تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مهار موقتی نشت نفت در خلیج مکزیک

شرکت بریتیش پترولیوم از موفقیت نسبی عملیات مهار نشت نفت در خلیج مکزیک خبر داد و اعلام کرد سرپوشی از پانزدهم ژوییه روی چاه آسیب‌دیده قرار گرفته که تا حفر چاه‌های فرعی برجای خود خواهد ماند.

نشت نفت در خلیج مکزیک سه ماه طول کشید و ناقوس یک فاجعه زیست محیطی را به صدا درآورد.


مدیر عملیاتی بریتیش پترولیوم، مهر و موم چاه منفجر شده را موفقیتی بزرگ اما تمام نشده خوانده است. هدف نهایی مهندسان این شرکت، حفر چاه‌های فرعی برای کاهش فشار نفت در چاه اصلی عنوان شده است.

دریاسالار تد الن، مدیر گارد ساحلی آمریکا نیز تاکید کرده که نصب کلاهک روی چاه آسیب‌دیده راه‌حلی موقتی است. وی تصمیم نهایی برای بسته نگاه‌داشتن چاه یا پمپاژ نفت به لوله‌های سطح آب را با دولت آمریکا دانست.

نشت نفت در خلیج مکزیک دو روز پس از انفجار در سکوی نفتی «دیپ واتر هورایزن» آغاز شد. این انفجار مرگ یازده کارگر سکوی یاد شده، ورود روزانه هزاران لیتر نفت به آب و خطراتی جدی برای حیات آبزیان و پرندگان و اقتصاد منطقه را به دنبال داشت.

تنها سه روز پس از مهار موقت نشت نفت، آثار جدیدی در نزدیکی چاه آسیب‌دیده مشاهده شده‌اند. اشپیگل آنلاین با اعلام این خبر می‌نویسد که دریاسالار الن طی نامه‌‌ای به مسئولان «بی.پی» خواستار توضیح نکات ناروشن در عملیات فنی و آزمایش‌ مقاومت سرپوش چاه شده است. به گزارش سی.ان.ان، سخنگوی بی.پی نسبت به نشت تازه اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

کمپانی چند ملیتی بریتیش پترولیوم برای مواجهه با عوارض نشت نفت در خلیج مکزیک نیاز شدیدی به منابع مالی دارد.

مدیر عملیاتی بریتیش پترولیوم، مهر و موم چاه منفجر شده را موفقیتی بزرگ اما تمام نشده خوانده و هدف نهایی مهندسان این شرکت حفر چاه‌های فرعی برای کاهش فشار نفت در چاه اصلی اعلاک کرده است

هزینه عملیات مهار نشت نفت تاکنون بالغ بر سه و نیم میلیارد دلار بوده است. احتمال می رود میزان خسارت به مدعیان آسیب دیده ده ها برابر مبلغ یاد شده باشد. بریتیش پترولیوم پس از حادثه انفجار چاه نفت، صندوقی بیست میلیارد دلاری برای پرداخت غرامت در ارتباط با پیامدهای آن اختصاص داد.

به نوشته ساندی تایمز، این کمپانی در حال بررسی فروش پالایشگاه‌ها و جایگاه سوخت رسانی خود به سهامداران است. گفته می شود بی.پی قصد دارد سهام دوازده میلیارد دلاری خود در شرکت آمریکایی آپاچه را نیز به فروش برساند.

باراک اوباما بحران نشت نفت در خلیج مکزیک و آلودگی نفتی سواحل آمریکا را یک کابوس توصیف کرده بود. وی کمیسیونی برای مهار نشت نفت تشکیل داد و چند بار نیز از مناطق آسیب دیده بازدید کرد.

نشست نفت می‌توانست در صورت تداوم خود به فاجعه‌ای زیست محیطی تبدیل شود. یک نگرانی عمده در آمریکا این بود که لکه های نفتی به جزایر فلوریدا رسیده و گردشگری و اقتصاد منطقه را با خطری جدی روبرو کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)