تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه

خبرگزاری آلمان اعلام کرد که تفلیس به دلیل اقدامات روسیه در داخل خاک گرجستان از مسکو به دیوان بین‌المللی لاهه شکایت کرده است.

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته است گرجستان با آغاز روند شکایت خود از روسیه به دادگاه لاهه، مسکو را به سوء‌استفاده از جدایی‌طلبان گرجستان برای ایجاد مناقشه در این کشور متهم کرده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه نیز خبر داد که میخائیل ساکاشویلی رئیس‌جمهوری گرجستان با استقبال از طرح نیکولای سارکوزی برای حل مناقشه تفلیس – مسکو گفت که مخالف هرگونه خدشه به تمامیت ارضی گرجستان است.

مقامات اوستیای جنوبی و آبخازی اعلام کرده‌اند که تحت حاکمیت گرجستان قرار ندارند.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت که گرجستان با چراغ سبز امریکا به اقدامات جاه‌طلبانه دست زده است.

با این حال کاندولیزا رایس وزیرخارجه آمریکا در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی، انزوای بیشتر روسیه را نتیجه حمله این کشور به خاک گرجستان دانست.

خانم رایس با اشاره به این که اقدامات اخیر روسیه در گرجستان به اعتبار بین‌المللی این کشور آسیب جدی وارد کرده از مقامات روسیه خواست با تخلیه کامل گرجستان، به طور جدی در خصوص آینده اوستیای جنوبی، پای میز مذاکره بنشیند.

وزرای‌خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای از مسکو و تفلیس خواستند با احترام به توافقتامه صلحی که روز گذشته به امضای طرفین رسید، برای اجرایی شدن آن نیز به طور جدی تلاش کنند.

دولت گرجستان به احترام کشته شدن ۱۷۵ نفر از شهروندان این کشور که در درگیری با روسیه، سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از الکساندر لومایا رئیس شورای امنیت ملی گرجستان خبر داد که با وجود آتش‌بس، ۵۰ تانک روسی وارد شهر گوری گرجستان شده‌اند.

طرفین کماکان یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.


در همین رابطه:
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان
جدال لفظی روسیه و آمریکا بر سر گرجستان
مخالفت روسیه با آتش‌بس در گرجستان
تشدید درگیری‌ها میان روسیه و گرجستان
جنگ در قفقاز و هم‌سویی بیشتر ایران و روسیه
«روسیه، دلیل عدم ثبات در قفقاز»
جنگ روسیه با سایه ناتو

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)