تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«اعدام ۲۰ نفر ديگر در زندان مشهد»

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران خبر داد که ۲۰ نفر ديگر از مجرمان مواد مخدری در زندان وکيل‌آباد مشهد اعدام شده‌اند. مقامات ايران تاکنون سخنی از اعدام‌های گسترده در اين زندان نگفته‌اند.

به گزارش وب‌سايت کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، «منابع مطلع محلی» به اين کمپين گفته‌اند که ۹ نفر در تاريخ ۹ آذرماه جاری و ۱۱ تن نيز در ۱۸ آبان‌ماه با جرايم مواد مخدری در اين زندان اعدام شده‌اند.


اين کمپين پيش از اين خبر داده بود که ۱۰ زندانی نيز در روز چهارم آبان‌ماه امسال اعدام شده‌اند؛ که با در نظر گرفتن اين تعداد شمار اعدام‌های دو ماه گذشته در زندان وکيل‌آباد مشهد به ۳۰ تن رسيد.

همچنين گزارش شده بود که ۲۳ نفر ديگر در دو نوبت و در تاریخ های ۱۳ و ۲۰ مهر ۱۳۸۹ در اين زندان اعدام شده‌اند.

اين اعدام‌ها هنوز به‌شکل رسمی از سوی دستگاه قضايی جمهوری اسلامی ايران اعلام نشده‌اند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر: اين اعدام‌ها نيز بدون رعايت قوانين رسمی جمهوری اسلامی و بدون حضور و اطلاع وکلا و خانواده اعدام‌شدگان، در زندان وکيل‌آباد اجرا شده است

به گزارش کمپين بين‌المللی حقوق بشر اعدام‌های روزهای ۱۸ آبان و ۹ آذر نيز همچون موردهای اخير در اين زندان، بدون رعايت قوانين رسمی جمهوری اسلامی و بدون حضور و اطلاع وکلا و خانواده اعدام‌شدگان، در بندحفاظت زندان وکيل‌آباد اجرا شده است.

اين «منابع مطلع» به کمپين گفته‌اند که تأييد حکم اعدام از سوی ديوان عالی کشور به وکلا و خانواده‌های اعداميان ابلاغ نشده است و حتی محکومان تا ساعاتی پيش از اجرای حکم اعدام از اين موضوع اطلاعی نداشته‌اند.

گفته می‌شود در ميان اعدام شدگان اخير هم قاچاقچی حرفه‌ای و هم قاچاقچی خرده‌فروش ديده می‌شوند.

در مرداد ماه گذشته يک فعال حقوق بشری شهر مشهد در مصاحبه با کمپين بين‌المللی حقوق بشر از بخشنامه غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کشور برای اعدام گسترده متهمان مربوط به مواد مخدر خبر داده بود.

زندانيان سابق زندان وکيل‌آباد مشهد در گفت‌وگو با کمپين از اعدام گروهی و پنهانی دست‌کم ۵۰۰ تن در اين زندان از ابتدای سال ۸۸ تا پايان مرداد ۸۹ خبر داده بودند.

ماه گذشته طاها طاهری، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته بود: «حمل بيش از ۳۰ گرم هروئين اعدام در پی دارد و بر اساس قانون جديد حمل و توزيع روانگردان ها و محرک های صنعتی نيز هم‌پايه هروئين شناخته شده است.»

آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران نيز روز گذشته در سخنانی اعلام کرد «کسانی که تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه می‌کنند، اعدام‌شان قطعی است.»

ايران بالاترين آمار اعدام در جهان را پس از چين دارد. به گزارش سازمان عفو بين‌الملل در سال ۲۰۰۹ بيش از ۴۰۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.

بنا بر همين گزارش از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر سال آمار اعدام در ايران افزايش پيدا کرده‌ است. قتل، حمل و نگهداری مواد مخدر، تجاوز به عنف و محاربه از جمله جرائمی هستند که مجازات مرگ را در ايران در پی دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس چرا افراد دولتی را که در قاچاق عمده مواد مخدر هستند کاری ندارند؟ .چه کسی به آفريقا سلاح و هرويين فرستاده بود؟

-- Reza ، Dec 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)