تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد کلینتون از سخت‌گیری‌های مدنی در جهان‬

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز گذشته در لهستان درباره «شکستن جامعه مدنی و روح انسان‌ها» توسط دولت‌هایی که «تاب تحمل مخالف» را ندارند، هشدار داد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده «سخت‌گیری‌های مدنی» در برخی از کشورها را به «پنجه‌ای از جنس فولاد» تشبیه کرد و از جامعه جهانی خواست تا در برابر شکستن «جامعه مدنی» و «روح انسانیت» در برخی کشورها محتاط باشند.


هیلاری کلینتون با انتقاد از دولت‌هایی که مخالفان را سرکوب می‌کنند، ایران، چین، روسیه، کوبا، مصر، ونزوئلا، بلاروس، اتیوپی، زیمبابوه و جمهوری دموکراتیک کنگو را به عنوان نمونه‌ای از دولت‌های «سرکوبگر» معرفی کرد.

کلینتون همچنین گفت که سفر او به کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که از پنجشنبه آغاز شده، نشان دهنده تعهد دولت باراک اوباما نسبت به دموکراسی و حقوق بشر است.

همچنین اعلام کرد که در سفرش به باکو قرار است در مورد «آزادی اینترنت» با جوانان فعال گفت‌‌وگو کند. وی گفت که در ارمنستان و گرجستان با رهبران گروه‌های زنان و سازمان‌های غیر دولتی دیدار خواهد کرد.

کلینتون در همایشی که برای ارتقای دموکراسی و حقوق بشر برگزار شده بود گفت: «بین گستره‌ای از کشورهای جهان در برابر سازمان‌های مدنی همچون اتحادیه‌ها، گروه‌های مذهبی و حقوق بشری و دیگر سازمان‌های غیر دولتی که حامی تغییر اجتماعی و همچنین و یادآوری کم و کاستی دولت‌ها هستند، دیوار چیده می‌شود.»

کلینتون، یادآور شد که دموکرات‌ها از مردم خود ترس ندارند، آن‌ها می‌دانند که شهروندان باید آزاد باشند و چه برای حمایت و چه مخالفت گرد هم آیند.

کلینتون پیش از آن‌که راهی جمهوری آذربایجان شود در کراکف (لهستان) گفت که برخی از کشورها با وجود درگیر‌شدن با این رفتارها همچنان «ادعای دموکراسی» می‌کنند.

او همچنین یادآور شد که دموکرات‌ها از مردم خود ترس ندارند، آن‌ها می‌دانند که شهروندان باید آزاد باشند و چه برای پشتیبانی و چه مخالفت گرد هم آیند.

او از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا برای حمایت از جامعه مدنی در کشورهای گوناگون اقدامات بیش‌تری انجام دهد و نسبت به آزار فعالان اجتماعی و همچنین محرومیت آن‌ها از منابع مالی و تحت بازداشت و تعقیب قرار گرفتن آن‌ها، هشدار داد.

هیلاری کلینتون برای گشایش دهمین سالگرد تاسیس انجمن دموکراسی که با ١٦ عضو به ترویج و حمایت از دموکراسی در جهان می‌پردازد، سخنرانی کرد. او که در آستانه جشن سالگرد استقلال ایالات متحده سخن می‌گفت توضیح داد که تجربه ٢٠٠ ساله آمریکا درسی برای جهان امروز است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانم کلینتون بهتر است برود تاریخ و تعداد کودتای که دخالت مستقیم دولت امریکا در کشورهای های جهان با دولتهای متفاوت بعد از پایانی جنگ جهانی دوم شرکت داشته، مطالعه نماید تا ببیند که خود هم از زمره دارندگان «پنچه‌ای از جنس فولاد» هست. فراموش نکنیم که وی در دوران مبارزات انتخاباتی امریکا خیلی واضح اعلام کرد که «اگر حمله ای از جانب ایران باسراییل انجام بگیرد وی بعنوان ریس جمهور امریکا، ایران با ۷۰ میلیون ساکنن آن با خاک یکسان خواهد کرد». از هیچ جنایتکار تاریخی انتظار «قضاوت» منصافانه نباید داشت.

-- حافظه تاریخ ، Jul 4, 2010

با حافظه تاریخی موافقم.

-- راژان ، Jul 4, 2010

اگر امریکا خودش تحملی برای مخالفانش در سطح جهان و در سطح داخلی داشت، جهان به لجن کشیده نمیشد. هفتاد سال جنگ سرد که نسلهایی را در سراسر جهان و در داخل امریکا به چپ و راست تبدیل کرده و هنوز هم جهان را نا ارام میکند از دستاوردهای دیپلماتهایی مثل خانم کلینتون بوده و هست. حالا که هر کور و کری مثل ملاهای ایران دارند از دیپلماتهای غربی در کنترل جمعیتشون تقلید میکنند بهشون بر خورده! همتون سر و ته یه کرباسید. تاریخ را ممکنه دولتها بنویسند ولی خوشبختانه تاریخ را مردم عوض میکنند.

-- sara ، Jul 4, 2010

و البته باید بر حافظه تاریخ اینرا نیز اضافه کرد که حتا مغلان هم با ایران ما چنین نکردند که روحانیت شیعه کرد. اینان را تنها می توان با عربان صدر اسلام که هم ایران را ویران کردند و هم مصر را و هم اسپانیا را مقایسه کرد. اینان ابترانی هستند که بشریت بخود ندیده است. و این حضرت حافظه ی بیحافظه فراموش کرده است که هین رفسنجانی اصلاحطلب بارها در نماز جمعه بر نابودی اسراییل پای فشرد و در همان زمان که مورد اشاره ی حافظه ی تاریخ است گفت : اسراییل به یک بمب اتم نابود خواهد شد. خصوصا حالا که برادران پاکستانی بمب اتمی اسلامی دارند. همانزمان پاکستانی ها سخن سخیف رفسنجانی را رد کردند. دوست عزیز سری به مساجد، به حسینیه ها، به دانشگه هخا، به بیمارستانها، به فرودگاهها بزن و ببین که آن سخن احمقانه خمینی که « اسراییل باید از صحنه ی روزگار حذف شود» را ببین و بعد آن سخن احمقانه کلینتون را در جایگاهش قرار ده و سپس بر خمینی و خاندانش و اجدادش لعنت فرست! آری دوست عزیز من با تو موافقم.

-- بدون نام ، Jul 4, 2010

حاقظه تاریخ جان مثلا اگر ضد امریکا حرف بزنی دلت خنک می شود امریکا بیشتر از مردم ایران پی برده است که ماهیت جمهوری اسلامی ضذ بشرترین و هیولاترین نوع حکومتی است که جهان به خود دیده است حالا اگر در تلاش است تا جلوی این حکومت اخوندی را بگیرد ایا این یک نوع کمک به مردم ایران نیست ؟
اگر فکر کرده ای که با شعار مرگ امریکا و بر جمهوری اسلامی می توانی بساط ظلم و ستم را در ایران جمع کنی پاک در اشتباهی حکایت با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود است جمهوری اسلامی با تمام توانش جلوی مبارزات مردم ایران ایستاده است و برای حکومت کردن حاضر است بچه ی در قنداق را هم قربانی کند و خون هزاران ایرانی و غیر ایرانی را بریزد حالا توقع داری با چنین حکومتی فقط با شعار مبارزه کرد نه قربانت شوم از این خبرها نیست

-- فرهاد ، Jul 4, 2010

بودن نام و فرهاد:نکته ای که حافطه تاریخ اشاره میکنه درسته. حالا چون هنوز راه براندازی ج.ا را هنوز درست پیدا نکردیم دلیل این نیست که باز از بد و بدتر یکی را بپذیریم. پرونده امریکا و اسراییل اگر واقعا درخشان بود که عوضی هایی مثل ملاهای ایران جرات چرند گویی پیدا نمیکردند. در ضمن لطف کنید به ما بگویید غیر از مثال ژاپن و المان دیگر کدام کشور غیر غربی ای بوده که امریکا با حمله نظامی ابادش کرده؟ از خواب شیرین بیدار شوید و راه حل عاقلانه پیدا کنید، قبل از اینکه به غارتگران غربی خوش امد بگویید. فعلا که در گرو غارتگران خودی گیر کردیم!

-- sara ، Jul 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)