تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست آزادی ليو شيائوبو در روز اهدای نوبل

مراسم اهدای جايزه صلح نوبل به ليو شيائوبو، ناراضی چينی، امروز در اسلو برگزار شد. نمايندگان کميته نوبل و مقامات کشورهای مختلف در اين روز خواهان آزادی هر چه سريع‌تر وی شدند. ليو شيائوبو در زندان به‌سر می‌برد و همسر و دوستانش تحت کنترل قرار دارند.

بعد از ظهر امروز (آدينه، ۱۰ دسامبر)، هنگامی که برنامه‌های سخنرانی و اعلام اهدای جايزه به ليو شيائوبو به شکل زنده از شبکه‌های خبری پخش می‌شد، به فاصله کوتاهی گروه‌هايی از دوستداران او و نمايندگان رسانه‌ها به محل زندگی اين نويسنده و فعال حقوق بشر هجوم آوردند. به گزارش آسوشيتدپرس، پليس پکن جمعيت را پراکنده کرده است.


اعضای کميته نوبل در کنار صندلی خالی ليو شيائوبو

اين خبرگزاری همچنين گزارش داده است: «تمام ورودی‌ها به منطقه محل زندگی ليو شيائوبو توسط پليس مسدود شده و مأموران با شدتی بی‌سابقه از هرگونه تماس او با دنيای خارج جلوگيری می‌کنند. مدارک شناسايی همه افرادی که به مجتمع آپارتمانی رفت و آمد می‌کنند بازرسی می‌شود و از پنجره‌های خانه او هيچ نشانه‌ای از حيات ديده نمی‌شود.»

ليو شيا، همسر ليو شيائوبو از زمان اعلام خبر در اکتبر ۲۰۱۰ در حبس خانگی به‌سر می‌برد. ارتباط اينترنتی و تلفنی او با دنيای خارج قطع شده است. بسياری از بستگان، دوستان و همکاران ليو شيائوبو نيز در حبس خانگی به‌سر می‌برند و مقام‌های چينی تعدادی از هنرمندان، فعالان حقوق بشر و انديشمندان را از بيم شرکت در مراسم در اسلو، ممنوع‌الخروج کرده‌اند.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، خواهان آزادی هر چه سريع‌تر ليو شيائوبو شدند

در مراسم اهدای جايزه صلح نوبل صندلی ليو شيائوبو خالی بود. هيچ نماينده‌ای از سوی او امکان حضور در مراسم را نيافت. اين دومين بار در تاريخ نوبل است که يک برنده امکان دريافت جايزه را ندارد. پيش از اين نيز کارل فون اوسيتزکی، نويسنده و روزنامه‌نگار صلح‌طلب آلمانی و برنده نوبل صلح، به دليل زندانی بودن در حکومت نازی آلمان نه خود و نه کس ديگری توانست در مراسم اهدای جايزه در سال ۱۹۳۶ به اسلو برود.

ليو شيائوبو در دسامبر ۲۰۰۹ به اتهام فعاليت عليه دولت چين بازداشت و به ۱۱ سال زندان محکوم شد. او در ۸ اکتبر ۲۰۱۰ به دليل مبارزه پيگير و به دور از خشونت، برنده جايزه صلح نوبل اعلام شد. وی خواستار اصلاحات دمکراتيک در چين و لغو قانون تک‌حزبی در اين کشور شده است.

پس از اين‌که کميته نوبل، نامزد شدن ليو برای دريافت جايزه صلح نوبل را اعلام کرد، دولت چين به کميته هشدار داد که از اهدای جايزه به وی خودداری کند و اين کار بر خلاف اصول نوبل است.

بر اساس خبری که کميته نوبل منتشر کرد، ۱۹ کشور، از جمله ايران، روسيه، کوبا، ونزوئلا، عراق و خود چين دعوت کميته برای شرکت در مراسم اهدای جايزه صلح نوبل را رد کردند. با اين حال ۴۴ کشور ديگر اين دعوت را پذيرفتند؛ از جمله کشورهای اتحاديه اروپا، ژاپن، هندوستان، کره جنوبی و برزيل. از سوی آمريکا، نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمايندگان اين کشور در مراسم حضور داشت.

در مراسم امروز توربیورن یاگلاند، رئیس نروژی کمیته جایزه نوبل، به شکل نمادين جایزه نوبل را روی صندلی خالی لیو شیائوبو قرار داد. او در سخنانی گفت: «لیو تنها به حقوق شهروندی خود عمل کرده و کار اشتباهی صورت نداده است. او باید آزاد شود.»

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز امروز آزادی هر چه زودتر ليو شيائوبو را خواستار شد.

در واشنگتن باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا نيز خواهان آزادی هر چه سريع‌تر اين مخالف چينی شد.

در مراسم اهدای جايزه صلح نوبل، ليو اولمن، بازيگر نامدار نروژی نوشته‌ای از ليو شيائوبو را خواند که درست پيش از دستگيریش در آغاز سال ۲۰۰۹ آن را نوشته بود.

ليو نوشته است: «نه دشمنی با کسی دارم و نه نفرت.» وی افزوده است: «هيچ يک از مأمورانی که مرا تحت نظارت داشتند و دستگير و بازجويی کردند؛ هيچ يک از دادستان‌هايی که مرا متهم کردند؛ و هيچ يک از قاضی‌هايی که مرا مورد قضاوت قرار دادند، دشمن من نيستند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)