تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتراض به «اعتراف ساختگی» سکینه محمدی

‫سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای سخنان سکینه محمدی‌آشتیانی در تلویزیون دولتی ایران را «اعتراف ساختگی و تحت شکنجه» خوانده است.

سکینه محمدی‌آشتیانی که متهم به قتل همسرش و انجام زنای محصنه ( ارتباط جنسی زن همسردار با مردی دیگر) شامگاه چهارشنبه ٢٠ مرداد ٨٩ با حضور در یک برنامه خبری اتهام مشارکت در قتل همسرش را پذیرفت و به محمد مصطفایی، یکی از وکلایش که به تازگی و پس از احتمال بازداشت‌اش به نروژ پناهنده شده، اعتراض کرد.


محمدی‌آشتیانی به مجازات سنگسار محکوم شده بود. اجرای این حکم پس از اعتراض سازمان‌های حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی، متوقف شده است.

حسیبه حاج‌صحروی، معاون سازمان عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفته است: «این به اصطلاح اعتراف از اشکال رو به رشد شکل‌های اعتراف‌گیری اجباری و اعلام جرم علیه خود است که مطابق اظهارات بسیاری از بازداشت‌شدگان در سال‌های اخیر به وفور توسط مقامات ایرانی استفاده شده است.»

او همچنین افزوده که از «اعترافات ساختگی» نباید به عنوان مدرک علیه متهم استفاده شود.
سازمان عفو بین الملل همچنین گفته که «هفته گذشته جاوید هوتن‌کیان، وکیل سکینه محمدی‌آشتیانی درخواستی ۳۵ صفحه‌ای مبنی بر بررسی مجدد قضایی پرونده او به قوه قضاییه ارائه داده‌‌است و انتظار می‌رود که تا حوالی ۱۵ آگوست (٢٤ مرداد ٨٩) پاسخ این درخواست داده شود.»

محمدی‌آشتیانی به مجازات سنگسار محکوم شده بود. اجرای این حکم پس از اعتراض سازمان‌های حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی، متوقف شده است

حسیبه حاج صحروی گفته است: «به نظر می‌رسد که مقامات ایرانی این نمایش ساختگی تلویزیونی را به دلیل همین درخواست بررسی مجدد پرونده وی ترتیب داده باشند و اتهام قتل همسر سکینه از اختراعات جدید مقامات ایرانی در خصوص این پرونده است.»

جاوید کیان، وکیل محمدی‌آشتیانی نیز به تارنمای روز گفته که «خانم محمدی را به اتاق ٣٧زندان تبریز برده و علیه خودش از او اعترافات گرفته‌اند اما این اعترافات در شرایط عادی نبوده بلکه براساس اخباری که دارم به شدت خانم محمدی را مورد ضرب و شتم قرار داده و کتک زده و وادار به انجام چنین مصاحبه‌ای کرده‌اند.»

سکینه محمدی‌آشتیانی در حالی در تلویزیون ایران علیه خودش اعتراف کرده که روزنامه بريتانيايی گاردين، شنبه ۷ اوت (۱۶ مرداد ۸۹) مصاحبه‌ای را منتشر کرد که در آن خانم محمدی گفته بود: «مقامات ايرانی درباره جرم او دروغ می‌گويند و می‌خواهند او را مخفيانه اعدام کنند.»

در همین حال دولت بریتانیا پخش سخنان سکینه محمدی‌اشتیانی از تلویزیون ایران را «ناخوشایند» خوانده و گفته که «ما از سخنان وکیل وی مبنی بر اینکه اعتراف بر اثر شکنجه بوده، شدیدا نگرانیم.»
دولت بریتانیا همچنین از ایران خواسته تا پرونده این زن را مورد بررسی دوباره و کامل قرار دهد. دولت آلمان نیز سنگسار را «شیوه‌‌ اعدامی بسیار غیرانسانی» خوانده و خواهان لغو مجازات اعدام محمدی‌آشتیانی شده است.

رئیس‌جمهوری برزیل نیز پیش‌تر خواسته بود تا ایران اجازه دهد این زن به برزیل پناهنده شود اما دولت ایران این تقاضا را رد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)