تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با دکتر شاهین فاطمی پیرامون قطع‌نامه‌ی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد نوروز

تجلیل از نوروز در مجلس نمایندگان آمریکا

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه قطع‌نامه‌ای را به اتفاق آرا تصویب کرد که در آن ضمن تبریک نوروز، سالی سرشار از خوشبختی را برای همه‌ی ایرانیان و آمریکاییان ایرانی‌تبار، آرزو کرد.

Download it Here!

در بخشی از قطع‌نامه پس از اشاره به حضور افرادی از همه‌ی اقوام و ادیان در جامعه‌ی آمریکا تاکید شد که نوروز به غنای فرهنگ آمریکا افزوده و آیینی در راستای پی‌ریزی و تحکیم اصول صلح و رفاه برای همگان است.

مجلس نمایندگان آمریکا در این قطع‌نامه پس از ستایش از کوروش کبیر بنیان‌گذار امپراطوری ایران، از احترام به آزادی ادیان و لغو برده‌داری توسط وی، در سده‌ی ششم پیش از میلاد، تجلیل کرد. در این قطع‌نامه که با رای موافق ۳۸۴ تن از نمایندگان به تصویب رسید، در مورد نوروز گفته شده است: «این جشن باستانی سده‌های متمادی اختلاف مذهبی و رقابت‌های سیاسی را پشت‌سر گذاشته و هم‌اکنون نیز مردمی با ریشه‌های مذهبی و قومی گوناگون آن را جشن می‌گیرند.»

در این زمینه با آقای دکتر شاهین فاطمی، رییس مرکز اروپایی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی در پاریس گفت‌وگو کرده‌ام.


دکتر شاهین فاطمی

آقای دکتر فاطمی، شما اهمیت تصویب این قطع‌نامه‌ی کنگره‌ی آمریکا در مورد نوروز را در چه می‌دانید؟

بسیار جای خوشبختی است که مجلس نمایندگان آمریکا رسما نوروز را به رسمیت شناخته است و باید به ایرانیان وطن‌دوست که در این رابطه بسیار فعال و تلاش‌گر بودند، تبریک گفت. البته پاره‌ای از سازمان‌های وابسته به جمهوری اسلامی نیز سعی داشتند این عمل را به حساب خودشان تمام کنند اما افرادی که در این رابطه واقعا تلاش کردند، ایرانیان اصیلی بودند که مقیم امریکا هستند.

در مرحله‌ی دوم، بسیار خوب است که کنگره‌ی آمریکا با چنین رای قابل توجهی بین ملت و حکومت ایران تفاوت قائل شده است. در حالی که حکومت ایران انواع و اقسام مسائل را برای مردم در درجه‌ی اول و بعد برای دنیا ایجاد کرده است، جای خوشحالی است که این‌ها می‌دانند ملت ایران با سوابق تاریخی ممتاز هیچ ارتباطی با حرکات رژیم حاکم ندارد. باید امیدوار بود این مهم پایه‌ای برای بسط، توسعه‌ و بهبود روابط دو ملت باشد.

میلیون‌ها ایرانی در آمریکا هستند که به ایران رفت‌وآمد می‌کنند و این‌که آمریکا رسما نوروز را به عنوان بزرگترین روز تاریخی برای ملت ایران به رسمیت شناخته است برای همه‌ی ما مایه‌ی خوشبختی و شادمانی است.

می‌دانید که مجمع سازمان ملل متحد نیز روز چهارم اسفندماه (۲۳ فوریه) با صدور قطع‌نامه‌ای نوروز را به عنوان یک مناسبت جهانی به تصویب رساند و در تقویم جهانی‌ خود قرار داد. در این قطع‌نامه گفته شده که سازمان ملل، نوروز و آیین‌های وابسته به نوروز را محترم می‌شمارد و در تقویم خود جای داده است.

پرسش این‌جاست که اگر ارزش‌ها و تمدن فرهنگی این رویداد و آیین‌های وابسته به آن این همه در جهان مورد تجلیل قرار می‌گیرد چگونه است که در جمهوری اسلامی برداشتی دوگانه، هم در مورد نوروز و هم آیین‌های آن چهار‌شنبه سوری و سیزده‌ به در، وجود دارد؟ حتی رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه سوری را که میلیون‌ها ایرانی آن را جشن می‌گیرند غیر شرعی دانسته است.

این رژیم به ایران و ایرانی بودن هیچ‌گاه افتخار نمی‌کند. اگر یادتان باشد حتی زمانی سعی کردند نوروز را به کلی حذف کنند و حتی به پرچم سه رنگ ایران احترام نمی‌گذارند. بنابراین حساب حاکمیت را باید از ملت ایران جدا کرد. این نوع امتیازاتی را که امروز جامعه‌ی بین‌المللی علی‌رغم وجود نظام جمهوری اسلامی به ملت ایران اعطا می‌کند، برای ما موجب شادمانی و خرسندی و برای آن‌ها مثل میخی است که در چشمشان فرو می‌رود.


مجلس نمایندگان آمریکا نوروز را به ایرانیان آمریکایی‌تبار تبریک گفت

ما ایرانی‌ها حسابمان از جمهوری اسلامی جداست و جای خوش‌بختی است که امروز دنیا این واقعیت را دریافته و سازمان ملل با اعلام نوروز به عنوان یکی از روزهای مهم مدون در تقویم سازمان، این روز تاریخی را برای همیشه ثبت کرده است.

جمهوری اسلامی تلاش کرد تا از این امر جلوگیری کند اما موفق نشد. گمان می‌کنم این‌ امر طلایه‌های بسیار امیدوار کننده‌ای را برای آینده‌ی ملت ایران در میان جوامع مترقی نوید می‌دهد. روزی خواهد رسید که ما مکان تاریخی خودمان را دوباره اشغال خواهیم کرد.

آقای دکتر فاطمی شما به میلیون‌ها ایرانی موفق در آمریکا اشاره کردید، در قطع‌نامه‌ی مجلس نمایندگان امریکا نیز به ایرانی‌تباران آمریکایی توجه خاصی شده و از موفقیت میلیون‌ها آمریکایی ایرانی‌تبار تجلیل و ستایش به عمل آمده است. به نظر شما چرا با این حضور در خور توجه ایرانیان موفق در آمریکا هنوز لابی قوی که به مسائل ایران و ایرانی‌ها در سراسر جهان بپردازد در آن‌جا وجود ندارد؟

لابی کردن در آمریکا از اعتبار خوبی برخوردار نیست. افرادی هم که میلیون‌ها دلار از جمهوری اسلامی می‌گیرند و واقعا لابی می‌کنند، اسم خودشان را لابی نمی‌گذارند.

ایرانیان آمریکا، یا به قول شما آمریکاییان ایرانی‌تبار از موفق‌ترین گروه‌های ملیت‌های متفاوت هستند و بدون استثنا در میان اروپایی‌ها و آسیایی‌ها، از نظر تحصیلات در درجه‌ی اول و از نظر درآمد و یافتن عالی‌ترین شغل‌ها نیز در مقام اول قرار دارند.

ایرانیان موفق، در بسیاری از شرکت‌های مهم صد کشور اول مجله‌ی فورچون، مدیران اصلی آن یا در ردیف اول ، دوم یا سوم قرار دارند. این‌ها همه افتخاری برای ملت ایران است. از سویی برای همه‌ی ما جای تاسف است که سالانه بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار نفر ایرانی تحصیل‌کرده از کشور روانه‌ی خارج می‌شوند. جای تاسف است که مملکت این‌طور فرار مغزها را تحمل کرده و حتی نظام جمهوری اسلامی این کار را تشویق می‌کند. از سوی دیگر تک‌تک‌ ایرانیانی که خارج شده‌اند باعث افتخار ایران در سراسر دنیا هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پاسخ آقای فاطمی به چرایی نبود لابی ایرانی اصلا قانع کننده نبود !

-- احسان ، Mar 17, 2010

تبریک عید از طرف امریکاییان ارزش انسانی خود را دارد و محترم است.بد نیست که دولت امریکا دست از تحریم و سیاستهای استعماری خود در سال جدید هم بردارد و با اغاز سال نو روابطی جدید در سیاستهای امریکا و ایران اغاز گردد.
اگر دولتمردان امریکا انتظار تغییر در سیاست های داخلی و خارجی دولت ج.ا.ا. را دارد،تنها با تزریق کمک مالی به مردم ایران از طریق ازاد کردن تجارت و روابط تجاری مستقیم،سریع تر به اهداف خود می رسند.لذا از سر بیرون کردن سلطه گری به شکل گذشته و یا شکل جدید ان در غالب انقلاب رنگی ظروری است.این پیشنهادی بود که من ضمن عرض تبریک، در اغاز فعالیت ریاست جمهوری اقای اوباما با ارسال فکس به سفارت امریکا در برلین به ایشان نموده ام و ارزوی موفقیت برای ایشان هم کرده ام.متاسفانه مسئولن کاخ سفید تا کنون فرصتهای زیادی را در رابطه با عذر خواهی از ایرانیان و جبران اعمال نادرست سیاسی و همچنین اغاز دوستی با مردم ایران را از دست داده اند.

-- mansour piry khanghah ، Mar 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)