تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
در گفت‌وگو با «هانس خاسبیگ»، یکی از برگزار کنندگان و «رحمان جوانمردی» از حاضرین در این گردهمایی اعتراضی؛
روبه‌روی سفارت ایران برگزار شد:

گردهمایی وکیلان هلندی در حمایت از وکیلان ایرانی

کیارش پارسا عالی‌پور
kiaa@radiozamaneh.com

گروهی از وکیلان هلندی روز پنجشنبه نهم دسامبر، با لباس ویژه‏ی وکالت، روبه‌روی سفارت جمهوری اسلامی در شهر لاهه، دست به تظاهرات زدند. هدف از این گردهمایی، جلب توجه جهانی و اعتراض به شرایط وکیلان در ایران است.

Download it Here!

گردهمایی اعتراضی وکیلان، به‏طور هم‏زمان، روبه‌روی سفارت ایران در شهرهای برلین، رم، مادرید، پاریس و بروکسل نیز انجام شد.

این حرکت اعتراضی توسط «بنیاد وکلای اروپا AED» شکل گرفته که پیشتر، روز نهم دسامبر را «روز وکلای در خطر» نامگذاری کرده بود.


در همین زمینه، گفت‏وگویی با رحمان جوانمردی، یکی از حاضرین در این گردهمایی اعتراض‏آمیز انجام داده‌ام.

فضای این گردهمایی را چطور می‏بینید و استقبال وکیلان هلندی از این حرکت چگونه است؟

استقبال خیلی خوبی شده است و وکیلان بسیار باانگیزه در این‏جا شعار دادند، میدان را دور زدند و عکس‏های وکیلان ایرانی دربند را در دست گرفتند و سخنانی در مورد ایران و وضعیت آزادی بیان در ایران مطرح کردند. مصاحبه‏های زیادی هم صورت گرفت. آنها طی این مصاحبه‏ها انگیزه‏ی خود را از این حرکت اعلام کردند.

متأسفانه به آنها اجازه داده نشد که این تظاهرات جلوی سفارت انجام بگیرد و با همان فاصله‏ای که همیشه ایرانیان را از ترس حمله شدن به سفارت، نگه‏ می‏دارند، وکلا را نگاه داشتند. محل تظاهرات حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر از سفارت فاصله داشت.

این گردهمایی از چه بخش‏هایی تشکیل شده است؟ آیا سخنران هم دارد؟

تابه‏حال سخنرانی نداشته‏اند، ولی گویا خانم شادی صدر در راه هستند که به این وکلا ملحق بشوند. ایشان در حال حاضر در پارلمان هلند هستند. در این گردهمایی وکیلان شعار می‏دهند و پلاکاردهای زیادی را به‏دست گرفته‏اند. هرکدام پلاکاردی در دست دارند که اسم یکی از وکیلان ایرانی روی آن نوشته شده است.


چه نوشته‏هایی روی این پلاکاردها درج شده است؟

نوشته شده: دست‏ از سر وکلای ایرانی بردارید، وکلا را آزاد کنید، وکلای ایرانی در فشار هستند، تحت سرکوب هستند و ...

ظاهراً قرار است بیانیه‏ای هم به امضای همه‏ی وکیلان شرکت‌کننده برسد و بعد به سفارت جمهوری اسلامی داده شود. آیا این کار انجام شده است؟

بله؛ سه نفر از وکیلان به نمایندگی از بقیه، در معیت پلیس، به طرف سفارت حرکت کردند. در آن‏جا سفارت حاضر نشد بیانیه را از این نمایندگان بگیرد. آنها بیانیه را در صندوق پست سفارت گذاشتند.

حضور پلیس چطور است؟

به شکلی حضور دارند، ولی نه آن‏گونه که هرموقع تظاهراتی جلوی سفارت می‏شود. حدود هفت تا هشت نفر پلیس در این‏جا حضور دارند.

آیا خبرنگاران رسانه‏ها هم در آن‏جا حضور دارند؟

یکی از خبرنگارهایی که این‏جا حضور دارد، از «NOS کانال خبر هلند» است. دو یا سه ژورنالیست دیگر نیز این‏جا هستند، ولی من از آن‏ها نپرسیده‏ام از کجا آمده‏اند.


وکیلانی که در تظاهرات شرکت کرده بودند، در حال حرکت به طرف پارلمان هلند هستند و می‏خواهند در مقابل پارلمان هلند نیز خواسته‏های‏شان را مطرح کنند و در آن‏جا به خانم شادی صدر ملحق شوند.

یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی اعتراض‏آمیز در هلند، «هانس خاسبیگ» مسئول «کمیته‏ی اروپایی دفاع برای دفاع»، وابسته به «بنیاد وکلای دمکرات اروپا» است. او در توضیح انگیزه‏ی برگزاری این حرکت اعتراضی گفت:

دلیل برپایی این گردهمایی اعتراضی این است که امروز نهم دسامبر، روز وکیلان در خطر است. این روز هرساله گرامی داشته می‏شود.

ما امسال وکیلان ایرانی را انتخاب کردیم. چون شرایط آنها در حال حاضر بسیار وخیم است. وکیلان بسیاری در چندماه گذشته در ایران دستگیر شدند. برخی از وکیلان مجبور به ترک کشور شده و برخی به زندان افتاده‏اند. آنها محاکمه شده‏اند؛ تنها به این دلیل که وظیفه‏ی خود را انجام داده‏اند و از حقوق بشر دفاع کرده‏اند.

شما و همکاران‏تان یک بیانیه و تومار امضا شده به سفارت جمهوری اسلامی ایران دادید. محتوای این بیانیه‏ چیست؟

در این بیانیه توضیح دادیم که ما فدراسیون‏های اروپایی تشکیل شده از ۹ بنیاد مربوط به وکیلان هستیم که در شش کشور حضور داریم. ما امروز در شش شهر اروپایی، روبه‌روی سفارت‏های جمهوری اسلامی ایران، دست به حرکت‏های اعتراضی زدیم.


عکس‌ها از رحمان جوانمردی

ما این بیانیه و تومارهای امضا را به این سفارت‏ها تقدیم کردیم و در آن‏ درخواست کردیم که به وضعیت وکیلانی که مجبور به ترک کشور شده‏اند و یا در زندان هستند، رسیدگی شود. حتی یک وکیل ایرانی در حال حاضر در اعتصاب غذا به‏سر می‏برد. ما نگران سلامت او هستیم. ما بسیار نگران همکاران خود و هم‏چنین پایمال شدن حقوق بشر در ایران هستیم.

در واقع‏، این‌گونه مشکلات با حکم‏های قضایی بسیار سختی که صادر می‏شود، در ارتباط هستند. تا آن‏جا که حتی انسان‏هایی به سنگسار محکوم می‏شوند. سه تن از وکیلان خانمی که به سنگسار محکوم شده‏ است، خود به زندان افتاده‏اند. به‏ نظر ما چنین اقدام‏هایی بسیار تأسف‏‏‏بار هستند.

به همین دلیل ما به حمایت از همکاران‏مان برمی‏خیزیم. این برای ما مهم است. هم‏چنین برای ما مهم است که حقوق انسان‏ها مورد احترام قرار بگیرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دم وکلای هلندی گرم

-- بابک ، Dec 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)