تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

جدال لفظی روسیه و آمریکا بر سر گرجستان

زلمای خلیل‌زاد نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در درگیری لفظی شدیدی با ویتالی چرکین نماینده روسیه در این سازمان، مسکو را به تلاش برای «تغییر رژیم گرجستان» و مقاومت در برابر ایجاد صلح در اوستیای جنوبی متهم کرد.

آسوشیتدپرس با اعلام این خبر نوشت که آقای خلیل‌زاد در چهارمین جلسه شورای امنیت که برای حل بحران مسکو- تفلیس تشکیل شده بود، با اشاره به این که درگیری‌های اوستیای جنوبی صدها کشته بر جای گذاشته‌است گفت که سرگئی لاوروف وزیر‌خارجه روسیه به کاندولیزا رایس همتای آمریکایی خود گفته است که ساکاشویلی باید از قدرت کناره‌گیری کند.

خلیل‌زاد خطاب به چرکین افزود که اقدامات روسیه در گرجستان غیرقابل قبول است و از وی پرسید آیا کشورش به دنبال سرنگونی رئیس‌جمهوری گرجستان که در انتخاباتی دموکراتیک به قدرت رسیده است.

چرکین با تائید مکالمه تلفنی محرمانه میان لاوروف و رایس، از پاسخ مستقیم به خلیل‌زاد طفره رفت.

وی گفت: «مایلم بی‌پرده بگویم که تغییر رژیم، اصطلاح و فرمولی آمریکایی است که ما از آن استفاده نمی‌کنیم. اما تاریخ نشان داده است که رهبران بسیاری هستند که به صورت دموکراتیک یا نیمه دموکراتیک به قدرت می‌رسند و خود، مانع دموکراسی می‌شوند.»

لاوروف سپس به خبرنگاران گفت که خانم رایس دچار سوءتفاهم شده است.

وی افزود که روسیه نمی‌تواند بیش از این «مردی که دستور انجام جنایات جنگی صادر می کند» را به عنوان طرف مذاکره تحمل کند و «بدون کناره‌گیری ساکاشویلی، توقف درگیری‌ها در اوستیای جنوبی، غیرممکن است.»

این در حالی است که ایراکلی آلاسانیا نماینده گرجستان در سازمان ملل گفت که هدف روسیه نابودی گرجستان و از بین بردن مردم این منطقه است.

وی افزود که آنچه لاوروف در گفتگو با رایس در خصوص ساکاشویلی بر زبان آورده است «چیزی است که ما همیشه فکر می‌کردیم روسیه در سر می پروراند.»

به گزارش خبرگزاری‌ها چرکین نیز در واکنش به سخنان زلمای خلیل‌زاد، گرجستان را به نسل‌کشی متهم کرد و گفت که روسیه برای این که نشان دهد تمایلی به ادامه جنگ ندارد، اعلام می کند که از اوستیای جنوبی عقب نشینی خواهد کرد و قرارداد پوچ آتش‌بس را هم خواهد پذیرفت.

این در حالی است که گزارش‌ها از افزایش درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه خبر می‌دهند. حمله هواپیماهای جنگی روسی به یک پایگاه نظامی و تاسیسات رادار در گرجستان و تهاجم ده‌ها تانک و موشک انداز به مواضع نیروهای گرجستان در تسخین‌والی از آن جمله‌اند.

مقامات گرجی نیز از اعزام نیروهای نظامی روزافزون روسیه به منطقه آبخازی خبر می‌دهند. در مقابل، مقامات روسیه هم گرجستان را به ادامه درگیری با جدایی‌طلبان در اوستیای جنوبی متهم می‌کنند.

ساکاشویلی رئیس‌جمهور گرجستان روز گذشته یکشنبه، دستور خروج نیروهای خود از اوستیای جنوبی را صادر کرد و با پیشنهاد آتش‌بس، خواستار مذاکره با مسکو شد.

در حالی که ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه از آمریکا به خاطر انتقال هوایی ۲۰۰۰ سرباز گرجی حاضر در عراق به گرجستان انتقاد کرد، بی‌بی‌سی نیوز در گزارشی از اعلام حمایت ایالات متحده از رئیس‌جمهور گرجستان و تمامیت ارضی این کشور خبر داد.

دیک چنی معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای با تقدیر از پیشنهاد آتش‌بس از سوی ساکاشویلی، تهدید کرد که حمله روسیه به گرجستان نباید بی‌پاسخ بماند و این اقدام روسیه، بر روابط مسکو و واشنگتن و جامعه بین‌المللی تاثیر جدی خواهد گذاشت.

جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا هم گفت که در پکن محل برگزاری بازی‌های المپیک به پوتین در خصوص نامناسب بودن اقدامات مسکو در قبال اقدامات اولیه گرجستان هشدار داده است.

برنارد کوشنر وزیر‌خارجه فرانسه برای ارائه طرح نیکولای سارکوزی رئیس جمهور این کشور و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا به گرجستان سفر کرده است.


در همین رابطه:
مخالفت روسیه با آتش‌بس در گرجستان
تشدید درگیری‌ها میان روسیه و گرجستان
جنگ در قفقاز و هم‌سویی بیشتر ایران و روسیه
«روسیه، دلیل عدم ثبات در قفقاز»
جنگ روسیه با سایه ناتو

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)