تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«روزنامه‌نگاران آنلاين، قربانيان برخوردهای قضايی»

نبک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

در روزهايی که صدور اعلاميه جهانی حقوق بشر ۶۰ ساله می​شود، هنوز آزادی بيان و حفاظت از حقوق شهروندان در بسياری از کشورها يک دغدغه مهم به حساب می‌آيد.

روز گذشته، کميته محافظت از روزنامه​نگاران اعلام کرد که روزنامه‌نگاران آنلاين، بيشترين قربانيان برخوردهای قضايی هستند.

در ۵ سال گذشته، تعداد زيادی از وبلاگ​نويسان و کارکنان سايت​های خبری در کشورهای مختلف دنيا از جمله چين، ايران و مصر‌ بازداشت و زندانی شده​اند.

ايران يکی از کشورهايی است که اين روزها نامش باز هم در صدر اخبار سرکوبگران آزادی بيان مطرح است. دادستان تهران روز گذشته از مسدود کردن ميليون​ها سايت و وبلاگ سخن گفت.

اما مساله​ای که اين روزها در وبلاگستان و نيز بعضی رسانه​های کانادايی مطرح است، ناپديد شدن يک وبلاگ‌نويس ايرانی-کانادايی به نام حسين درخشان است. در‌خشان نزدیک به دو ماه پیش، بعد از سال​ها زندگی در کانادا و اروپا، به ایران بازگشت و در بدو ورود، گذرنامه​اش ضبط شد.

Download it Here!

از حدود ۴۰ روز پیش، وبلاگ درخشان به‌روز نشد که موجب نگرانی تعدادی از دوستان باقی مانده​اش در فضای وبلاگستان گردید. تنها یکی دو سایت وابسته به جناح راست، از جمله جهان نیوز، خبر دستگیری او را اعلام کردند و حتی استعلام بعضی از رسانه​ها از دادستانی در مورد وضعیت درخشان به جایی نرسید. هیچ رسانه رسمی​ای در ایران حاضر به تایید دستگیری این وبلاگ‌نویس ۳۳ ساله نشد.

این هفته در گفت و گوی بعضی از اعضای خانواده درخشان با وبلاگ​نويسان، گفته شد که او را از ۱۱ آبان ماه از خانه به نقطه​ای نا‌معلوم برده​اند و از دو هفته پيش نيز تا‌کنون امکان تماس تلفنی هم از او سلب شده است. هم‌چنین درخشان در همان مکالمه​های کوتاه به اعضای خانواده نگفته است که چه اقدامی باید از سوی آنان صورت گیرد.

البته تلاش ما برای گفت و گوی تلفنی با اعضای خانواده درخشان و شنيدن دستگيری از زبان خودشان به نتيجه نرسيده است.

ديروز سايت کمپين بین‌المللی دفاع از حقوق بشر ایران ‌در بيانيه​ای رسمی، دستگيری درخشان را تاييد کرد. در همين رابطه با دکتر هادی قائمی، مسوول رسانه​ای اين مرکز گفت و گو کردم:


حسین درخشان، نویسنده وبلاگ هودر

هیچ منبع رسمی دستگیری حسین درخشان را تایید نکرده. آیا شما فقط بر اساس خبرهای چند منبع محدودی که قبلا اعلام کرده بودند، به این مساله می‏پردازید؟

خیر، به هیچ‏وجه. ما از طریق منابع مختلف تحقیق کردیم و مطمئن شدیم. خانواده‏ی ایشان گفته‏اند که وی در بازداشت است و در ارتباط با گفته‌ی خانواده‏ی ایشان این اعلامیه را داده‏ایم.

بر اساس گفته‏ی خانواده‏ی ایشان، چند وقت است که آقای درخشان در بازداشت است؟

از روز اول نوامبر. یعنی بیش از یک ماه، نزدیک به چهل روز است.

چرا رسانه‏های مختلف در این قبال سکوت کرده‏اند؟

مطمئن نیستم که بتوان گفت سکوت هست. چون هنوز ۲۴ ساعت بیشتر نیست که بازداشت‌بودن ایشان تائید شده است. بیانیه‏ی ما به فارسی، اولین بیانیه‏ای بود که بازداشت وی را تایید می‏کرد و باید منتظر بود و دید عکس‏العمل در داخل ایران چیست. ولی تا دیشب برای ما مبهم بود که آیا ایشان واقعا بازداشت شده است یا نه و فقط می‏توانم بگویم، کم‏تر از ۲۴ ساعت است که مطمئن هستیم، ایشان در بازداشت است.

گروه‏های مختلف بین‏المللی برای حمایت از آقای درخشان چه اقدامی می‏توانند انجام دهند؟

بازداشت آقای درخشان، متاسفانه، مشتی از خروار است. تعداد بسیار زیادی در ایران در شرایط ایشان به‏سر می‌برند. دائما دستگیری‏ها می‏شود و گروه‏های مختلف بین‏المللی اقدامات مختلفی انجام می‏دهند. ولی بالاخره ایشان به عنوان یک وبلاگ‏نویس در اینترنت شناساسی شده و احتمالا در اینترنت، به عنوان حمایت از آزادی بیان و… از وی حمایت بسیاری خواهد شد.

با توجه به این که حسین درخشان تابعیت کانادا را هم دارد، چرا دولت کانادا تا این لحظه، در قبال ناپدیدشدن ایشان سکوت کرده است؟

تا آن‏جایی که آگاه هستم، دولت کانادا شدیدا تلاش داشته که تائید کند که آیا ایشان بازداشت شده است یا نه و دولت ایران تا کنون جوابی به آن‏ها نداده است.

هم‏چنین خانواده‏ی ایشان باید از دولت کانادا درخواست کند. فکر می‏کنم الان که اخبار تائید شده، احتمالا دوباره از سوی دولت کانادا هم عکس‏العملی نشان داده خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چقدر عجیب مگر همین هودر به نفع جمهوری اسلامی نمی نوشت. حالا چطور شده که گرفتنش.بعضی خبرها بوداره.

-- Angel. ، Dec 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)