تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی آمریکا از «آزار» بهاییان در ایران

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا امروز، پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت که کشورش «عمیقا» نگران ادامه «آزار» بهاییان و دیگر اقلیت‌های مذهبی از سوی دولت ایران است.

هفت رهبر بهایی که از دو سال پیش در زندان هستند، هر کدام از سوی قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۲۰ سال حبس محکوم شده‌اند.

بهروز توکلی، وحید تیزفهم، مهوش ثابت، جمال‌الدین خانجانی، سعید رضایی، فریبا کمال‌آبادی و عفیف نعیمی، هفت رهبر بهایی هستند که به «جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و محاربه» متهم شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون با بیان اینکه آمریکا متعهد به دفاع از آزادی مذهبی در سراسر جهان است، گفت که «ما جامعه بهایی ایران را فراموش نکرده‌ایم.»

در این بیانیه آمده‌است: «ما به اعتراض علیه بی‌عدالتی ادامه می‌دهیم و از دولت ایران می‌خواهیم بر اساس تعهدات بین‌المللی خود به حقوق همه شهروندانش احترام بگذارد.»

حکومت ایران، آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان این دین در طول سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری در ایران مواجه بوده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا با محکومیت «شدید» احکام حبس رهبران بهایی در ایران، این احکام را نقض کننده تعهدات ایران در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانست.


هیلاری کلینتون، پیش‌تر در هفته جاری با اشاره به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران از سال ۱۹۶۶ آن را امضا کرده، به احکامی همچون سنگسار سکینه محمدی‌ آشتیانی، اعدام ابراهیم حمیدی، جوان ۱۸ ساله متهم به «لواط» و احتمال اعدام‌ زندانیان سیاسی در ایران اعتراض کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا با محکومیت «شدید» احکام حبس رهبران بهایی در ایران، این احکام را نقض کننده تعهدات ایران در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانست

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز روز سه‌شنبه جاری با صدور بیانیه‌ای در محکومیت احکام صادره برای رهبران بهایی گفت که هیچ‌گونه مدرکی دال بر گناهکار بودن این افراد وجود ندارد و محاکمه آن‌ها در یک دادگاه علنی و منصفانه انجام نشده‌است.

بهائیت از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو، در قانون اساسی ایران به‌ رسمیت شناخته نمی‌شود.

فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده و در حال حاضر، نزدیک به ۴۰ بهائی به اتهام‌های مختلف در ایران زندانی هستند. هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
محکومیت هر رهبر بهایی به ٢٠ سال زندان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)