تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

عباس جلیلیان، نویسنده کُرد، آزاد شد

بنیامین بیروتی


عباس جلیلیان

عباس جلیلیان، متخلص به «آکو» با گذراندن دوره محکومیت ۱۵ ماهه‌ی خود از زندان دیزل‌آباد کرمانشاه آزاد شد.

این نویسنده و پژوهشگر که دارای تألیفات متعدد و معتبری در حوزه زبان و ادبیات کُردی است، دی ماه ۱۳۸۷ در شهر اسلام‌آباد غرب بازداشت و مدت دو ماه را در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه گذراند. وی پس از آزادی با قرار وثیقه، در دادگاه بدوی و تجدیدنظر به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم و راهی زندان شد.

اتهام وی «شناسایی و جذب جاسوس و معرفی آن به کشور بيگانه» عنوان شده بود. فردی که در این پرونده به عنوان جاسوس معرفی گردید، «مهدی حمیدی» افسر نیروی هوایی و فعالی فرهنگی در کرمانشاه بود که وی نیز به پنج سال حبس محکوم شد و اینک در زندان اوین دوره محکومیت خود را می‌گذراند.

عباس جلیلیان در تمامی مراحل بازجويی و طی جلسات دادگاه اتهام نسبت داده شده به خود را قوياً رد کرده و خواهان ارائه‌ی اسناد و مدارکی در اثبات اين اتهام ساختگی شده بود. اما دادگاه تنها با استناد به گزارش اداره اطلاعات، به بهانه‌ی سفرهایی که وی به کردستان عراق جهت شرکت در برنامه‌ها و مراسمات ادبی و فرهنگی داشته، قرار محکومیت را صادر نمود.

این نویسنده و پژوهشگر سرشناس کُرد در طول مدت حبس خود از حق مرخصی برخوردار نبود و در مواردی نیز ملاقات‌ها و تماس‌های تلفنی وی با محدودیت همراه بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)