تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
نگاه هفته

تظلم‌خواهی در سیستم حقوقی جمهوری اسلامی

حسن زارع‌زاده اردشیر

مهندس حشمت‌الله طبرزدی، دبیر کل جبهه‌ی دمکراتیک ایران که در حال گذراندن دوران محکومیت خود، ۹ سال حبس تعزیری در زندان رجایی‌شهر کرج است، با انتشار نامه‌ای خطاب به وکلای مدافع خود و نیز فعالین حقوق بشر، به طور رسمی شکایت خود از آیت‌الله خامنه‌ای را مطرح کرد و از آنها خواست تا شکایت او را پیگیری کنند. این در حالی است که دو تن از وکلای مدافع او، نسرین ستوده و محمد اولیایی‌فرد در زندان و در شرایط نامناسبی به سر می‌برند.

آقای طبرزدی در نامه‌ی خود خطاب به وکلای مدافع خود بانوان گیتی پورفاضل، نسرین ستوده و آقایان محمد اولیایی‌فرد، خلیل بهرامیان، محمدعلی دادخواه و جهانگیر محمودی نوشته است: «شما سروران گرامی بهتر از من آگاه هستید که مشکل اساسی ما ملت ایران، محرومیت از داشتن قوه‌ی قضاییه‌ی مستقل، بی‌طرف و قدرتمند است. زیرا رئیس این قوه، غیر انتخابی و منصوب رهبر حکومتی است و اختیارات رهبر، با اختیارات همه‌ی ملت برابر و بلکه با تفسیری که از ولایت مطلقه‌ی فقیه صورت می‌گیرد، برتر از قوه‌ی انتخاب و اختیارات ملت می‌باشد.»


مهندس حشمت‌الله طبرزدی، دبیر کل جبهه‌ی دمکراتیک ایران

او در ادامه با ناکید بر اینکه «عدالت، انصاف و بی طرفی اولین و مهم‌ترین قربانی در پیشگاه این قدرت ایدئولوژیک و فراقانون است»، می‌نویسد: «... برای قربانیانی چون من، کدام راه پا برجا می‌ماند تا با پیمودن آن، امید تظلم‌خواهی داشته باشیم؟»

مهندس حشمت‌الله طبرزدی اشاره می‌کند که در ۱۶ سال گذشته بارها بازداشت و شکنجه شده و ۳۳ ماه را در سلول انفرادی سپری کرده است، نشریات‌ او از جمله «پیام دانشجو»، «گزارش روز»، «ندای دانشجو» و «هویت خویش» توقیف شده‌اند و تشکل اتحادیه‌ی دانشجویان غیر قانونی اعلام شده است. همان‌طور که در نامه‌ی این فعال سیاسی آمده است، او طی چندسال گذشته بارها مورد حمله‌ی ماموران مسلح قرار گرفته و حتی در خانه‌ی خود نیز آسایش نداشته است.

او معتقد است که اگرچه «سلب حقوق، محرومیت‌ها، توقیف و تعطیلی‌ها، تفتیش عقیده، سانسور، شکنجه، نا امنی‌ها و زندان‌ها در طی ۱۶ سال گذشته و در زمان تصدی سه رئیس قوه‌ی قضاییه، آقایان محمد یزدی، محمود شاهرودی و صادق لاریجانی انجام گرفته است اما مسئولیت واقعی بر گردن رهبر مادام‌العمر و غیر پاسخگو با قدرت فراقانون است. زیرا همه‌ی قوا و قدرت‌ها، زیر نظر رهبر است.»

بر همین اساس، او از وکلای مدافع خود درخواست کرده است: «به من که اینک با محکومیت غیر قانونی و ظالمانه‌ی جدید، در زندان به سر می‌برم کمک کنید تا بتوانم برای جبران بخشی از این ضرر و زیان‌های معنوی و مادی، از طریق محاکم بین‌المللی درخواست دادخواهی کنم. من ناگزیر از اعلام جرم علیه جمهوری اسلامی هستم.»

این در حالی است که نسرین ستوده فعال سرشناس حقوق بشر و وکیل مدافع تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله مهندس طبرزدی نزدیک یک ماه است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. او با حمایت‌های جهانی و داخلی روبه‌رو شده است. شیرین عبادی همکار او در کانون مدافعان حقوق بشر که اینک در برون مرز به‌سر می‌برد در نامه‌ای از او خواست اعتصاب غذایش را به پایان برساند. خانم عبادی که برنده‌ی جایزه «انسان‌ها در تبعید» در شهر ساحلی لاسپتزیا در شمال ایتالیا شد، آن را به خانم ستوده تقدیم کرد.

پیش از این، زهرا رهنورد، جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، چهارنفر از زندانیان سیاسی رجایی‌شهر، پنج شخصیت ملی مذهبی و گروهی از مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی از وی درخواست کرده بودند که به اعتصاب خود پایان دهد و آسیبی به سلامتی خود نزند.

هم‌چنین دکتر محمد اولیایی‌فرد، مشاور حقوقی کمیته‌ی دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و وکیل مدافع بسیاری از زندانیان سیاسی که خود اینک در زندان است، به دلیل ابتلا به بیماری خطرناک سرطان در شرایط نامناسبی به سر می‌برد. با این وجود او از امکان ملاقات با خانواده‌اش محروم است.
همسر دکتر اولیایی‌فرد از بستری شدن او در بیمارستان خبر داده و هم‌چنین از برخورد ماموران مسلح همراه همسرش گله کرده است.


محمد اولیایی‌فرد

حال نه تنها موکل بلکه وکیل مدافع نیز در زندان است. همگان بر این باورند که به بند کشیده شدن نسرین ستوده و محمد اولیایی‌فرد تنها به دلیل کوشش‌های انسان دوستانه‌ی آنها در دفاع از حقوق زندانیان سیاسی صورت گرفته است. نامه‌ی حشمت‌الله طبرزدی به صراحت می‌گوید در سیستم حقوقی جمهوری اسلامی جایی برای تظلم‌خواهی وکیل و موکل نیست و او راهی جز شکایت بین‌المللی ندارد.

نقض حقوق بشر در هفته‌ی گذشته

یكشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۸۹

در خبری که امروز یکشنبه منتشر شد، محسن بیگلربیگی، دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد ساری و عضو شاخه‌ی جوانان جبهه‌ی مشارکت مازندران و رحمت عزیزی، دبیر ستاد ۸۸ شهرستان بهشهر صبح روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه بازداشت شدند. مجید دری، فعال دانشجویی، از بند ۳۵۰ اوین به زندان بهبهان در استان خوزستان منتقل شد. حکم وی شش سال حبس در زندان ایذه بوده است. پیش از این حکم زندان در تبعید ضیا نبوی، احمد کریمی، حامد روحی‌نژاد و فاطمه رهنما نیز به اجرا گذاشته شده است.


مجید دری، فعال دانشجویی

مجید دری در طول ۱۵ ماه بازداشت خود، نامه‌ها و درخواست‌های متعددی را از طریق خانواده‌ی خود برای مراجع قضایی ارسال کرده که تاکنون پاسخی از طرف مسئولان به آنها داده نشده است.


سه‌شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۸۹

وضعیت جسمانی محمد اولیایی‌فرد، وکیل مدافع زندانی به دلیل ابتلا به سرطان خون نگران کننده گزارش شد. محمد اولیایی‌فرد که عضو شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر نیز هست، به علت وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده اما با این حال خانواده‌اش از حق ملاقات با او محرومند.
به گفته‌ی خانواده‌ی وی چند مامور در بیمارستان در حالی که اسلحه به دست دارند به صورت شبانه‌روزی در کنار تخت او نگهبانی می‌دهند و با یک بیمار مبتلا به سرطان که حالش به شدت بد است رفتارهای نامناسبی دارند .

عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و مدیر مسئول نشریه‌ی دانشجویی «ریوار» به دادگاه انقلاب احضار شد. به گزارش دانشجو نیوز، پویان محمودیان از فعالین دانشجویی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر است که در سال ۱۳۸۶ و در پی ماجرای جعل نشریات دانشجویی پلی تکنیک به همراه ۸ تن دیگر از دانشجویان بازداشت شد.

وی پس از حدود سه ماه بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار ۸۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
این دانشجو در سال ۱۳۸۷ در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرد اما با وجود دریافت کارنامه و اخذ رتبه‌ی ششم از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد.


شیرین عبادی

شیرین عبادی، در پی نگرانی‌های شنیده شده درباره‌ی ‌وخامت وضعیت جسمی و شرایط نسرین ستوده در زندان با توجه به اعلام اعتصاب غذا از سوی این وکیل دربند، با انتشار بیانیه‌ای از او درخواست کرد تا اعتصاب غذای خود را بشکند. زهرا رهنورد نیز در سخنانی در جمع خانواده‌های زندانیان سیاسی از نسرین ستوده خواست اعتصابش را بشکند.

کمیته‌ی مرکز وزارت علوم، طی حکمی ارسلان صادقی، مدیر مسئول نشریه‌ی «اشتراک» و دانشجوی رشته مهندسی IT دانشگاه اصفهان را به دو نیم‌سال محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محروم کرد که با توجه به اتمام سنوات این دانشجو حکم مزبور به منزله‌ی اخراج وی است.
این اخراج در حالی صورت گرفته است که ارسلان صادقی تمامی واحدهای درسی خود را گذرانده و مشغول نوشتن پروژه‌ی پایانی خود بوده است.

محسن وفایی، فعال دانشجویی طیف چپ و مدیر مسئول نشریه‌ی «بیان آزاد» در یزد بیش از ۱۱ روز است که بازداشت شده است. به نظر می‌رسد این دانشجوی محروم از تحصیل و عضو دانشجویان آزادی‌خواه و برابری‌طلب، هنگامی که برای «تصفیه‌ی حساب فارغ‌التحصیلی» به دانشگاه مراجعه کرده بود، بازداشت شده است.

هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید و در راستای ادامه‌ی فشار بر فعالین دانشجویی و مدنی، امین‌الله شجاع، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم تهران و فعال حقوق معلمان، توسط هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، به انفصال موقت از مشاغل و خدمات دولتی محکوم شد. از جمله این اتهامات می‌توان به حمایت از شبنم مددزاده و سایر دانشجویان دربند و اقدام به انتخاب وکیل برای آنان، گرفتن روزه‌ی سیاسی و افطار روزه‌ی سیاسی، اعتراض به ورود غیر قانونی نیروی انتظامی به دانشگاه، مصاحبه با رسانه‌های بیگانه و پخش سرود «یار دبستانی» در اتاق محل سکونت در خوابگاه (!) اشاره کرد.

چهارشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۸۹

سیدعلی اکبر نبوی، پدر سید ضیا نبوی، پس از بازگشت از زندان اهواز و ملاقات با فرزندش به اداره‌ی اطلاعات فراخوانده شد و بابت مصاحبه‌ها و پیگبری وضعیت نامناسب فرزندش تحت فشار و بازجویی قرار گرفت. منبع آگاهی علت احضار پدر سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل را مصاحبه با برخی از رسانه‌ها عنوان کرد و افزود: «در اداره‌ی اطلاعات سیدعلی اکبر نبوی در توضیح علت مصاحبه‌هایش با برخی از رسانه‌ها گفت: ۱۶ ماه سکوت کردم اما نتیجه آن چه بود؟ سه ماه است که به دفتر دادستانی می‌روم اما حتی یک ملاقات هم نتوانسته‌ام با مسئولین داشته باشم.»

سیدهاشم خواستار، فعال فرهنگی و رییس کانون صتفی معلمان مشهد، بعد از ارسال نامه‌ی سرگشاده به معلمان جهان در روز جهان معلم، از برقراری تماس تلفنی با خانواده‌اش در زندان محروم شد. این فعال مدنی و معلم ۶۸ ساله‌ی بازنشسته که سال گذشته به دو سال حبس تعزیری محکوم شد، علی‌رغم گذشت ١۴ ماه، کماکان از مرخصی محروم شده است.


کاوه قاسمی کرمانشاهی، روزنامه‌نگار

نخستین جلسه‌ی دادگاه کاوه قاسمی کرمانشاهی، روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز صبح امروز در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب کرمانشاه برگزار شد. کاوه کرمانشاهی ۱۴ بهمن سال گذشته در کرمانشاه بازداشت و پس از گذراندن ۱۱۰ روز حبس موقت در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات که ۸۰ روز آن در سلول انفرادی بوده است، دوم خرداد ماه سال جاری با قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

هفته‌ی گذشته دو تن از اعتصاب‌کنندگان به دادسرای اوین احضار شده و به دلیل اعتصاب غذای بیست‌روزه‌ای که در مرداد ماه داشته‌اند، مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و پرونده جدیدی برایشان تشکیل شده است. مجید دری، فعال دانشجویی، و حمیدرضا محمدی، فعال سیاسی، دو تن از زندانیانی هستند که تاکنون برای‌شان پرونده‌ی قضایی جدید تشکیل شده است.

هفده زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، مردادماه امسال به خاطر اعتراض به رفتارهای توهین‌آمیز ماموران بند ۳۵۰ به سلول انفرادی منتقل شدند. آنها پس از این انتقال، به مدت سه هفته دست به اعتصاب غذا زدند.

مازیار معصومی، دانشجوی دانشگاه اصفهان طی حکمی از کمیته‌ی مرکز وزارت علوم از ادامه‌ی تحصیل محروم شد. مازیار معصومی دانشجوی چپ دانشگاه اصفهان، اولین‌بار در سال ۸۶، دو ترم از تحصیل محروم شد که بعدها این حکم به یک ترم کاهش یافت.
وی در سال ۸۷ بار دیگر به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد که این حکم به اجرا در آمد.

پنجشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۸۹

دکتر علیرضا عبداللهی، مهندس شهرام رادمهر، بهبود قلی‌زاده و نعیم احمدی خیاوی از فعالین مدنی آذربایجانی روز سه‌شنبه ۲۷ مهر ۸۹ پس از تحمل پنج ماه بازداشت به قید وثیقه ۲۲۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند. این افراد در فاصله‌ی زمانی ۳۱ اردیبهشت تا ۲۳ خرداد ۸۹ در شهرهای ارومیه، میاندوآب (قوشاچای)، اردبیل و مشکین شهر(خیاو) بازداشت و به اداره‌ی اطلاعات تبریز منتقل شده بودند.

اتهام این افراد عضویت در شورای مرکزی حزب غیر قانونی گاموح با هدف برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنیت کشور و معاونت در جاسوسی عنوان شده است.

جمعه، ۳۰ مهر ۱۳۸۹

احسان امرایی، دانشجوی رشته‌ی تربیت بدنی دانشگاه مازندران که بیش از دو سال از عضویت وی در شورای صنفی دانشگاه می‌گذرد، پس از آن که براساس وظایفش کیفیت بد غذا را به اطلاع مسئولین دانشگاه رساند با حكم اخراج از خوابگاه مواجه شد. هم‌چنین لازم به ذکر است دانشجویان دیگری نیز طی اعتراض به كیفیت كم غذای سلف دانشگاه مازندران به حراست مرکزی و کمیته‌ی انضباطی احضار شده‌اند.

نیروهای امنیتی چهارشنبه ۲۸ مهرماه به منزل زویا صمدی، عروس زندانی سیاسی منصور اسانلو یورش بردند. عروس آقای اسانلو، پیش از این توسط ماموران امنیتی از ایستگاه مترو طرشت توسط نیروهای امنیتی ربوده شده بود. طی این ماجرا در اثر ضرب و شتم‌های وارده بر وی، فرزندی که در شکم داشت سقط شد. شدت جراحت او طوری بود که پس از مراجعه، پزشک معالجش به او توصیه کرد که استراحت مطلق کند و از انجام هرگونه کاری بپرهیزد. پس از یورش به منزل زویا صمدی خانواده وی به دادگاه انقلاب مراجعه کردند ولی قضات مربوطه از چنین ابلاغیه‌ای اظهار بی اطلاعی کردند.

شنبه، ۰۱ آبان ۱۳۸۹

حمید والایی، فارغ‌التحصیل رشته‌ی حقوق و فعال سابق دانشجویی آذربایجان روز یکشنبه ۲۷ مهرماه بازداشت و برای اجرای حکم یک سال حبس روانه‌ی زندان تبریز شد. این فعال مدنی آذربایجانی ۲۵ تیر ۸۷ پس از احضار به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات تبریز بازداشت و پس از ۱۳ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شده بود. او در دوران بازداشت از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم بود و تحت شکنجه‌ی ماموران اداره‌ی اطلاعات تبریز قرار گرفته بود. به‌گونه‌ای که بر اثر شکنجه‌های بازجویان دندان‌ها و فک او شکسته و از ناحیه‌ی پا دچار صدماتی شده است. نقی محمودی وکالت والایی را بر عهده دارد.


محمد صدیق كبودوند، روزنامه‌نگار كرد دربند و رئیس سازمان حقوق بشر كردستان و سردبیر نشریه‌ی «پیام مردم»

محمد صدیق كبودوند، روزنامه‌نگار كرد دربند و رئیس سازمان حقوق بشر كردستان و سردبیر نشریه‌ی «پیام مردم» که دهم تیرماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و به یازده سال زندان محکوم شد با وجود ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمی از جمله بیماری قلبی، همچنان با بی تفاوتی ماموران زندان نسبت به شرایط جسمی خود روبه‌رو است و به او اجازه‌ی مرخصی برای درمان داده نمی‌شود.

یكشنبه، ۰۲ آبان ۱۳۸۹

به گزارش منابع خبری جرس، شعبه ٣۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم ٣٣ ماه حبس و ٧۵ ضربه‌ی شلاق دادگاه بدوی برای سید نوید کامران، از بازداشت‌شدگان حوادث عاشورای ٨٨ را مورد تایید قرار داد.
نوید کامران در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، از فعالان سایت «انجمن هواداران میرحسین موسوی» بود که بعدها به «انجمن هواداران جنبش سبز» تغییر نام داد.

مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار و همسر مسعود باستانی روزنامه‌نگار دربند به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. امرآبادی خرداد سال گذشته و تنها دو روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و پس از دو ماه و نیم با وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. اتهامات این روزنامه‌نگار اقدام تبلیغی علیه نظام و توهین به رئیس‌جمهور عنوان شده بود که دادگاه انقلاب وی را از اتهام توهین به رئیس‌جمهور تبرئه کرد.

محمد امین هادوی، فعال اقتصادی بخش خصوصی و دارنده‌ی ده‌ها عنوان تالیفات و مقالات در مباحث اقتصادی بازداشت شد. هادوی فرزند اولین دادستان انقلاب، روز جمعه ۲۳ مهر از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی برده شده است.

دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹

محمدرضا مقیسه، عضو کمیته‌ی پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان پس ازانتخابات بار دیگر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. محمدرضا مقیسه که اسفند ماه با تامین قرار وثیقه‌ی پانصد میلیون تومانی آزاد شده بود، غروب یکشنبه دوم آبان‌ماه با یورش تعدادی از بازجویان وزارت اطلاعات به محل کار و منزلش بازداشت شد. محمدرضا مقیسه، روزنامه‌نگار و سردبیر مجله‌ی «بیست‌ساله‌ها» است که در تاریخ ۲۲ مهرماه بازداشت و به شش سال زندان محکوم شده است.


محمدرضا مقیسه، عضو کمیته‌ی پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان پس ازانتخابات

حکم یک سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری برای ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و فعال جنبش زنان در شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد. بنی یعقوب درست یک هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به همراه همسرش در منزل مسکونی‌شان بازداشت و پس از دوماه، با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. بهمن احمدی امویی، همسر ژیلا بنی یعقوب نیز به دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری‌اش اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی است و دوران محکومیت پنج ساله‌ی خود را می‌گذراند.

همسر سعید ملک‌پور که برای بیش از دو سال در ارتباط با جرایم اینترنتی- از جمله «مدیریت سایت‌های مستهجن» - در زندان بوده است می‌گوید نگران است برای او حکم اعدام صادر شود. فاطمه افتخاری در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه‌ی قضاییه‌ی ایران نوشته است که براساس گفت و گوی اخیر قاضی پرونده با وکیل آقای ملک‌پور، دادگاه برای شوهرش حکم اعدام در نظر گرفته است.

خانم افتخاری نوشته است که اتهامات همسرش که در جریان یک دادگاه ۱۵دقیقه ای مطرح شده «خلاف واقع» است و به راحتی با حضور یک متخصص علوم کامپیوتر در دادگاه می‌توان عدم صحت آنها را ثابت کرد.

روح‌الله محمدی معین از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات در سال جاری به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. روح‌الله محمدی معین فعال ستاد مرکزی مهندس میرحسین موسوی (دفتر ایثارگران و دفتر سیاسی) در انتخابات سال گذشته بوده است که در۱۶ تیر ماه سال ۸۹توسط مامورین وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد.

روز شنبه چهار تن از دراویش گنابادی که از تهران عازم شهرستان هفت‌گل در استان خوزستان بودند توسط بازرسی نیروی انتظامی در عوارضی اتوبان قم بازداشت و به پلیس اطلاعات سپرده شدند. دراویش بازداشت شده، با سپردن ضمانت توسط یکی از دراویش گنابادی ساکن قم آزاد می‌شوند اما ماشین و جزوات آنها در توقیف پلیس می‌ماند. محمدرضا دنیادیده، سیدایوب فرموسوی، سید اصغر فرموسوی و حسن بهرامی، چهار درویشی هستند که توسط پلیس اطلاعات بازداشت شدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)