تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«آمازون اسناد ویکی‌لیکس را تبعید کرد»

شرکت آمریکایی «آمازون» ارائه خدمات‌اش به ویکی‌لیکس را قطع کرد و اسناد ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد، خارج نمود.

به گزارش ویکی لیکس در تویتر، کتاب‌فروشی آمازون اسناد ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد خارج نمود و به‌این ترتیب دسترسی به این اسناد را مختل کرد. ویکی‌لیکس، دیروز، اول دسامبر ۲۰۱۰ در تویتر نوشت: «آزادی بیان در سرزمین آزادگان. آمازون اسناد ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد، تبعید کرد.»


فعالان ویکی‌لیکس اسناد افشاگرانه درباره سیاست خارجی ایالت متحده آمریکا را در فضای کتاب‌فروشی آمازون منتشر کرده بودند، با این قصد که با بهره‌گیری از امکانات فنی آمازون عده بیشتری به این اسناد دسترسی داشته باشند. ویکی‌لیکس در تویتر نوشت: «بسیار خوب، به این ترتیب [حالا می‌دانیم] که با دلارهای ما عده‌ای در اروپا چه می‌کنند. اگر آمازون با آزادی بیان مشکل دارد، چرا کتاب می‌فروشد؟»

با قطع همکاری آمازون، دسترسی به اسناد ویکی‌لیکس مختل شده است

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد، پس از آن‌که همکاران جو لیبرمن، سناتور آمریکایی تحقیقاتی پیرامون چگونگی انتشار اسناد ویکی‌لیکس آغاز کردند، آمازون اسناد افشاگرانه ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد، خارج نمود.

به گزارش گاردین، جو لیبرمن آمازون را به تحریم تهدید کرده بود. لیبرمن در گفت‌وگو با گاردین به همکاری آمازون با دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: «کاش آمازون پیش از انتشار اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده توسط ویکی‌لیکس با این سازمان همکاری نمی‌کرد.»

لیبرمن در ادامه این گفت‌وگو از دیگران خواست که از ارائه خدمات اینترنتی به ویکی‌لیکس خودداری کنند. او همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ویکی‌لیکس با انتشار این اسناد امنیت ملی آمریکا و زندگی آمریکاییان در سراسر جهان را به خطر انداخته است.

ویکی لیکس با انتشار اسنادش در فضای آمازون قصد داشت تارنمای اینترنتی‌اش را به شبکه‌ای موسوم به « Cloud » منتقل کند. این شبکه به ویکی لیکس این امکان را می‌داد که اسنادش را مصون از حملات اینترنتی در اختیار کاربران قرار دهد.

از زمانی که ویکی لیکس اسناد وزارت امور خارجه آمریکا را منتشر کرده است، عده‌ای از هکرها تلاش کردند با استفاده از شیوه‌ای به نام « DDoS» دسترسی کاربران به تارنمای ویکی‌لیکس را مختل کنند.

این حمله به این شکل انجام می‌شود که عده زیادی هم‌زمان به تارنمایی مراجعه می‌کنند و باعث می‌شوند که آن تارنما با مراجعات پیاپی فلج شود و از کار بیفتد.

شرکت آمازون با ارائه دادن بسته‌ای به نام « Cloud Computing » این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که بتوانند در برابر چنین حملاتی از خود دفاع کنند.

ویکی‌لیکس دوشنبه ۲۹ نوامبر با انتشار اسناد دیپلماتیک محرمانه آمریکا تصویر نامطلوبی از بسیاری از رهبران جهان به دست داد. انتشار این اسناد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و واکنش‌ها به آن هنوز ادامه دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همه جا تلفنها شنود می شود در خیابانها با دوربین شما را دید می زنند هر کس باشید آنها حق دارند از شما جاسوسی کنند حتی دبیرکل سازمان ملل و ... اما کسی حق ندارد دولتها را دید بزند شهروندان هر روز محدودتر می شوند در حالی که تکنولوژی هر روز پیشرفت می کند اما قوانین مربوط به آزادی شهروندان محدودتر می شود چون این قوانین با توسعه هر روزه تکنولوژی هماهنگ نیست. این اسناد جان چه کسی را به خطر انداخته ؟ مثل ادعای جمهوری اسلامی است که می گوید بسیجی ها کشته شده اند اما نمی توانیم اسمشان را ببریم . جالب است همه دولتهایی که باید از این اسناد شکه شوند و معترض ساکتند و با دولت آمریکا هماهنگ این به این خاطر است که آنها هم در یک بازی کثیف شراکت دارند.

-- ش ، Dec 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)