تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بیانیه آزادی بیان برای جولین آسانژ

گروهی از نویسندگان ایران بازداشت جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را محکوم کردند و خواهان آزادی او شدند. آن‌ها آزادی بيان را مهم‌ترین رکن یک جامعه‌ دموکراتیک دانسته‌اند.


به گزارش بخش فرهنگی رادیو زمانه گروهی از نویسندگان تبعیدی ایرانی با انتشار بیانیه‌ای بازداشت جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را محکوم کردند و خواستار آزادی او شدند.

بیانیه نویسندگان ایرانی در تبعید «آزادی بیان، مهم‌ترین رکن یک جامعه‌ دموکراتیک» نام دارد. در این بیانیه آمده است: «آزادی بیان دستاورد سال‌ها مبارزه‌ آزادی‌خواهان جهان است. دولت‌‌های کشورهای پیش‌رفته و دموکراتیک جهان نمی‌توانند از یاد ببرند که آن‌چه امروز در اختیار دارند، حاصل مستقیم تلاش کسانی است که علیه سانسور و خفقان جان خود را در این راه گذاشته‌اند. دولت‌های دموکراتیک جهان نمی‌توانند انکار کنند که حمایت آن‌ها از سانسور، هم بر خلاف اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر است، هم تأییدی است آشکار بر سرکوب آزادی بیان و هم تثبیتی است شرم‌آور بر نظام‌های دیکتاتوری در کشورهای دیگر جهان.»

گروهی از نویسندگان ایرانی و تبعیدی پس از یادآوری آزادی بیان و اهمیت آن در جوامع دموکراتیک، خواستار آزادی جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی لیکس شده‌اند

گروهی از نویسندگان تبعیدی، کسانی مانند خسرو باقرپور، کوشیار پارسی، فریدون تنکابنی، ملیحه تیره‌گل، نسیم خاکسار، جلیل دوستخواه، حسین دولت‌آبادی، محمد ربوبی، سهراب رحیمی، ناصر زراعتی، علی‌رضا زرین، اکبر سردوزامی، فرج سرکوهی، اسد سیف، عباس شکری، بهروز شیدا، شیما کلباسی، منصور کوشان، محمود کویر، رباب محب، عباس معروفی، پرتو نوری‌علا، علی نگهبان، محمدرضا نیکفر و حسین نوش‌آذر این بیانیه را امضاء کرده‌اند و امضاها هنوز ادامه دارد.

این نویسندگان پس از یادآوری آزادی بیان و اهمیت آن در جوامع دموکراتیک، خواستار آزادی جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس شده‌اند. در این بیانیه می‌خوانیم:

«ما نویسندگان ایرانی که به خاطر مخالفت با هر گونه سانسور سال‌های بسیاری است در تبعید هستیم و آزادی بیان را از مهم‌ترین ارکان یک جامعه‌ دموکراتیک می‌دانیم، بازداشت آقای جولین آسانژ و هر توطئه‌ای را محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی او و رفع هر گونه محدودیتی در راه انتشار سایت ویکی‌لیکس هستیم.»

در پایان بیانیه آمده‌ است کسانی که مایل‌اند بیانیه آزادی بیان را امضاء کنند، می‌توانند با منصور کوشان، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس از طریق ایمیل (mansourkoushan@yahoo.no ) تماس بگیرند.

پلیس لندن هفتم دسامبر، جولین آسانژ، مؤسس سایت ویکی‌لیکس را بر اساس یک حکم جلب بین‌المللی در ارتباط با اتهام تجاوز و رساندن آزار جنسی به دو زن در سوئد، دستگیر کرده است.

دولت سوئد درخواست استرداد جولیان آسانژ را کرده است. قرار است جولین آسانژ در دادگاه وستمینستر حاضر شود. در این میان وکیل جولین آسانژ به رسانه‌ها اطلاع داده است که سایت ویکی لیکس خود را برای افشای گزارش‌های محرمانه دیگری آماده می‌کند. بانک‌های سوئیس حساب جولیان آسانژ را مسدود کرده‌اند و ویکی‌لیکس از نظر خدمات اینترنتی نیز تحت فشار قرار دارد.

ویکی‌لیکس یک سایت اینترنتی افشاگر اسناد محرمانه دولتی است و در ماه‌های گذشته به‌خاطر انتشار مدارک سری از حضور نظامی ایالات متحده در عراق و افغانستان مورد انتقاد شدید این کشور قرار گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

و کشور خودمون آزادی بیان علیه کانون نویسندگان ، چپ روسی ، حکومت ولایت فقیه استالینیستی و خیلی چیزها و کسان دیگه نیست اونوقت این چپ های قاطی کرده فقط به خاطر اینکه این بابا علیه امنیت امریکا اقدام کرده ازش حمایت میکنند . چپ کلیشه ای ایران از این خصومت ضد آمریکایی دست بر نمی دارد حتا از آنارشیسم و تروریسم و صدام و پژاک هم اگر علیه امریکا باشد حمایت میکنند . چرا به کوبا و چین نامه نمینویسید تا دو برنده جایزه نوبل را آزادی بیان بدهند

-- chape rousi ، Dec 11, 2010

راستی آقای کوشان چرا تا کنون شما نویسنده های تبعیدی علیه چین و برمه اعلامیه نداده اید؟

-- بدون نام ، Dec 11, 2010

مهم آزادی بیان و انسانیت در هر نقطه ای از جهان است کشور شما با امریکا و چین یا اروپا هیچ فرقی ندارد . تلویزیون بی بی سی پس از راهپیمایی دانشجویان در لندن که به یک کیوسک شکسته تلفن در فردای راه پیمایی ها گیر داده بود با برنامه های تلویزیون ایران در روزهای اعتراض ها هیچ فرق نداشت .
این ارزشها جهان شمول است .

-- بدون نام ، Dec 11, 2010

حمایت از "تلاش جولیان آسانژ و همکاران او، برای افشأ مستندات جنگ عراق و افغانستان و انتشار گزارشات و مباحث دیپلماتها در پشت پرده"، وظیفهٔ هر انسان آزادیخوه و شهروند مسئول در جهان پر تزویر امروز است. امیدوارم که اتهامات به او، لطمه‌ای به حقایق منتشر شده در ویکی لیکس نزند. اگر افرادی چون او نباشند ، دمکراسی و آزادی بیان در غرب یک دلار هم ارزش نخواهد داشت !

-- ایراندوست ، Dec 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)