تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پذیرش بیانیه تهران از سوی گروه وین

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که گروه وین «بیانیه تهران» را پذیرفته و ترکیه و برزیل در گروه ۱+۵ حضور نخواهند داشت.

«بیانیه تهران» توافقنامه‌ای است که ایران، ترکیه و برزیل اردیبهشت ماه جاری جهت مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای بروجردی با بیان اینکه مبنای مذاکرات گروه وین بیانیه تهران است، گفت: «درخواست رسمی گروه وین برای رفع سئوالاتی درباره بیانیه تهران پاسخ داده شد و هم اکنون آنها باید برای اجرایی کردن بحث تبادل سوخت وارد شوند.»

وی می‌گوید که گروه وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون نسبت به اجرایی کردن مبادله سوخت تعلل کرده‌اند.

بروجردی:«محتوای مذاکرات ایران با ۱+۵ بسته ارائه شده ازسوی ایران است و ترکیه و برزیل در مذاکره با ۱+۵ حضور نخواهند داشت»

گروه وین شامل سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه و و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

مهرماه سال ۱۳۸۸ نمایندگان سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه در ملاقاتی در وین پایتخت اتریش که نماینده ایران نیز در آن حضور داشت، به بررسی پیشنهاد محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران پرداختند.

به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعضا گروه وین طی نامه‌هایی سئوالاتی را درباره بیانیه تهران مطرح کرده بودند که ایران به اتفاق ترکیه و برزیل پاسخ لازم را به آنها ارائه کرد.

وی با بیان اینکه حضور ترکیه و برزیل در مذاکرات گروه وین لازم است، افزود: «محتوای مذاکرات ایران با ۱+۵ بسته ارائه شده ازسوی ایران است و این دو کشور در مذاکره با ۱+۵ حضور نخواهند داشت.»

پیش از این ترکیه و برزیل خوهان حضور در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بودند که این درخواست مورد موافقت این گروه قرار نگرفت.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم نیز افزایش طرف‌های گفت‌وگو در مذاکره‌های گروه ۱+۵ را یکی از شرط‍‌های ایران برای آغاز مذاکرات اعلام کرده بود.

این در حالی است که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل مرداد ماه جاری اعلام کرد که ایران برای برای حضور «بدون شرط» در مذاكرات درباره تامین سوخت راكتور تهران آمادگی کامل دارد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
احتمال مذاکرات گروه وین با ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)