تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با مریم باقی، همسر محمد قوچانی

خبری که تنها چند ساعت روی خروجی فارس رفت

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

چهارشنبه، خبرگزاری فارس، خبری را به عنوان خبر اول، روی خروجی خود نهاد. این خبر حاکی از این بود که محمد قوچانی، سردبیر روزنامه‏ی اعتماد ملی، در زندان ادعا کرده است که باید مهدی کروبی دستگیر شود.

پس از ساعتی، مریم باقی، همسر محمد قوچانی، به انتشار این خبر اعتراض کرد و آن را کذب خواند. به دنبال آن، این خبر به طور کلی از روی سایت فارس نیوز، وابسته به دولت، برداشته شد.

از سوی دیگر، خانواده‏ی محمد قوچانی روز یک‌شنبه‏ی گذشته، وثیقه‏ای برای آزادی او به قید کفالت تهیه کرده و قرار آزادی او نیز صادر شده است. اما وی هنوز در زندان است.

با مریم باقی، همسر آقای قوچانی گفت و ‏گو می‏کنم:

Download it Here!

اگر خود خبرگزاری فارس متوجه شده باشد که این خبرش بی‏مبنا بوده و آن را برداشته باشد که باعث خوشحالی است.

شما چگونه متوجه شدید این خبر کذب است؟

با شناختی که از آقای قوچانی دارم و بر مبنای ملاقاتی که با او داشتم، مطمئن هستم که این گفته‏ی آقای قوچانی نیست و اگر یک روز چنین صحبتی را از او بشنوم، مطمئنم که تحت فشار بوده است.

این خبر را که کاملاً تکذیب می‏کنم، اما اگر چنین موردی هم بوده باشد، هر کسی باید بیرون از زندان، در شرایط آزادی و بدون فشار عقیده‏اش را بیان کند. نه این‌که در زندان باشد و خلاف تمام عقاید گذشته‏اش، صحبتی بکند.


محمد قوچانی در دادگاه

گویا قرار بود، آقای قوچانی به قید وثیقه آزاد شود…

به ما گفتند که قرار وثیقه صادر شده است. ما هم وثیقه را تأمین کردیم.

چه زمانی؟ و مبلغ وثیقه چقدر بود؟

روز یک‌شنبه، به مبلغ صد میلیون تومان. همان روز هم برگه‏ی آزادی در مورد آقای قوچانی و عده‏ی دیگری که وثیقه‏هایشان تأمین شده بود، صادر شد و به زندان اوین رفت. به ما هم گفتند بین ساعت چهار تا پنج بعد از ظهر، برای آزادی به جلوی زندان مراجعه کنیم. ما رفتیم، ولی آزداشان نکردند. تا ساعت یازده و نیم شب هم جلوی در زندان منتظر ماندیم.

پاسخ‏شان به شما چه بود؟

جواب خاصی که داده نمی‏شد. چون بند ۲۰۹ از خود زندان مجزا است و جلوی در خیلی اطلاعی از این بابت ندارند. اما با پی‏گیری‏هایی که کردیم، آخر شب متوجه شدیم که آزاد نمی‏شوند و خواسته بودند که خانواده بروند.

نگفتند که دستور جدید از کجا صادر شده است؟

از طریق دادگاه صادر کننده‏ی تبدیل قرار وثیقه پی‏گیری کردیم. در این دادگاه به ما گفتند که از نظر ما، آقای قوچانی آزاد است و باید ببینیم، مشکل کجاست. بر این مبنا، پی‏گیری من هم‏چنان ادامه داشت تا این که امروز مطلع شدم که از دفتر دادستانی تهران، برای آقای قوچانی اتهام جدیدی طراحی شده است.

از سوی دفتر آقای مرتضوی؟

بله، از طرف دفتر آقای مرتضوی گفتند که اتهام جدیدی درباره‏ی ایشان مطرح است. اما در شرایطی که آقای قوچانی دو ماه و نیم است که در زندان به سر می‏برد، عجیب است که این اتهام جدید از کجا آمده است.

از سوی دیگر، اگر فرضاً اتهام جدیدی مطرح باشد، باید قرار بازداشت دوباره‏ای برایش صادر می‏شده است و اگر قرار بازداشتی در کار بوده، پس چرا تا به حال ابلاغ نشده است؟ قبل از ابلاغ، متهم باید حق اعتراض داشته باشد، باید تفهیم اتهام شده باشد. در حالی که هیچ کدام از این مراحل صورت نگرفته، می‏گویند اتهام جدیدی به ایشان وارد است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«سازمان مجاهدین و مشارکت منحل شوند»
حجاریان از جبهه مشارکت «استعفا» کرد
واکنش جبهه مشارکت به جلسه چهارم محاکمه

نظرهای خوانندگان

خبر تو سایت هست, شما چرا دروغ میگید؟

-- بدون نام ، Aug 27, 2009

نظر چي بديديم يكعده متحجر افراطي طلباني در ايران حكومت ميكنند و دستورات را بهر نوعي صادر ميكنند و تمام . حالا بدو پرتغال فروشو پيدا كن .حقمان است وقتي بيخودي و بيجهت انقلاب ميكنيم نتيجه اش همينه ديگه در اين سي سال بجز زندان و شگنجه و سنگسار و اعدام و باتون و ... چيز ديگري هم بوده؟

-- mehdi ، Aug 27, 2009

حکومت دروغ و ظلم دیگر دستش برای همه رو شده است. به زودی همه مردم ایران چه آنهایی که در خوابند و چه آنهایی که منافعشان در آن تآمین میشود متوجه پوشالی بودنش میشوند. حکومتی که به یاران خودش هم رحم نمیکند! چه برسد به من و شما! مضحک است که فکر کنیم این حکومت از جانب خداست و اسلامیست!!! دیگر خدا هم به حال ما میگرید. چنان ضربه ای به دین خدا زده اند که سرسخت ترین دشمنان دین و خدا پرستی هم تا بحال به آن نزده اند.
عمر ما کفاف نداد تا یک روز خوش در مملکتمان ببینیم. امید دارم که حد اقل تاریخ درس خوبی به نسلهای بعدی بدهد تا در دام فریبکارانی همانند اینان نیفتند.

-- رضا ، Aug 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)