید و بررسی کرد. با وجود این، وی بر این باور است که بعد از شروع جنگ، روسیه با نفوذ در عمق خاک گرجستان و اشغال مناطق مرکزی فراتر از حد معمول پیش رفته است.

وزیر خارجه آلمان در مورد نقش اروپا و طرح شش ماده‌ای ‌سارکوزی، رییس جمهور فرانسه، که پایه و اساس آتش بس فعلی را تشکیل می‌دهد، می‌گوید:

اروپا می‌تواند نقش میانجی را بازی کند. اوضاع بسیار پیچیده و سخت بود و اروپا با ارایه ‌این طرح توانست آتش بس فعلی را برقرار کند. از این رو نباید این ابتکار سارکوزی و کوشنر، وزیر خارجه فرانسه‌ را که مورد حمایت آلمان و دیگر اعضای اتحادیه اروپاست، کوچک شمرد و دست کم گرفت.

اختلاف در اتحادیه اروپا

خبرنگار هفته‌نامه محافظه‌کار «ولت آم زونتاگ» از اشتاین می‌پرسد: در اتحادیه اروپا، مشاجره و اختلاف هست. از یک طرف لهستان و دیگر کشورهای بالکان، خواهان هم‌بستگی با گرجستان هستند و از طرف دیگر سارکوزی واکنش نظامی روسیه‌ را قابل درک توصیف کرده است.

اشتاین مایر در پاسخ می گوید: وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس خود به این نظر واحد رسیده اند که تمامیت ارضی گرجستان امری مسجل و غیرقابل بحث است. در کنار آن در این اجلاس ما خود را روی دونکته متمرکز کردیم.

یکی این‌که چگونه می‌توانیم به‌طور موثر و سریع به آوارگان جنگ کمک کنیم. دوم این‌که روی این نکته به توافق رسیدیم که اتحادیه اروپا باید در برقراری ثبات منطقه، نقش مهم‌تری به عهده گیرد و فعال‌تر عمل کند.

رابطه اتحادیه اروپا و روسیه

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به این سوال و نظر اخیر در رسانه‌های غرب که بر تجدید نظر در رابطه فعلی روسیه و اروپا تاکید می‌کردند، می‌گوید:

در اجلاس اخیر وزرای خارجه ما با در نظرگرفتن همه جوانب در مورد سیاست اتحادیه اروپا در قبال روسیه بحث کردیم. از این رو توصیه من این است که باید از اتخاذ تصمیم‌های عاجل مانند قطع گفت و گو با روسیه و توقف مذاکره جاری میان اروپا و روسیه برسر پیمان دوستی و همکاری دوجانبه پرهیز شود.

قطع این گفت وگو به معنای آن است که این پیمان، برای اتحادیه اروپا اهمیت چندانی ندارد و بیشتر در خدمت منافع روسیه است.

اشتاین مایر در نهایت بر ادامه رابطه با روسیه تأکید می‌ورزد و می‌گوید: ما به بازماندن کانال های ارتباطی هم با روسیه و هم با گرجستان نیازمندیم.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان
جدال لفظی روسیه و آمریکا بر سر گرجستان
مخالفت روسیه با آتش‌بس در گرجستان
«روسیه، دلیل عدم ثبات در قفقاز»
جنگ در قفقاز و هم‌سویی بیشتر ایران و روسیه
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)