تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«روسیه، دلیل عدم ثبات در قفقاز»

رسول شادان

درگیری‌های نظامی بین روسیه و گرجستان که ظاهراً با اقدام نیروهای گرجستان برای کنترل منطقه‌ی اوستیای جنوبی آغاز شده، هر ‌لحظه اوج تازه‌ای می‌یابد و پارلمان گرجستان با درخواست رییس‌جمهور این کشور برای اعلام حالت فوق‌العاده موافقت کرده است.

Download it Here!

بنا بر گزارش‌ها تاسیسات نظامی گرجستان هدف جنگنده‌های روسی قرار گرفته است و دولت روسیه اعلام داشته که به دلیل آنچه حمایت از صلح و نیز تامین امنیت شهروندان روس در اوستیای جنوبی می‌نامد، نیروهای بیشتری را به منطقه خواهد فرستاد.

اگرچه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به اوضاع گرجستان یک نشست اضطراری برگزار کرده اما قادر به تصمیم‌‌گیری خاصی در این زمینه نشده است.

شهر تسخین‌والی پایتخت اوستیای جنوبی بر ‌اثر درگیری‌ها میان نیروهای دولت مرکزی گرجستان و نیروهای جدایی‌طلب اوستیای جنوبی هفتاد‌ درصد تخریب شده است.

این درگیری‌ها جمعه شب گذشته شروع شد و تا به حال ادامه دارد. در حال حاضر ارتش ۵۸ روسیه به منطقه‌ی اوستیای جنوبی وارد شده است. و مقامات روسیه این عمل را صلح اجباری خوانده‌اند.


عکس از رویترز

اخیراً دیمتری مدودوف، رییس‌جمهوری روسیه در این باره گفته بود: «نیروهای حفظ صلح روسیه و قشون نظامی که با آن‌ها همراه شده‌ است عملیات صلح اجباری را انجام خواهند داد. در حال حاضر ارتش روسیه موقعیت‌های ارتش گرجستان را هدف گرفته‌اند.»

مقامات گرجستان دولت روسیه را به تجاوز نظامی متهم می‌کنند. اما مقامات روسیه اعتقاد دارند اکثر مردمی که در اوستیای جنوبی به‌ سر می‌برند شهروندان روسی هستند.

اخیراً دیمتری مدودوف نیز با اشاره به همین مسأله اعلام کرد که روسیه به هر وسیله از حقوق شهروندان خود در این جمهوری دفاع خواهد کرد. آقای مدودوف می‌گوید: «در اوستیای جنوبی مردم غیر‌نظامی جان خود را از دست می‌دهند و اکثر آن‌ها شهروندان روسی هستند. طبق قانون اساسی روسیه به‌عنوان رییس‌جمهور این کشور موظف هستم امنیت آن‌ها را تامین کنم. هر چند آن‌ها خارج از قلمرو روسیه به سر می‌برند.»


عکس از رویترز

هدف از اقدام روسیه همین است و ما نمی‌گذاریم که شهروندان ما را بی‌گناه به قتل رسانند. مجرمین قتل شهروندان روسیه مجازات خواهند شد.

این در حالی است که مخالفت میان اوستیای جنوبی و دولت مرکزی گرجستان از زمان فروپاشی اتحاد شوروی ادامه دارد.

ساکنان اوستیای جنوبی برای تشکیل دولت مستقل تلاش می‌کنند و در این کار از پشتیبانی روسیه برخوردار هستند. نیروهای جدایی‌طلب اوستیای جنوبی از روسیه کمک نظامی و مالی می‌گیرند و مقامات گرجستان سال‌هاست که روسیه را در پشتیبانی از نیروهای جدایی‌طلب اوستیای جنوبی و آبخاز متهم می‌کند.

بسیاری از کارشناسان پشتیبانی روسیه از نیروهای جدایی‌طلب را به اقدام گرجستان برای پیوستن به ناتو ربط می‌دهند و روسیه را دلیل عدم ثبات در این منطقه می‌دانند.

به گفته‌ کارشناسان به همین دلیل است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نتوانست درباره‌ی درگیری‌ها در اوستیای جنوبی به نتیجه‌ای برسد. این در حالی است که مقامات آمریکا و اروپا از جانب‌های درگیر تقاضا کرده‌اند به ادامه‌ی خشونت و درگیری‌ها خاتمه بدهند و به گفت و گو بنشینند.

در حال حاضر درگیری‌ها در گرجستان میان نیروهای گرجستان و نیروهای جدایی‌طلب با پشتیبانی از نیروهای روسیه ادامه دارد. و این در حالی است که تعداد زخمی‌ها و کشته‌شده‌ها به صدها نفر رسیده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تشدید درگیری‌ها میان روسیه و گرجستان
جنگ در قفقاز و هم‌سویی بیشتر ایران و روسیه
جنگ روسیه با سایه ناتو
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)