تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

گسترش روابط میان آمریکا و روسیه

رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه امروز پنج‌شنبه پس از دیدار در واشنگتن در یک نشست خبری مشترک در کاخ سفید از بهبود روابط میان دو کشور سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، در سخنان خود از دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه به عنوان «شریکی ثابت‌قدم و قابل اطمینان» نام برد و از علاقه دو کشور به گسترش روابط سخن گفت.

روابط دو قدرت جهانی پس از امضاء پیمان کاهش جنگ‌افزار هسته‌ای در ماه آوریل هم‌چنان رو به گسترش بوده‌است.

باراک اوباما، در سخنان خود از دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه به عنوان «شریکی ثابت‌قدم و قابل اطمینان» نام برد و از علاقه دو کشور به گسترش روابط سخن گفت

آقای اوباما در ادامه این نشست خبری در مورد همکاری‌های موفقیت‌آمیز میان دو کشور در زمینه تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه ایران و گشودن راه‌های ترانزیت جدید به افغانستان توضیح داد.

روسیه که روابط نزدیک تجاری با ایران داشته‌است در ماه‌های اخیر به همراهی بیشتر با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران روی آورده‌است.

«تحریم‌ها به زیان روسیه نباشد»
از سوی دیگر، هیأت نمایندگی روسیه در اتحادیه اروپا امروز جمعه اظهار داشت که تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران نباید به ضرر منافع تجاری روسیه تمام شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر چیژوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: «ما از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنیم. به نظر ما کار آن‌ها در پایه و در روش نادرست است.»

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا: میزان همکاری ما با اتحادیه اروپا مطمئناً بستگی خواهد داشت با میزان ملاحظه‌ای که این اتحادیه نسبت به منافع شرکت‌های روسی نشان می‌دهد

ایالات متحده و اتحادیه اروپا هفته گذشته تحریم‌هایی یک‌جانبه علاوه بر تحریم‌های دور چهارم شورای امنیت علیه بخش انرژی ایران وضع کردند.
سفیر روسیه در اتحادیه اروپا در این باره افزود:

«میزان همکاری ما با اتحادیه اروپا مطمئناً بستگی خواهد داشت با میزان ملاحظه‌ای که این اتحادیه در خصوص حساسیت‌های ما نسبت به منافع شرکت‌های روسی نشان می‌دهد.»

قدرت‌های غربی افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران را راهی برای مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌دانند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)