تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
احمد توکلی

احمدی‌نژاد به «استبداد رای» دچار شده است

احمد توکلی از نمایندگان مجلس ایران گفته که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران گرفتار «استبداد رای» شده و در برابر «قانون اساسی» گردن‌کشی می‌کند.

او که این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده، افزوده که «رئیس‌جمهوری بیش از اندازه طبیعی به برداشت‌های خود بها می‌دهد.»


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران خاطر نشان کرده که رئیس‌جمهوری طبق قانون اساسی موظف به ابلاغ و اجرای مصوبات مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

محمود احمدی‌نژاد، چارشنبه ٢٠ مرداد جاری گفت که هیچ قانونی نیست که دولت اجرا نکرده باشد و آن‌چه را که اجرا نمی‌کند، قانون نیست.

او افزود: «من دو میلیارد دلاری که مجلس تصویب کرده بود که دولت برای کمک به مترو بدهد را قانون نمی‌دانم. نه این‌که قانون بدانم و عمل نکنم. برای ذخیره ارزی برنامه‌ریزی شده و دولت نمی‎تواند از این محل چنین بودجه‎ای را تخصیص دهد. شورای نگهبان هم آن را رد کرد بعد به مجمع تشخیص مصلحت بردند و در آن‌جا به تصویب رسید. به نظر ما این قانون نیست.»

توکلی: رئیس‌جمهور به هیچ وجه حق ندارد قانونی را که به وی جهت امضا و ابلاغ رسیده است بگوید که من آن را قانون نمی‌دانم و ابلاغ نمی‌کنم

توکلی اما گفته که «رئیس جمهوری به هیچ وجه حق ندارد بعد از طی این مراحل، قانونی را که به وی جهت امضا و ابلاغ رسیده است بگوید که من آن را قانون نمی‌دانم و ابلاغ نمی‌کنم.»

احمدتوکلی، ١٥ تیرماه گذشته نیز محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که به دیگران «درس گردن‌کشی در برابر قانون» می‌دهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به تازگی چند مصوبه مجلس را پس از ابلاغ نشدن از سوی دولت، برای اجرا ابلاغ کرد. رئیس‌جمهوری ایران نیز قوانین ابلاغ شده توسط رئیس مجلس را دوباره ابلاغ کرد.

احمدی نژاد همچنین ٢٠ مرداد گفته که اختلافات مجلس و دولت را به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران گزارش داده است. او افزود که رهبر ایران بررسی این اختلافات را به شورای نگهبان سپرده است.

در ماه‌های گذشته بین مجلس و دولت بر سر ابلاغ قوانین اختلافاتی پدید آمده است.

پس از بروز اختلاف بین دولت و شهرداری تهران بر سر بودجه مترو، مجلس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت موظف می‌شد دو میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو در تهران و شهرهای دیگر اختصاص دهد. این مصوبه در شورای نگهبان به دلیل «ایجاد بار مالی» تأیید نشد.

هنگامی که مصوبه‌ای در شورای نگهبان تایید نشود دوباره به مجلس برمی‌گردد تا نمایندگان آن را اصلاح کنند. اما نمایندگان مجلس در مصوبه قبلی خود تغییری ندادند و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام که مرجع حل اختلاف شورای نگهبان و مجلس است، ارسال کردند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام این قانون را تایید کرد اما احمدی‌نژاد می‌گوید چون تصمیم مجمع را قانون نمی‌داند، آن را اجرا نمی‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر شما و بر آیت الله دستغیب

-- نرجس ، Aug 13, 2010

احمد توکلی از نمایندگان مجلس ایران گفته که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران گرفتار «استبداد رای» شده.
اقای توکلی شما تازه متو جه شده اید .این سیاه بازی برای مردم رنگی نداره . گفته رهبر را فراموش کرده اید که گفت نظر من به اقای احمدی نژاد نزدیکتر

-- بدون نام ، Aug 14, 2010

همه ی این ها یعنی اینکه ای مردم بازیچه ی ما شده اید. ما شما را بازی میدهیم.
پول ما رو دزدیدن، دارن باهاش پُز می دن

-- نمازی ، Aug 14, 2010

آقای توکلی خود منفور مردم است و اضطراب حذف شدن وجود او را فرا کرفته است.

-- بدون نام ، Aug 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)