تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
نگاه هفته

حقوق بشر به محاق نمی‌رود

حسن زارع‌زاده اردشیر

در چند روز گذشته وضعیت دو فعال حقوق بشر، نسرین ستوده و محمد اولیایی فرد در زندان اوین وخیم گزارش شده است. این دو که وکیل دادگستری هستند و وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی را برعهده دارند اینک خود زندانی شده و در شرایط سختی به سر می‌برند.

نسرین ستوده که از ۱۳ شهریور ماه در زندان اوین به سر می‌برد، از سوم مهرماه در اعتصاب غذاست. این در حالی است که خانواده و وکیل مدافع او هیچ اطلاع دقیقی از کیفیت نگهداری او در زندان و اتهام‌های ندارند. نسرین ستوده وکیل مدافع چهره‌های فعال شناخته شده‌ای چون عیسی سحرخیز و حشمت‌الله طبرزدی و تعدادی از نوجوانان محکوم به اعدام را بر عهده دارد. او بارها تهدید شده بود که دست از وکالت فعالان سیاسی و اجتماعی بر دارد.


نسرین ستوده

علی‌رغم مراجعه خانم نسیم غنوی، وکیل مدافع نسرین ستوده به دفتر بازپرس اما موفق به دیدار با او نشده است و مقامات قضایی پاسخ مناسبی در ارتباط با وضعیت نسرین ستوده و دلایل بازداشت او نداده‌اند.

نسرین ستوده هم‌چنین با عضویت در شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران، که سه ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تاسیس شد، کوشش می‌کرد تا برای نهادینه کردن حقوق بشر در ایران مبارزه کند. شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران ائتلافی از فعالان برجسته سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوق بشری و دانشجویی از اصناف و اقشار مختلف است که پس از چند سال تلاش و مذاکره تاسیس شده است.

در حال حاضر تعدادی از اعضای این نهاد از جمله حشمت‌الله طبرزدی، رسول بداغی و محمد اولیایی‌فرد در زندان به سر می‌برند. منصور اسانلو، رسول بداغی، عیسی سحرخیز و حشمت‌الله طبرزدی چهار زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج در بیانیه‌ای ضمن حمایت از خواسته‌های به‌حق نسرین ستوده که برای به‌دست آوردن آنها دست به اعتصاب غذا زده است خواهان پایان اعتصاب او شدند.

دکتر محمد اولیایی فرد، دیگر عضو شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران که به دلیل کوشش‌های حقوق بشری خود به‌ویژه به دلیل پیگیری پرونده‌های تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله حشمت‌الله طبرزدی، کارگران هفت تپه به عنوان یک وکیل دادگستری، به بند کشیده شده است در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد. او که مشاور حقوقی کمیته‌ی دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی نیز هست برای حمایت از زندانیان سیاسی فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده است.

نسرین ستوده به دلیل فشارهای بازجویی و سلول انفرادی و نیز اثرات اعتصاب غذا در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و محمد اولیایی فرد به دلیل بیماری به سختی شرایط زندان را تحمل می‌کند. روز پنج شنبه زمانی که اولیایی فرد در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته بود همسر او توسط ماموران همراه او مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفت.

تحت پیگرد قرار دادن و بازداشت وکلای مدافع و نیز مدافعان حقوق بشر امر تازه‌ای نیست و سال‌هاست که هرکسی یا گروهی که به دفاع از حقوق زیر پا گذاشته شده‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی برخاسته او را مورد اذیت و آزار قرار داده‌اند.

محمدعلی دادخواه یکی از وکلای مدافعی است که بارها مورد تهدید و تعقیب قرار گرفته است. او که وکالت بیش از ۲۰ نفر از فعالین دانشجویی و سیاسی را برعهده دارد، پس از انتخابات به بهانه‌ی نگهداری اسلحه و موارد مخدر در دفتر کارش دستگیر و پس از چند روز آزاد و به دادگاه انقلاب احضار شد. پیش از او نیز محمدعلی سیف‌زاده، دیگر وکیل مدافع زندانیان سیاسی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر به دادگاه احضار شده بود.

به نظر می‌رسد که مقامات امنیتی و قضایی تلاش می‌کنند تا با فشارهای آشکار و پنهان و سرکوب مدافعان حقوق بشر در پوشش‌های مختلف، مانعی جدی در برابر فعالیت‌های دفاع از زندانیان سیاسی ایجاد کنند و اجازه ندهند دیگر وکلای دادگستری به خود جرئت ورود در این نوع فعالیت‌ها را دهند. با این حال نگاهی به کوشش‌های وکلای مدافع زندانیان سیاسی در یک دهه‌ی گذشته نشان می‌دهد که نه تنها سرکوب آنها بر حذف و کناره‌گیری از فعالیت‌های حقوق بشری منجر نشده بلکه بر تعداد آنها افزوده شده است.

پس از احضار محمدعلی سفری، وکیل مدافع عباس امیرانتظام، حشمت‌الله طبرزدی و تعدادی از دانشجویان بازداشتی ۱۸ تیر ۷۸ به اداره‌ی اماکن در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۰ که به سکته‌ی قلبی و فوت او منجر شد، عده‌ای تصور می‌کردند که این اتفاق تاثیر منفی بر فعالیت‌های وکلای دادگستری خواهد گذاشت، اما امروز پس از گذشت حدود ۹ سال از درگذشت محمد علی سفری، شاهد حضور قابل توجه وکلای دادگستری در عرصه‌ی فعالیت‌های حقوق بشری هستیم. از این روست که باید گفت حقوق بشر و مدافعان آن به محاق نمی‌روند و در روند بهبود وضعیت حقوق بشر نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

▪ ▪ ▪

نگاهی به رویدادهای نقض حقوق بشر در هفته‌ی گذشته

يكشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۹

زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه تهران، در یک نامه سرگشاده خطاب به آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از وی خواسته است که ضمن توجه به آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی، به‌ویژه زندانیان حوادث پس از انتخابات، دستور آزادی نسرین ستوده و همه‌ی زندانیان سیاسی زن را فوری صادر کند.
بیش از ۹۰۰ نفر از کنشگران جنبش زنان، فعالان حقوق بشر و موکلان نسرین ستوده در بیانیه‌ای نگرانی خود را نسبت به ادامه‌ی بازداشت نسرین ستوده در شرایطی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد ابراز داشته، مقامات قضایی را مسئول حفظ سلامت وی دانسته و خواستار آزادی بدون قید و شرط وی شده‌اند.

سعید مرادی نقده، فعال دانشجویی آذربایجانی و دانشجوی حقوق دانشگاه رشت که در کنکور ورودی مقطع فوق لیسانس شرکت کرده بود از ورود به دانشگاه محروم شد. این فعال دانشجویی آذربایجانی که در آزمون کارشناسی ارشد در رشته‌ی علوم سیاسی شرکت کرده بود پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش با نقص در پرونده مواجه شده است.


مجید دری

مجید دری، فعال دانشجویی، علی‌رغم درخواست مکرر خانواده دری از مسئولان قضایی دیروز از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان بهبهان در استان خوزستان منتقل شد. حکم وی شش سال حبس در زندان ایذه بوده است. پیش از این حکم زندان در تبعید ضیا نبوی، احمد کریمی، حامد روحی‌نژاد و فاطمه رهنما نیز به اجرا گذاشته شده است.

خانواده مجید دری بارها از مسئولان قضایی به خصوص دادستان تهران درخواست کرده بودند که از تبعید این فعال دانشجویی به زندان خوزستان جلوگیری کنند.

رضا شهابی از اعضای هيئت مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی که روز شنبه هفته‌ی گذشته و توسط دادسرای انقلاب تهران قرار شصت میلیون تومانی برای آزادی وی صادر شده است به رغم بيماری کمر و گردن هم‌چنان در زندان و تحت فشار برای پذیرش برخی از اتهامات طرح شده از جانب نیروهای امنیتی در ازای آزادی موقت‌ به‌سر می‌برد.

محبوبه خوانساری، خبرنگار و وبلاگ‌نویس که در دهم خردادماه سال جاری بازداشت و پس از تحمل یک ماه انفرادی به قید وثیقه آزاد شده بود، توسط شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی یحیی پیرعباس و به اتهام «اقدام تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری که به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده است محکوم شد.


رضا شهابی

محبوبه خوانساری خبرنگار حوزه شهری و از خبرنگاران روزنامه کلمه سبز بود که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ بازداشت شد و به مدت یک ماه در بند انفرادی ۲۰۹ زندانی بود. وی به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۸۹

شنبه ۲۴ مهرماه، رئیس بند ویژه‌ی روحانیت زندان اوین، برای چندمین‌بار به کاظمینی بروجردی فحاشی کرد. اين زندانی را با ضربات باتوم مصدوم کرده‌اند. بروجردی طی دو هفته‌ی اخیر بارها نسبت به فقدان امکانات درمانی، قطع ملاقات‌ها و انتقال خطرآفرین تعداد زیادی از معتادين در حال ترک به این بند، اعتراض کرده و چندین نامه به مقام‌های مسئول زندان اوین و قدیانی، دادستان ویژه‌ی روحانیت، ارسال کرده است.

بهنام ابراهیم زاده، فعال كارگری زندانی و فعال حقوق كودك، به‌دلیل تداوم اعتصاب غذا، هم اکنون در بهداری بند ٣٥٠ اوین زندانی و در بهداری زندان بستری است. این فعال صنفی، هفتم مهرماه در اعتراض به «تداوم بازداشت خود» و «فشار و شکنجه دایم»، در زندان دست به اعتصاب غذا زد و بعد از دوازده روز اعتصاب دچار خونریزی معده شد. علی‌رغم تعیین وثیقه‌ی یکصدمیلیون تومانی برای وی، مقامات قضایی به بهانه‌ی اینكه وثیقه‌ای كه خانواده‌اش آماده كرده، از شهرستان است و لزوماً باید از تهران وثیقه ارائه کنند، از آزادی موقت وی ممانعت به عمل آوردند.

یکی از استادان دانشگاه چمران اهواز به دلیل آن‌چه «توهین به قرآن و ارزش‌های اسلام و انقلاب» عنوان شده از سمت خود برکنار و از این دانشگاه اخراج شده است. وب‌سایت خبرنامه‌ی دانشجویان ایران وابسته به بسیج دانشجویی که با انتشار این خبر از وی با نام «دکتر محرابی» نام برده است، مدعی شد که «وی در چند سال گذشته با هدف شبهه‌پراکنی و تشویش اذهان دانشجویان مطالبی توهین‌آمیز علیه اسلام و انقلاب در کلاس‌های درس خود عنوان می‌کرد.»

ضیا نبوی، فعال دانشجویی و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل که هم اکنون با حکم سنگین و ناعادلانه‌ی ۱۰ سال حبس در زندان کارون (مرکزی) اهواز زندانی است، در شرایط نامناسبی در این زندان به‌سر می‌برد. نبود آب شرب مناسب، عدم تخصیص محل خواب مناسب و محدودیت تماس از جمله مواردی است که وی از آن گلایه کرده است.

یكی از شعبه‌های مجتمع قضایی بعثت،‌ برای یك سارق قنادی، حكم قطع ید صادر كرد. بعد از اعتراف متهم، پرونده برای رسیدگی به شعبه‌ی ۱۱۵۶ مجتمع قضایی بعثت فرستاده شد. متهم در جلسه‌ی رسیدگی به این پرونده مدعی شد كه با همدستی تعدادی از كارگران قنادی اقدام به سرقت بیش از چهار میلیون تومان پول كرده است. وی مدعی بود كه فقط یك میلیون تومان از این پول را برداشته و مابقی را بین كارگران تقسیم كرده است. اما این ادعای متهم هیچ‌گاه در دادگاه ثابت نشد.

۱۸۹ نفر از دراویش سلسله‌ی نعمت‌اللهی گنابادی که در جریان تخریب حسینیه‌ی دراویش در شهرستان بروجرد متهم شناخته شده‌اند، از یک تا ۹ آبان در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب آن شهرستان محاکمه می‌شوند.

جمعه، ۲۳ مهر ۱۳۸۹

در سالروز ۹۰ سالگی انجمن زنان سوسیال دموکرات سوئد، اعضای حاضر این سازمان خواستار آزادی نسرین ستوده فعال حقوق زنان و حقوق بشر شدند.

در بزرگداشت این روز در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۰، نالین پک گول سخنگوی زنان سوسیال دموکرات سوئد ابراز داشت: «تلاش این سازمان از بدو تاسیس تاکنون مبتنی بر همبستگی با مبارزات زنان در کشورهای دیگر دنیا بوده است و به همین مناسبت سالگرد ۹۰ سالگی مبارزات زنان برای برابری‌خواهی در جهان را بهانه این بزرگداشت قرار داده‌ایم و نمی‌توانیم به سرنوشت زنان در جهان بی‌تفاوت باشیم.»

سازمان گزارشگران بدون مرز، با صدور بیانیه‌ای دستگیری مهدی خزعلی و صدور حکم سنگین برای حسین رونقی ملکی، دو وبلاگ‌نویس ایرانی را محکوم کرد.

سیامک میرزایی فعال دانشجویی آذربایجانی در دانشگاه رشت عصر روز شنبه ۱۷ مهر ۸۹ در منزل پدری‌اش در شهر پارس‌آباد مغان بازداشت شد. ماموران به خانواده‌ی میرزایی گفته‌اند که آنها این فعال دانشجویی را به اداره‌ی اطلاعات اردبیل خواهند برد، اما او تاکنون هیچ‌گونه تماسی با منزل نداشته است.

میرزایی پیش از این نیز در اردیبهشت ۸۹ بازداشت و با ضمانت ۱۵ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود. دادگاه این فعال دانشجویی آذربایجانی ۱۰ مهر ۸۹ در دادگاه انقلاب اردبیل برگزار شد.


سما نورانی

پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹

سما نورانی دانشجوی محروم از تحصيل بهايی و از اعضای جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی با احضاريه‌ی کتبی برای شرکت در جلسه‌ی دادگاه در روز ۱۰ آبان ۸۹ به شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. در برگه‌ی احضاريه از اتهامات وی نامی برده نشده است ولی در جلسه‌ی دفاع آخر در روز ۱ شهريور ۸۹ وی به اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام تفهيم اتهام شده است.

سما نورانی اتهامات مذکور را رد کرده و اعلام داشته است تمامی فعاليت‌های وی در راستای احقاق حقوق خود و ديگر محرومين از تحصيل و از راه‌های کاملا قانونی انجام پذيرفته است.

سما نورانی، دانشجوی محروم از تحصيل بهايی، يکی از فعالان حق تحصيل است که در تاريخ ۱۲ اسفند ۸۸ در شيراز بازداشت و به بند ۲ الف سپاه در زندان اوين منتقل شده بود. او در مهرماه ۸۷ در رشته‌ی مهندسی پزشکی دانشگاه سهند تبريز پذيرفته، اما پس از گذراندن سه ترم اخراج شد. اين فعال حق تحصيل در تاريخ ۶ ارديبهشت ۸۹ با توديع وثيقه از بند «۲ الف» سپاه در زندان اوين آزاد شده بود.

صبح امروز بیست و دوم مهرماه، در اقدامی نامتعارف، شبنم مددزاده عضو دربند انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم، به دستور معاونت زندان رجایی شهر از استفاده از تلفن و هرگونه ارتباط با خارج از زندان محروم شد.

مهندس حسین فرزین، فعال سیاسی مشهد و مسئول سابق روابط عمومی شهرداری آن شهر در دوره‌ی اصلاحات، صبح روز سه‌شنبه بیستم مهرماه، به دلایل نامشخص توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران مشهد، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹

واسلاو هاول،‌ رئیس جمهور سابق جمهوری چک و از چهره‌های سرشناس مخالف حکومت کمونیستی سابق چکسلواکی، با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری زندانی به دلیل اعتصاب غذا، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است او را آزاد کنند.

صبح روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه ماموران امنیتی وزارت اطلاعات با مراجعه به محل کار پدر محسن بیگلربیگی دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد ساری و عضو شورای مرکزی ستاد ۸۸ مازندران اقدام به بازداشت وی کردند. هم‌چنین در جریان بازداشت این عضو جبهه‌ی مشارکت مازندران رحمت عزیزی دبیر ستاد ۸۸ شهرستان بهشهر نیز بازداشت و به زندان ساری منتقل شد.

دکتر علی‌ شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی، پس از احضار به دادسرا بازداشت شد. خانواده‌ی وی اطلاعی از محل نگهداری او ندارند. دکتر شکوری راد از اعضای موسس جبهه‌‌ی مشارکت است که در جریان افتضاح قضایی اخیر به افشاگری علیه محسنی اژه‌ای پرداخت و هربار با دلایل مستدل کذب بودن اظهارات دادستان و سخنگوی قوه قضائیه را در خصوص انحلال این حزب مشخص کرد.

آمانج محمدی، دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه علامه به دو سال حبس بدل از دو میلیون تومان محکوم شد.

مادر و خواهر حسام ترمسی از زندانیان حوادث پس از انتخابات که یک سال را در زندان اوین گذراند و مدت کوتاهی است از زندان آزادشده، شنبه شب با هجوم ماموران امنیتی در منزل‌شان بازداشت شدند. حسام ترمسی از شهروندان معترض به نتایج انتخابات است که در یکی از راهپیمایی‌های اعتراضی پس ازانتخابات بازداشت شده بود. او پس از آزادی از زندان به بیماری کبد و کلیه مبتلا شد و از مدتی پیش نیز در بیمارستان بستری است. خواهر و مادر حسام در حالی بازداشت شده‌اند که او هم‌چنان در بیمارستان به سر می‌برد.

دادگاه علی جمالی از اعضای شورای مرکزی و مسئول کمیته‌ی سیاسی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی صبح امروز به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد. جمالی در تاریخ ۳۱ مرداد ماه امسال از محل کار خود توسط نیروهای امنیتی ربوده شد و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین است.

سه شنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۸۹

مهدی خدایی فعال حقوق بشر و دانشجویی که از ۱۲ اسفند ماه گذشته در بازداشت به سر می‌برد به سه سال حبس محکوم شده است.

مهدی خدایی که در سال گذشته نیز به چهارسال زندان محکوم شده بود، در ۱۲ اسفندماه گذشته در جریان بازداشت گسترده‌ی فعالین حقوق بشر توسط شبکه‌ی سایبری اطلاعات سپاه پاسداران برای بار دوم بازداشت و از آن هنگام تاکنون در بند ۲ الف زندان اوین به سر می‌برد.

در پی تشدید بیماری‌های دهان و دندان مسعود باستانی، روزنامه‌نگار زندانی در زندان رجایی شهر، صبح روز سه‌شنبه به دستور مقامات قضایی وی توسط پزشکی قانونی معاینه و گواهی بیماری وی صادر شد.

مسئولان قضایی، با درخواست مرخصی استعلاجی این روزنامه‌نگار زندانی مخالفت کردند و درمان وی در زندان صورت خواهد گرفت.

فریده صابر همسر هدی صابر، روزنامه‌نگار، مترجم و فعال ملی مذهبی طی نامه‌ای به عباس جعفری دولت آبادی، دادستان استان تهران، خواهان رسیدگی به وضعیت همسرش شد.

وی در این نامه آورده است که تاکنون چهاربار درخواست ملاقات با دادستان تهران را ارائه داده است اما موفق به این دیدار نشده است.

فریده صابر در این نامه اشاره کرده است که به رغم گذشتن دو ماه و نیم از بازداشت هدی صابر، هنوز دلیل بازداشت وی مشخص نشده است.


حامد روحی‌نژاد

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹

یکی از اعضای خانواده حامد روحی‌نژاد اعلام کرد دادگاه عمومی تهران به دلیل خروج غیر قانونی او از کشور وی را به یک‌سال حبس و جریمه نقدی محکوم کرده است.

حکم وی که پیشتر در دادگاه بدوی به اعدام و سپس در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان زنجان محکوم شده بود به ۱۱ سال حبس تعزیری افزایش یافت.

این حکم در حالی برای این زندانی صادر شده است که تلاش‌ها برای مرخصی استعلاجی به دلیل ابتلای نامبرده به بیماری ام‌اس ادامه دارد. از سوی دیگر حامد روحی‌نژاد از دو هفته پیش به دلیل نامعلوم به بازداشتگاهی در نزدیکی زندان زنجان منتقل شده و ممنوع‌الملاقات است، وی به دلیل عدم توجه مسئولین قضایی به پیشرفت بیماری ام اس تهدید به اعتصاب غذا کرده است.

حامد روحی‌نژاد به همراه سه تن از پناهندگان در شمال عراق – اربیل چند ماه پس از بازگشت هماهنگ شده به کشور، در اردیبهشت ماه سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند و پس از بازداشت‌ گسترده‌ی شهروندان معترض به نتیجه‌ی دهمین انتخابات ریاست جمهوری به عنوان افرادی که قصد بمبگذاری و ایجاد آشوب در کشور را داشته‌اند در دادگاه‌های جمعی محاکمه شدند.

دو تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی‌پور در بهمن ماه سال گذشته و در کمال ناباوری افکار عمومی، در آستانه‌ی ۲۲ بهمن ماه در تهران اعدام شدند و سپس محکومیت دو تن دیگر به نام‌های حامد روحی‌نژاد و احمد کریمی به حبس تعزیری تقلیل یافت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)