تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«بیانیه شورای حقوق بشر غیرواقعی است»

ایران می‌گوید که ۵۶ کشور امضا کننده بیانیه اعتراضی به نقض حقوق بشر در ایران، در «اقلیت» هستند و مفاد این بیانیه «غیرواقعی» است.

نمایندگان ۵۶ کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه جاری با امضای بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند در مورد سرکوب اعتراض‌های خیابانی در یک سال اخیر تحقیق کند.

۱۶ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، و تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران این بیانیه را تلاشی برای انحراف افکار عمومی از موضوع اسرائیل و کاهش فشار بین‌المللی بر این کشور دانست و گفت که این بیانیه با «اغراض سیاسی» تهیه شده‌ است.


امضاکنندگان این بیانیه نسبت به «سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان، بازداشت‌ها و اعدام‌های بدون طی مراحل قانونی، تبعیض شدید علیه زنان و اقلیت‌ها از جمله بهائیان، و محدود کردن آزادی بیان و مذهب» اعتراض کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بیانیه صادر شده علیه نقض حقوق بشر در ایران را تلاشی برای انحراف افکار عمومی از موضوع اسرائیل و کاهش فشار بین‌المللی بر این کشور دانست

وی افزود: «تصمیمات مجامع جهانی علیه جمهوری اسلامی اعتبار سازمان‌های بین‌المللی را هدف قرار داده و به همین دلیل، اقدامات آنها باعث نگرانی کشورهای مستقل شده و با مخالفت آنان روبرو شده است.»

نمایندگان کشورهای مصر، پاکستان، نیجریه، کوبا و چین در کنفرانس ژنو به صدور بیانیه علیه نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کرده‌اند. در جلسه شورای امنیت نیز کشورهای ترکیه و برزیل به قطعنامه علیه ایران رای منفی داده‌اند.

این مقام وزارت امور خارجه ایران صدور بیانیه در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران و تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه این کشور را «استفاده ابزاری از ساز و کارهای بین‌المللی و رفتار دوگانه غرب» در خصوص موضوع حقوق بشر عنوان کرده‌ است.

در یک سال گذشته بیش از پنج‌هزار نفر از مخالفان دولت در ایران بازداشت‌شده‌اند و ده‌ها تن در جریان اعتراض به «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری کشته‌ شده‌اند. بنا به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها برخی از زندانیان اخیر مورد «تجاوز و شکنجه» قرار گرفته‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اعتراض به سرکوب معترضان خیابانی در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)