تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سقوط موسسات بزرگ و صعود باراک اوباما

نیک‌آهنگ کوثر

درست دو روز بعد از سقوط بزرگ وال‌ا‌ستریت، باراک اوباما که هفته پیش پنج درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود عقب افتاده بود، دو در صد سبقت گرفت.

کارشناسان موسسه گالوپ معتقدند، به هم خوردن تعادل بازار و عدم اعتماد مردم به ساختار اقتصادی که یکی از عوامل ناکارآمدی‌اش را سیاست‌های دولت جمهوری‌خواهان می‌دانند، از جمله عوامل بهتر شدن وضع اوباما است.

Download it Here!

نزدیک به ۸۱ در صد مردم آمریکا وضع اقتصادی را بدتر از گذشته می‌دانند. در اوائل هفته جان مک‌کین در تشریح وضع ساختار اقتصادی آمریکا، آن را محکم و استوار خوانده بود، و البته بعد مجبور شد سخن‌اش را اصلاح‌کند، ولی یک گاف در رقابت‌ها کافی است تا رقیب جلو بیافتد.

حمله‌های پی‌در‌پی دموکرات‌ها به مک‌کین و حتی عدم همراهی بسیاری از جمهوری‌خواهان با او در این مورد باعث شد در بعضی از ایالت‌ها، بخش‌های کم‌درآمدتر جامعه به سوی اوباما گرایش پیدا کنند.


مک‌کین ادعا کرد در دوره او وضع اقتصادی اصلاح خواهد شد (عکس: chicagotribune)

مطابق برنامه اقتصادی اوباما، خانواده‌هایی با درآمد کمتر از ۲۵۰ هزار دلار در سال مشمول تخفیف‌های مالیاتی می‌شوند و این می‌تواند شامل اکثریت آمریکایی‌ها شود.

وضع پیش آمده به حدی اسفناک است که سخنگوی دولت بوش نتوانست حتی در دفاع از کارآیی دولت، سخنان مک‌کین را تایید کند.

در روزهای بعد از سقوط وال‌‌استریت، مک‌کین تلاش کرده چهره‌ای متفاوت از گذشته را به نمایش بگذارد و مدعی ایجاد محدودیت و نظارت بر بازار سهام است.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان، به‌طور سنتی تمایلی به تنظیم سخت‌گیرانه بازار نداشته‌اند و مک‌کین سابقه مثبتی در این حیطه ندارد. مک‌کین ادعا کرد که در دوره او این وضع تغییر خواهد کرد و اصلاح خواهد شد.

در فضای جاری که اقتصاد، مهم‌ترین موضوع روز است، باراک اوباما بر خلاف انتظار، بی‌طرفانه و به مدت دو دقیقه جلوی دوربین ظاهر شد و در‌باره برنامه اقتصادی‌اش در یک آگهی تلویزیونی سخن گفت.

نامزد دموکرات‌ها به ۶۰۰ هزار شغلی که از دست رفته و مشکلات مردم اشاره می‌کند و می‌گوید خواهان تغییرات اساسی در واشنگتن است و خرج کردن پول آمریکایی‌ها را در عراق باید به پایان رساند.

در آخر هم گفت که دعوای تلخ چپ و راست مشکل کشور را حل نمی‌کند، ولی اتحاد و مسوولیت‌پذیری مشترک می‌تواند. این تغییر روند تبلیغات مورد توجه بعضی کارشناسان قرار گرفته که انتظارش را نداشته‌اند. این در حالی است که ستاد اوباما در هفته‌های اخیر مبالغ بسیاری را صرف پخش آگهی‌های منفی علیه مک‌کین کرده است.


اوباما که هفته پیش پنج درصد از رقیب خود عقب افتاد، دو در صد سبقت گرفت‌(عکس: chicagotribune)

اما شریک انتخاباتی باراک اوباما هنوز نتوانسته تاثیر چندانی بر آمارها بگذارد. بعضی از تحلیل‌گران می‌گویند جو بایدن، سناتور کهنه‌کار منتظر مناظره تلویزیونی با سارا پیلین است تا از آن برای پیش انداختن بلیت دموکرات‌ها استفاده کند.

در جبهه جمهوری‌خواهان اما اتفاقات مثبتی نیفتاده است. مشاور ارشد اقتصادی مک‌کین در یک گفت و گو عنوان کرد که نامزدهای جمهوری‌خواه توان اداره یک شرکت تجاری را هم ندارند.

کارلی فیورینا، مدیر اسبق شرکت بزرگ کامپیوتری HP، بعد از این گفته عملاً از صحنه رسانه‌ای از طرف جمهوری‌خواهان حذف شده است.

معمولاً در رقابت‌ها، مشاوران کاندیداها برای تبلیغ دیدگاه‌های ایشان در مناظره‌ها و مصاحبه‌ها شرکت می‌کنند.

البته او ادامه داد که این‌ها برای مدیریت یک شرکت رقابت نمی‌کنند، اما نتوانست به این سوال پاسخ دهد که آیا یک نامزد نباید بتواند یک اقتصاد بزرگ مثل اقتصاد آمریکا را مدیریت کند؟ احتمالاً مدیران ستاد مک‌کین تا اطلاع ثانوی او را از خبرنگاران دور نگاه خواهند داشت.


ایمیل پیلین روی یاهو، هک و پنج تصویر از نامه‌های الکترونیک فرماندار آلاسکا روی اینترنت منتشر شد (عکس:‌نیوزمکس)

اتفاق جالب دیگر در جبهه جمهوری‌خواهان، لو رفتن ایمیل‌های سارا پیلین است. ایمیل او روی یاهو - gov.palin@yahoo.com - توسط یک گروه سابقه‌دار هک و پنج تصویر از نامه‌های الکترونیک فرماندار آلاسکا روی اینترنت منتشر شد.

در دو سال گذشته نیز تعدادی از مقام‌های جمهوری‌خواه دولت که نمی‌خواستند ایمیل‌های‌ رسمی‌شان بررسی شود، ادعا کردند که همه آن اطلاعات پاک شده است.

بعضی کارشناسان معتقدند با وجودی که فرماندار، به‌عنوان مقامی دولتی موظف است با همکاران‌اش از طریق ایمیل رسمی که امکان بازرسی آن وجود دارد مرتبط شود، ولی برای فرار از بازجویی بر سر یک پرونده مربوط به تلاش برای اخراج شوهر سابق خواهرش از نیروی انتظامی ایالت از ایمیل شخصی استفاده کرده است.

مساله دخالت دادن روابط شخصی فرماندار آلاسکا در امور دولتی برای سارا پیلین دردسر بزرگی درست کرده و وکلای مک‌کین برای فراری دادن پیلین از بازجویی به کمک دادستان منصوب او رفته‌اند تا مانع بررسی‌های بیشتر کمیته‌ ایالتی شوند که از افراد دو حزب تشکیل شده است.

----

آمار رقابت‌های انتخاباتی موسسه گالوپ برای ۱۹ سپتامبر

برنامه مالیاتی باراک اوباما

برنامه مالیاتی و تخفیف مالیاتی جان مک‌کین

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
وقتی وال‌ا‌ستریت موضوع اول انتخابات می‌شود
تاثیر بحران وال‌‌استریت بر رقابت اوباما - مک‌کین
ماتیک بر لبان خوک و دروغ‌های انتخاباتی
پیلین: من با خدا ارتباط دارم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

"درآمد کمتر از 25 هزار دلار در سال" درست است یا "درآمد کمتر از 250 هزار دلار در سال"؟

-- بدون نام ، Sep 20, 2008

توني بلر در زماني كه قدرت اقتصادي توسط بازار تنظيم ميشد براي اينكه از تاجر سبقت بكيرد به سمت حزب محافظه كار نزديك شد و طرحهاي محافظه كارانه را خودش شعار ميداد اما امروز محافظه كاران آمريكائي كمدي آنرا اجرا ميكنند و معتقد به دخالت دولت در تنظيم بازار شده اند بيش از بيست سال سرمايه داران آمريكائي هر طور خواستند انجام دادند و مردم را فقير تر كردند حالا هم جمهوريخواهان خسارت بنكاههاي ورشكسته را از جيب ماليات دهنده ها تامين مي كنند يعني هم در دوره ي رونق جيب مردم را خالي كردند و هم در بحران . حال جه اتفاقي افتاده كه جمهوريخواهان از طرح كنترل بازار توسط دولت حرف مي زنند ؟ زيرا در اينجا نيز جباول مردم در ميان است . بس جمهوريخواهان نيز معتقد به دخالت دولت هستند اما براي كمك به جباول بيشتر مردم .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)