تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جايزه بهترين روزنامه‌نگار برای عبدالرضا تاجيک

عبدالرضا تاجيک روزنامه‌نگار زندانی در ايران برنده جايزه بهترين روزنامه‌نگار سال ۲۰۱۰ شد.

به گزارش راديو زمانه از پاريس، اين جايزه شب گذشته از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز طی مراسمی با حضور شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و گروهی از چهره‌های مطبوعاتی و سياسی فرانسه اهدا شد.


عبدالرضا تاجيک

اين مراسم که نوزدهمين دوره اهدای جوايز آزادی مطبوعات به‌شمار می‌رفت در مرکز پذيرش رسانه‌های خارجی در پاريس برگزار گرديد.

جايزه بهترين روزنامه‌نگار سال از ميان شش روزنامه‌نگار از کشورهای ايران، افغانستان، چين، هاييتی، آذربايجان و تونس به عبدالرضا تاجيک، روزنامه‌نگار ايرانی که در حال حاضر در زندان اوين در بند است تقديم گرديد.

شيرين عبادی: در حال حاضر ۴۴ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس ايرانی نيز در زندان‌های ايران به‌سر می‌برند

خانم شيرين عبادی که جايزه عبدالرضا تاجيک را از سوی وی دريافت کرد گفت: «کاش اين روزنامه‌نگار شجاع خود اين‌جا حاضر بود و جايزه‌اش را دريافت می‌کرد.»

شيرين عبادی افزود: «نزديک به يک سال پيش وی برای سومين بار توسط مأموران امنيتی دستگير شد و همچنان در بند انفرادی به‌سر می‌برد چون وی حاضر به مصاحبه بر عليه خودش نشده برای فشار بيشتر به او، خواهرش را که در باره وی اطلاع‌رسانی کرده بود به يک سال و نيم زندان محکوم کرده‌اند.»

شيرين عبادی گفت: «عبدالرضا تاجيک تنها روزنامه‌نگار در بند در ايران نيست، در حال حاضر ۴۴ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس ايرانی نيز در زندان‌های ايران به‌سر می‌برند.»

شيرين عبادی از سازمان گزارشگران بدون مرز و گروه داوران به‌خاطر اهدای جايزه به روزنامه‌نگار ايرانی و دفاع از آزادی بيان در ايران سپاسگزاری کرد.


شيرين عبادی جايزه عبدالرضا تاجيک را دريافت کرد

در همين مراسم ژان ژوليارد، دبيرکل سازمان گزارشگران بدون مرز ابراز اميدواری کرد که از طريق اهدای اين جايزه بين‌المللی موجبات آزادی عبدالرضا تاجيک فراهم شود.

جايزه بهترين رسانه سال ۲۰۱۰ به راديو شابل در سومالی داده شد. راديو شابل، راديوی غيردولتی سومالی است که اسلام‌گرايان افراطی برای خاموش کردن صدای آن بارها به روزنامه‌نگاران و کارکنان اين راديو حمله کرده و سه تن از آن‌ها را کشته‌اند.

ژان ژوليارد افزود: «ما افتخار می‌کنيم که امسال اين جايزه را به يک روزنامه‌نگار شجاع و يک رسانه زير فشار تقديم می‌کنيم. اين برندگان در کشورهايی فعاليت می‌کنند که در آن‌ها اطلاع‌رسانی يک نوع مبارزه است.»

خانم ژيزل حليمی، وکيل دادگستری، سفير سابق فرانسه در يونسکو و نماينده سابق مجلس ملی فرانسه نيز طی سخنانی گفت: «آزادی اطلاع‌رسانی و حق شهروندان برای اطلاع‌يابی، بيش از هر زمان ديگری زير پا گذاشته می‌شوند. پشتيبانی و ترويج آزادی مطبوعات، همچون دفاع از زنان، کمک به پيشبرد کل يک جامعه است.»

عبدالرضا تاجيک در پی رويدادهای پس از دهمين دوره انتخابات بحث‌برانگيز رياست جمهوری در ايران دو بار بازداشت و با قيد وثيقه آزاد شده بود.

وی سومين بار در روز ۲۲ خردادماه سال جاری، پس از مراجعه به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به‌سر می‌برد.

عبدالرضا تاجيک در روزنامه‌های بنيان، فتح، شرق، بهار و کارگزاران به‌عنوان نويسنده يا دبير بخش سياسی فعاليت می‌کرد. وی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر درايران نيز بود که شيرين عبادی و تعدادی از وکلای هوادار حقوق بشر در سال ۱۳۸۱ آن را بنياد گذاشتند.

جايزه آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز، از سال ۱۹۹۲ هر سال به يک روزنامه‌نگار و يک رسانه اهدا می‌شود. با اهدای اين جايزه تلاش می‌شود تا از آزادی مطبوعات در هر کشوری در جهان، پشتيبانی شود.

برندگان هر دوره بر اساس نظر هيئت داوران، متشکل از دست‌اندرکاران حرفه‌ای رسانه‌ها و مدافعان حقوق بشر، انتخاب می شوند.

اين مراسم با همکاری مؤسسه فرهنگی «فنک» در فرانسه برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)