تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با یک نماینده و یک خبرنگار پارلمانی در رابطه با شروع به کار مجلس بعد از تعطیلات

«آلیا بحث با کولایی را در نیمه رها کرد»

مریم محمدی

امروز یک‌شنبه دهم شهریور‌ماه، مجلس شورای اسلامی در ایران پس از پایان دومین دوره تعطیلات تابستانی‌اش با تشکیل یک جلسه علنی، رسماً کار خود را آغاز کرد.

لایحه حمایت از خانواده که در سطح جامعه مخالفت‌های شدیدی را ایجاد کرده است و فعالان سرشناس جنبش زنان، امروز به همین مناسبت در مجلس حاضر شده بودند، یک فوریت پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها، از جمله مهم‌ترین لوایحی بودند که مطرح شدند یا در نطق‌های پیش از دستور به آن پرداخته شد.

برای اطلاع دقیق‌تر از عملکرد این روز مجلس با آقای احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی در تهران و نیز آقای سعدالله نصیری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت و گوهایی انجام داده‌ام.

Download it Here!

از آقای احسان مهرابی می‌پرسم: مهمترین نکاتی که امروز در مجلس طرح شد چه بود؟

در حاشیه مجلس بود که بحث لایحه حمایت از خانواده در جریان بود.

آقای مهرابی چرا در حاشیه؟

یعنی در راهروهای مجلس. چون خود لایحه در دستور کار نبود ولی در راهروها برخی از نمایندگان سابق از جمله خانم کولایی که نماینده سابق مجلس بودند و می‌توانند به مجلس وارد شوند، حضور پیدا کرده بودند تا نظر مخالفت نمایندگان را برای رد این لایحه جلب کنند.

با خانم آلیا نماینده فعلی مجلس گفت و گویی داشتند که جذاب شده بود و خبرنگاران هم جمع شده بودند که نهایتاً بحث آن‌ها به این منجر شد که خانم آلیا در میانه، بحث را رها کنند و بروند.

ملاقات فعال جنبش زنان با نمایندگان چطور صورت گرفت؟

در‌حالی‌که خانم کولایی مشغول صحبت با خانم آلیا بودند تعدادی از خانم‌هایی که پیگیر خروج لایحه حمایت از خانواده از دستور کار مجلس هستند، از جمله خانم عبادی، خانم سیمین بهبهانی و برخی دیگر از جمله گروه صلح، خانم فخرالسادات محتشمی‌پور در دفتر ملاقات نمایندگان با مجلس حاضر شدند و از نمایندگانی که با آن‌ها ملاقات داشتند خواستار خروج این لایحه از دستور کار مجلس شدند.


تجمع زنان مقابل مجلس در روز یک‌شنبه (عکس: کانون زنان ایرانی)

نکات مهم دیگر که مطرح شد چه بود؟

پیش از این‌که نمایندگان به تعطیلات تابستانی بروند، انتقادات تندی را درباره‌ی سخنان معاون رییس‌جمهور، آقای اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح کرده بودند و عملاً با توجه به تعطیلی مجلس آن موضوع منتفی شده بود.

اما آقای مشایی سخنان جدیدی در همایش تبیین سیاست‌های گردشگری دولت جمهوری اسلامی برای سفرای خارجی مقیم ایران داشتند، که از بعضی استان‌ها از جمله آذربایجان غربی به‌عنوان استان‌های کردنشین یاد شده بود.

یکی از نمایندگان به ایشان به‌خاطر عبارتی که به کار برده بودند تذکر دادند. گویا چند نماینده استان آذربایجان غربی هم روی این موضوع اعتراض داشتند.

با وجود اعتراضاتی که از سوی مجلس مطرح می‌شود، رییس‌جمهور همچنان از آقای مشایی حمایت می‌کند. ایشان را با خودشان به ترکیه بردند و در پرتاب ماهواره‌ای که انجام شد و در اجلاس شانگهای همراهشان بودند.

نمایندگان نسبت به ادامه حمایت ر‌ییس‌جمهور از آقای مشایی معترض بودند. همچنین مدرک تحصیلی آقای کردان، موضوع اعتراض نمایندگان بود.


مجدداً مدرک تحصیلی آقای کردان در مجلس مطرح شد؟

در صحن مطرح نشد، ولی آقای توکلی در راهرو مصاحبه داشتند و درباره‌ی دستور رییس‌جمهور به وزیر علوم برای رسیدگی به مدرک مسوولان گفتند که ابتدا باید مدرک آقای رحیمی معاون رییس‌جمهور بررسی شود.

ولی نه مدرک آقای کردان؟

در‌واقع تلویحاً اشاره به همان بود اما اسمی از آقای کردان مطرح نشد. نکته‌ای که آقای لاریجانی در نطق‌شان مطرح کردند این بود که از کمیسیون ویژه‌ی بررسی تغییر و تحول اقتصادی دولت خواستند تا شهریور‌ماه، گزارشی را به مجلس ارائه کنند.

هیچ حمایتی از آقای مشایی در مجلس صورت نگرفت؟

نه کسی حمایت نکرد اما به بهانه حمایت رهبری از دولت، یک نامه‌ای توسط عده‌ای از نمایندگان در مجلس جمع می‌شد که در‌واقع تایید سخنان رهبری و حمایت از دولت بود.

کماکان یک‌سری از نمایندگان تاکید داشتند که صحبت‌های رهبری دلیل بر این نیست که از دولت انتقاد نشود.

لایحه‌ای تصویب شد یا مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت‌؟

بله، با یک فوریت برداشت ۱۵ میلیارد دلار حساب ذخیره ارزی برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها آن مخالفت کردند.

استدلال برخی از نمایندگان این است که با توجه به آن‌که از حساب ارزی برداشت می‌شود عملاً دوباره یک نوع نقدینگی و تورم و تبعات جانبی دارد.


سخنان جدید ‌مشایی در همایش سیاست‌های گردشگری، اعتراضات دیگری به دنبال داشت

با آقای سعدالله نصیری؛ نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی درباره‌ی برخی نکات مورد اشاره‌ی آقای مهرابی گفت و گو کردم.

ببینید! اصلاً لایحه خانواده هنوز در دستور جلسه‌ی مجلس قرار نگرفته است. روز یک‌شنبه هم تعدادی از خانم‌ها به مجلس آمده بودند و حتی طبق قرار قبلی تعدادی به دفتر بنده آمدند.

راجع به لایحه حمایت از خانواده صحبت شد و برخی از نمایندگانی که در‌واقع مخالف این لایحه هستند، با موکلان خودشان صحبت کردند ولی هنوز به‌عنوان دستور مجلس قرار نگرفته که در آن‌جا مطرح شود و مردم صحبت کنند.

آقای نصیری، در صورتی که این لایحه در مجلس طرح شود، پیش‌بینی شما چیست؟ برخورد مجلس به‌خصوص با این لایحه در بندهای ۲۳ و ۲۵ چه خواهد بود؟

پیش‌بینی من این است با توجه به این‌که در این لایحه برخی موارد خیلی سطحی آمده و عمق موضوع بررسی کامل نشده است، به‌خصوص ماده ۲۳ این لایحه که فقط تمکن را پارامتر انتخاب دو یا چند زوجه برای یک مرد در نظر گرفته است، پارامتر تعیین کننده و مهمی نیست.

می‌دانیم در یک خانواده و به‌خصوص از بُعد دینی، علاوه بر مسایل مادی، مسایل عاطفی، معنوی و عشق و محبت و این چیزها مطرح است که این‌ها با مقیاس‌های مادی قابل اندازه‌گیری نیستند.

علاوه بر آن، نظر بر مسایل روحی روانی و عقده‌ها و کینه‌هایی که در این نوع فرزندان تجربه داریم، به نظر نمی‌آید که نمایندگان محترم مجلس به این لایحه نظر مثبت داشته باشند.


حضور فعالان زن معترض به لایحه حمایت از خانواه در مجلس (عکس: میدان زنان)

در مورد اظهارات آقای مشایی در مورد رابطه‌ی مردم ایران و اسراییل معتقدند که این مساله:

خط قرمز است و ما نمی‌توانیم به راحتی از این خط عبور کنیم. هنوز بر اصولی که از زمان حضرت امام تا‌کنون به آن اعتقاد داریم مُصر هستیم و خواهیم بود.

نمایندگان با طرح یک فوریت پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها مخالفت کردند. مضمون این طرح برداشت ۱۵ میلیارد دلار از ذخیره ارزی توسط دولت بود و آقای باهنر اشاره کردند که در مجموع دولت ۳۰ میلیارد بدهی دارد. ممکن است توضیح بیشتری بدهید؟ اگر دولت این کسری را دارد چرا برداشت نکند؟

بله. بدهی‌های دولت همان عددی است که آقای باهنر گفت و بنا‌بر این شد که مجموعه‌ی کسری‌ها یک‌باره به صحن علنی بیاید.

طبعاً وقتی مبلغی از صدوق ارزی برداشته می‌شود و به ریال تبدیل می‌شود، تبعات تورمی دارد که برخی از نمایندگان نگران این هستند.

در‌واقع استدلال نمایندگان این بود که دولت باید این نوع خواسته‌هایش را یک‌جا مطرح کند چون علاوه بر بدهی به بانک‌ها، ارگان‌های دیگر و نهادهای دیگر و وزارت‌خانه‌های دیگر هم کسری بودجه دارند.

به جای این‌که تک ‌تک بیاورند و وقت مجلس گرفته شود همه‌ی این‌ها را یک‌جا لایحه بدهند و کل کسری را مطرح کنند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
لایحه «حمایت از خانواده» از دستور کار مجلس خارج شد
«مدرک علی کردان تأیید شد»
درخواست انتشار مدرک تحصیلی معاون رییس‌جمهور
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)