تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

عزاداری ماه محرم با «افشای ابعاد فتنه»

مرکز رسيدگی به امور مساجد بخشنامه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن مقرر شده در مراسم عزاداری برای امام سوم شيعيان درباره «ابعاد فتنه سال ۸۸» و «مقابله با جنگ نرم دشمن» سخنرانی شود.

بر پايه اطلاعيه‌ای که در تارنمای «مرکز رسيدگی به امور مساجد» با امضای حسين ابراهيمی، رئيس اين مرکز منتشر شده است؛ عزاداران موظف‌اند تا همزمان با «تبيين فلسفه نهضت عاشورا»، درباره «ابعاد فتنه سال ۸۸ و بصيرت‌بخشی در مقابله با جنگ نرم دشمن» نيز بر منبر مسجدها صحبت کنند.


صحنه‌ای از اعتراضات خيابانی در روز عاشورای سال گذشته

پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، مقامات اين کشور اعتراضات به نتايج اين انتخابات را «فتنه» می‌نامند و معتقدند «دشمنان» حکومت ايران در يک «جنگ نرم» با جمهوری اسلامی ايران شرکت دارند.

سال گذشته در جريان همين اعتراضات خيابانی، در روز عاشورا گروه زيادی از معترضان توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران بازداشت شدند که برخی از آن‌ها هنوز در زندان به‌سر می‌برند و برخی نيز احکام سنگينی دريافت کرده‌اند.

شيعيان جهان در ايام ماه محرم، نخستين ماه تقويم اسلامی (هجری قمری)، به‌ويژه از آن‌رو که حسين بن‌علی، امام سوم شيعيان در دهم محرم (عاشورا) کشته شده است، به عزاداری می‌پردازند.

اين بخشنامه مورد تأييد برخی مراجع دينی و همچنين آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران قرار گرفته است

در بخشنامه مرکز رسيدگی به امور مساجد همچنين عزاداران از «هر آن‌چه که موجب وهن دين و مذهب می‌شود»، از جمله «برهنه شدن سينه زنان و زنجيرزنان در مساجد، قمه‌زنی، مداحی‌های سخيف و روضه‌خوانی‌های جعلی و غير مستند و اجتناب از تحريفات عاشورا و وقايع کربلا» منع شده‌اند.

اين بخشنامه که مورد تأييد برخی مراجع دينی و همچنين آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران قرار گرفته، آورده است که عزاداران از «مداحان متعهد و واجد شرايط» دعوت کنند.

از سوی ديگر سردار بهمن کارگر، معاون اجتماعی نيروی انتظامی ايران صبح امروز از «موضع جديد پليس» درباره اعمال قانون در ماه محرم خبر داد.

سردار کارگر گفت: «به‌جز مسأله قمه‌زنی که ممنوع است، باقی مراسم محدوديت ندارد و انجام ساير مراسم عزاداری مانند حمل علم، طبل، سنج و موارد ديگر مانند خطاطی روی خودروها و حتی استفاده از شمايل آزاد است.»

بهمن کارگر با اشاره به اين‌که تهرانی‌ها هيچ وقت با مسأله قمه‌زنی روبه‌رو نبودند گفت: «اين موضوع بسيار کم بوده است و تنها در چند نقطه ايران با اين مسأله روبه‌رو بوده‌ايم.»

ايلنا گزارش می‌دهد که در سه سال گذشته افزون بر مراسم قمه‌زنی، کاروان علم‌کشی با ممنوعيت پليس روبه‌رو بوده‌ و صدای بلندگوها توسط نيروی انتظامی کنترل می‌شد و هيأت‌های عزاداری اجازه داشتند تنها تا ساعت ۱۲ شب به برگزاری مراسم بپردازند، همچنين استفاده از شمايل در هيأت‌ها و استفاده از خطاطی پشت خودروها ممنوع بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اینها دلشون برای امام حسین نسوخته.
برای همین می گویند علم و کتل بیاورید تا سرتان گرم بشود ولی شمشیر و قمه نیاورید چونکه اگر شعار اضافی دادید پلیس بتواند به شما حمله کند و شما بی دفاع باشید.

-- حسین ، Dec 9, 2010

سوال:
بیشترین ضرر و عقب ماندگی ایران مربوط به کدام دوران بوده، حمله اعراب، حمله ترکان یا حمله مغول؟
جواب استاد یار شاطر:
مهمترین صدمه ای که از لحاظ پیشرفت فرهنگی به ما خورده، صفویه به ما زدند. برای اینکه مردم را به زور شیعه کردند. این مذهب یک محدودیت هایی در آزادی فکری و اینها پیش آورد و در نتیجه فرهنگ ایران شروع به انحطاط کرد.

http://www.radiofarda.com/content/f10_ehsan_yarshater_anwers_questions_part_two/2236274.html

-- مهناز ، Dec 9, 2010

...؟همه چيز دولتی ؟.آقايان جای سيستم دولتی در زباله دان تاريخ است...

-- Hasan ، Dec 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)