تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کروبی: جمهوری اسلامی منحرف شده است

مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت به روزنامه بریتانیایی گاردین گفت که جمهوری اسلامی اکنون «منحرف» شده ‌است و رفتارهایی بامردم و زندانیان صورت می‌گیرد که در رژیم گذشته به خاطر فشارهای خارجی و افکار عمومی انجام نمی‌شد.

وی با بیان اینکه نامه‌هایی مبنی بر فرو کردن سر زندانی‌ها در توالت، برای اعتراف گیری به وی ارسال شده‌، گفت که اگرچه رژیم شاهنشاهی «منحرف» بود اما یکسری «ملاحظات» را نیز در نظر می‌گرفتند و چهارچوب‌هایی رعایت می‌شد که در جمهوری اسلامی رعایت نمی‌شود.

این نامزد معترض به نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه به دنبال «انقلاب و دگرگونی نظام» نیست، اظهار داشت که جمهوری اسلامی برآمده از رای و پشتیبانی مردم است و هدف وی «صرفا اصلاح جمهوری اسلامی» است.


دبیرکل حزب اعتماد ملی،در بخش دیگری از این گفت‌وگو تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران را موجب قدرتمندتر شدن دولت دانست و گفت که «ضربه اصلی» این تحریم‌ها به مردم ایران می‌خورد.

به گفته وی: «این تحریم‌ها دولتی که از رای مردم برنخاسته را قوی تر می‌کند و باعث می‌شود این دولت اهرم دیگری به نام اهرم اقتصادی پیدا کند و به بهانه مقابله با تحریم‌های اقتصادی مخالفان دولت را سرکوب کند.»

در‌ ماه‌های اخیر سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرد‌ه‌اند. این تحریم‌ها که گفته می‌شود با هدف توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال شده است، روابط تجاری و معاملات نفتی ایران را هدف گرفته است.

مهدی کروبی در ادامه نداشتن یک رهبر مشخص را از جمله امتیازات مخالفان دولت عنوان کرد و اظهار داشت که اگر فرد خاصی به عنوان رهبر این جنبش مطرح بود تاکنون یا حذف شده بود و یا در زندان بود.

مهدی کروبی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران را موجب قدرتمندتر شدن دولت دانست و گفت که «ضربه اصلی» این تحریم‌ها به مردم ایران می‌خورد

این چهره مخالف دولت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی «جنبش سبز» گفت جنبش دیگر ضرورتی به حضور در خیابان‌ها ندارد زیرا خواست و نظر این جنبش هم برای حکومت و هم برای تمام مردم دنیا واضح و روشن شده‌است.

مهدی کروبی افزود: «مقدور مردم نیست که به خیابان‌ها بیایند و توصیه هم به مردم شده‌است که در خیابان‌ها حضور نیابند چون متاسفانه حکومت با بدترین شیوه به مردم حمله میکند و این باعث ایجاد تلفات میشود.»

در ماه‌های نخست پس از انتخابات در 22 خرداد سال گذشته، تهران و برخی شهرهای دیگر ایران شاهد تجمعات گسترده مخالفان دولت بود. در جریان این تجمعات شمار زیادی از معترضان بازداشت شده و ده‌ها نفر کشته شدند.

از دیدگاه این چهره مخالف دولت «جنبش کاملا وجود دارد و تحرک دارد و از هر فرصتی برای حضور استفاده می‌کند. و بدلیل برخورد‌های تند جریان حاکم این جنبش حتی عمیقتر هم شده‌است.»

آقای کروبی نوشته‌های «جراید حکومتی» علیه جنبش سبز، ادامه داشتن دستگیری‌ها، دادگاه‎های متهمان اخیر و «ترس حکومت» از برگزاری مراسم ترحیم منتقدان دولت را نشانه «زنده بودن جنبش» عنوان کرد.

در یک‌سال گذشته هزاران نفر از مخالفان دولت بازداشت‌ شده‌اند و صدها نفر به اعدام، تبعید و احکام حبس بلند مدت محکوم شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کروبی جان جمهوری اسلامی منحرف نشده بلکه ماهیتی رو که داشته بی کم و کاست داره نمایش میده. شما فکر می کنید که اگر شخص جنابعالی به ریاست جمهوری این مملکت می رسیدید الان ایران با سوییس برابری می کرد؟
همچین از شرایط فعلی شکایت می کنید که انگار تا ٥ سال پیش جمهوری اسلامی مردم اون مملکت رو تحت شدیدترین فشارها نمی گذاشت.

-- بدون نام ، Aug 12, 2010

سلام، آقای کروبی باید بداند هر حکومت ایده ئولژیک سرنوشتش همین است و بس.

-- حافظه ی تاریخی ، Aug 12, 2010

شیخ عزیز، نظام اسلامی از ابتدای تشکیلش انحرافی رفت. این نظام با احکام و قوانین خود، با دنیای امروز در تضاد آشتی ناپذیر بسر می برد. دوران حکومت های ایدئولوژیک مذهبی و غیر مذهبی به پایان رسیده است. هیچگونه راهی برای حفظ این نظام قابل تصور نیست. این مطلب را به آقایان خاتمی و موسوی و دیگر اصلاح طلبان و اصولگرایان حکومتی یاد آوری کنید.
کوروش،

-- Kurosh ، Aug 12, 2010

آقا جمهوری اسلامی از اول منحرف بود! خود ما مردم منحرف بودیم! فکر میکنید این قانون اساسی امروز رأی میاره؟

-- بخت النصر خراسانی ، Aug 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)