تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با رهنما و بختیاری، درباره‌ی اعتراض هنرمندان به بازداشت جعفر پناهی

پناهی می‌خواهد با زندانیان دیگر برابر باشد

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

واکنش‏های جهانی محافل هنری و سیاسی و دست‏اندرکاران سینما در ایران برای آزادی جعفر پناهی، فیلم‏ساز برجسته و سرشناس ایرانی، ادامه دارد.

Download it Here!

در ایران بیش از ۵۰ تن از فیلم‏سازان، بازیگران و دست‏اندرکاران سینما، با ارسال نامه‏ای به قوه‏ی قضاییه و وزارت ارشاد، خواستار آزادی جعفر پناهی شدند.

در اروپا بیش از ۳۰۰ کارگردان و هنرپیشه‏ی سینما در نامه‏ای که روی سایت «سینمای اروپا» منتشر شده است، خواستار آزادی پناهی شده‏اند. سایت رسمی فستیوال کن هم از ادامه‏ی بازداشت این کارگردان مطرح سینمای ایران و جهان، ابراز نگرانی کرده‏ است.

بر اساس گزارش‏ها، قرار است امشب (چهارشنبه ۲۶ اسفند) آقای محمود رسول‏اف، دیگر سینماگر ایرانی که همراه جعفر پناهی بازداشت شده بود، با سپردن وثیقه آزاد شود. اما تلاش‏ها در ایران و تلاش‏های بین‏المللی هنوز به آزادی جعفر پناهی منجر نشده است.


جعفر پناهی، فیلم‌ساز در بند

خانم طاهره ساعدی، همسر جعفر پناهی، روز سه‏شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته است که از زمان بازداشت همسرش در دهم اسفند ماه گذشته تا کنون، مقامات جمهوری اسلامی، اجازه‏ی ملاقات با جعفر پناهی را در زندان اوین به او نداده‏اند. فقط دوبار با وی تلفنی صحبت کرده است.

خانم پناهی گفته است: «من دیروز با آقای جعفری دولت‏آبادی، دادستان تهران، گفت‏وگو کرده‏ام. ایشان پاسخ دقیقی به من ندادند. با این حال حس کردم نظر مثبتی به این موضوع دارند».

جعفر پناهی خالق آثاری چون بادکنک سفید، آینه، دایره، طلای سرخ و آفساید و برنده‏ی جوایز مهمی از جشنواره‏های کن، ونیز و برلین، بسیاری از فیلم‏های‏اش در ایران، از سوی وزارت ارشاد توقیف شده و اجازه‏ی اکران ندارند.

شبانگاه دهم اسفندماه سال جاری در یورش مأمورین وزارت اطلاعات به منزل آقای پناهی و بازرسی و فیلم‏برداری از منزل او، جعفر پناهی، همسر و دخترش و ۱۲ نفر از میهمانان‏اش بازداشت شدند که دو روز بعد همسر، دختر و بیشتر کسانی که در منزل این فیلم‏ساز ایرانی بودند، آزاد شدند. اما جعفر پناهی و محمد رسول‏اف، هم‏چنان در زندان اوین به سر می‏برند.


آفساید، ساخته‌ی جعفر پناهی

درباره‏ی نامه‏ی بیش از ۵۰ تن از بازیگران، فیلم‏سازان و کارگردانان ایرانی برای آزادی جعفر پناهی، با آقای پیام رهنما، سینمانویس در تهران گفت‏وگو کرده‏ام:

حدود ۵۰ تن از هنرمندان ایرانی در نامه‏ای که در محافل مطبوعاتی هم منتشر شده است، خواستار آزادی آقای جعفر پناهی، کارگردان مطرح سینمای ایران شده‏اند که در منزل خود، در حین فیلم‏برداری یک اثر سینمایی، توسط نیروهای بسیج و لباس شخصی موسوم به دولت کودتا، بازداشت و در زندان نگاه‏ داشته شده‏اند.


طلای سرخ، ساخته‌ی جعفر پناهی

این دوستان عزیزی که از هنرمندان، بازیگران و کارگردانان بزرگ سینمای ایران هستند، با امضای این نامه و جمع‏آوری این تومار، از دولت خواسته‏اند پیش از رسیدن عید نوروز که یکی دو روز بیشتر به آن باقی نمانده است، آقای جعفر پناهی را آزاد کنند تا بتوانند در کنار خانواده و با امنیت خاطر، به سال جدید قدم بگذارند.

آقای رهنما، البته اسامی منتشر شده‏اند. اما ممکن است اسامی چند تن از آنان را در این‏جا نیز ذکر کنید؟

بله؛ اغلب هنرمندانی که این نامه را امضا کرده‏اند، کسانی هستند که بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، مسائل متفاوتی برای‏شان به وجود آمده است.

از میان این دوستان می‏توانم به آقای اصغر فرهادی، رخشان بنی‏اعتماد، آقای مجتبی میرطهماسب که مدتی هم ممنوع‏الخروج بودند، آقای ابراهیم مختاری، آقای محمد سریر، آقای فرهاد توحیدی، آقای کامبوزیا پرتوی، خانم فاطمه‏ معتمدآریا که ایشان نیز به دلیل اعتراضاتی که بعد از انتخابات داشتند، مدتی ممنوع‏الخروج بودند، آقای کامران شیردل و عده‏ی زیاد دیگری که اسامی همه‏ی آنان منتشر شده است.

آیا امیدوار هستید که در چند روز باقی‏مانده به نوروز، آقای جعفر پناهی هم آزاد شوند؟

من واقعا از صمیم قلب آرزو می‏کنم همه‏ی کسانی که در بند رژیم جمهوری اسلامی هستند تا پیش از ایام نوروز آزاد شوند، به آغوش خانواده برگردند و با آرامش و صمیمیت سال جدید را شروع کنند.

در بخشی از نامه‏ی بازیگران ، فیلم‏سازان، و کارگردانان ایران به قوه‏ی قضاییه و وزارت ارشاد جمهوری اسلامی آمده است:


دایره، ساخته‌ی جعفر پناهی

«پاسخ ساخت فیلم، هرچند بدون مجوز، بازداشت و سلول انفرادی نیست. ما امضا کنندگان این نامه انتظار داریم که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات و ریاست محترم قوه‏ی قضاییه تا پیش از پایان سال و در آستانه‏ی نوروز، موجبات آزادی هنرمندانی را که تنها گناهشان ساخت فیلم است، فراهم آورند».

اما واکنش‏های جهانی محافل هنری و سیاسی و دست‏اندرکاران فستیوال‏های معتبر سینمایی در مورد بازداشت جعفر پناهی هم‏چنان ادامه دارد. جشنواره‏های برلین و کن، خواستار آزادی فوری او شدند.

«فرهنگ‏سرای پویا» در پاریس هم کلیپی منتشر کرده که در آن با نمایش تکه‏هایی از فیلم‏های مشهور جعفر پناهی، مانند آفساید و آینه، خواستار آزادی فیلم‏ساز ایرانی شده است.


بادکنک سفید، ساخته‌ی جعفر پناهی

در گفت‏وگویی با آقای عباس بختیاری، سینماگر و مدیر فرهنگ‏سرای پویا، از ایشان خواستم در باره‏ی واکنش محافل سینمایی اروپا به بازداشت و ادامه‏ی بازداشت جعفر پناهی، هم‏چنین هدف از ساخت این کلیپ، توضیح بیشتری بدهند:

همان‏گونه که اطلاع دارید، پس از دستگیری آقای پناهی و دیگر همکاران سینمایی ایشان، بیش از ۲۵۰ سینماگر بین‏المللی نامه‏ای اعتراضی منتشر کردند و در آن خواستار آزادی فوری آقای پناهی شده بودند. بر مبنای آخرین اطلاعاتی که داریم، امروز تعداد امضا کنندگان این نامه که از سینماگران نام‏دار جهان هستند، به بیش از ۳۵۰ تن رسیده است.


عباس بختیاری، سینماگر و مدیر فرهنگ‏سرای پویا

این سینماگران هم‏چنین تصمیم گرفته‏اند وظایف جدیدتری را برای آزادی آقای پناهی در دستور کار قرار بدهند که یکی از این اقدامات، نامه‏ای است خطاب به کمیساریای عالی سازمان ملل که در آن خواستار اعزام هیأتی به ایران جهت بررسی وضعیت آقای پناهی و آزادی ایشان شده‏اند.

تهیه‏ی کلیپ هم ادای وظیفه‏ی ما تعدادی از هنرمندان مقیم پاریس، در برابر هم‏صنفان خودمان و برای هنرمندان کشورمان است. این کار در حقیقت حاصل زحمات خود این عزیزان، آقای پناهی و آقای رسول‏اف بود.

تصاویر فیلم‏های آنان را گرفته‏ایم و تنها کاری که من کرده‏ام، روی این تصاویر موسیقی گذاشته‏ام و امیدوارم بتواند در میان افکار عمومی ایرانی و غیرایرانی تاثیرگذار باشد.


آینه، ساخته‌ی جعفر پناهی

علی‏رغم این که آقای پناهی در آخرین تماس تلفنی‏شان از زندان اوین، خواسته بودند که دیگر هیچ ایرانی و غیرایرانی‏ای اقدام اضافه‏ای برای ایشان انجام ندهند.

به این دلیل که دیگر زندانیان سیاسی ایران در جهان کس و کاری را ندارند؛ افکار عمومی جهان نسبت به فجایعی که در زندان‏ها دارد می‏گذرد، بی‏تفاوت هستند و گفته بودند: «دوست دارم زندگی من هم شبیه همه‏ی کسانی باشد که امروز در زندان‏ها هستند و کسی پی‏گیر پرونده‏ی این زندانیان عزیز نیست».

کلیپ تولیدشده در «فرهنگ‌سرای پویا» (پاریس)

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما همه زندانی هستیم ......

-- بدون نام ، Mar 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)