تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
برای نوید محبی

تکرار سکوت

بنیامین بیروتی


نوید محبی

نوید محبی جوان ۱۸ ساله‌ایی است که نزدیک به ۵۰ روز از بازداشتش می‌گذرد و همچنان در وضعیتی بلاتکلیف قرار دارد. قرار بود مهر ماه امسال در کنار هم‌‌دانشجویی‌هایش روی صندلی کلاس‌های درس دانشگاه آزاد تهران بنشیند، اما حالا در اتاقی حدوداً ۳۰ متری همراه ۲۹ نفر دیگر که عموماً متهم به قتل و قاچاق و آدم‌ربایی و دزدی هستند در زندان ساری به سر می‌برد.

شاید نام نوید را در رسانه‌ها کمتر خوانده و شنیده باشید. دلیل این امر می‌تواند سکوت خانواده باشد و البته کم‌توجهی رسانه‌ها به زندانیان کم‌تر شناخته شده در مقایسه با زندانیان صاحب نام! برای سکوت خانواده می‌توان دلایلی از قبیل ناآگاهی، تهدید و ترس یافت، اما سکوت رسانه‌ها را در چنین مواردی نمی‌توان با هیچ دلیلی توجیه کرد.

نوید محبی وبلاگ‌نویس و از فعالان کمپین یک میلیون امضاست که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال پیش نیز در ستاد یکی از کاندیدای اصلاح‌طلب فعالیت می‌کرد. وی طی دو سال گذشته دو بار به صورت موقت بازداشت شده، که البته هیچ یک از این بازداشت‌ها چند ساعت بیش‌تر طول نکشیده بود.

اما این بار از ۲۷ شهریور که ماموران امنیتی با مراجعه به منزل خانوادگی‌اش در شهر آمل استان مازندران با اعمال خشونت اقدام به بازداشت وی نمودند، تا کنون در بازداشت به سر می‌برد. هنوز هم به طور مشخص مورد اتهامی‌اش اعلام نشده است. اما به نظر می‌رسد حساسیت‌ها بیش‌تر روی مطالبی است که نوید در وبلاگش نوشته است.

در مراجعات مکرر خانواده محبی به دادسرا و اداره اطلاعات به آن‌ها گفته شده که پسرشان حاضر به قبول اشتباهاتش و ابراز ندامت و پشیمانی در مورد مطالب و فعالیت‌هایش نیست. بنابراین پرونده وی به دادگاه انقلاب فرستاده شده و به زودی محاکمه خواهد شد.

سکوت خانواده ادامه دارد... سکوت رسانه‌ها نیز... در این بین جمعی از وبلاگ‌نویسان و فعالان مدنی و زنان سکوت را می‌شکنند و با انتشار بیانیه‌ایی ضمن اعتراض به تداوم بازداشت نوید محبی و بلاتکلیفی او، خواستار آزادی این جوان ۱۸ ساله و بازگشت وی به کلاس درس می‌شوند.

بیانیه‌ایی با امضای ۲۵۰ نفر که می‌توانست تعدادش بیش از این باشد اگر سکوت بزرگان [!] نیز در حمایت از زندانیان جوان شکسته می‌شد و این سکوت تلخ در بین خانواده و رسانه‌ها و فعالین تکرار نمی‌شد...

▪ ▪ ▪

متن بیانیه: «اعتراض وبلاگ‌نویسان و فعالان مدنی و زنان به ادامه‌ی بازداشت و بلاتکلیفی نوید محبی»

بیشتر از یک ماه از بازداشت نوید محبی، وبلاگ‌نویس و عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز می‌گذرد و علی‌رغم مراجعات و پی‌گیری‌های مکرر خانواده به نهادهای قضایی و امنیتی هنوز هیچ اطلاعی از اتهام انتسابی و وضعیت نگهداری این جوان ۱۸ ساله در دست نیست. نوید محبی در آزمون سراسری امسال در رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز قبول شده بود که به دلیل بازداشت تاکنون موفق به حضور در کلاس‌های خود نشده است.

نوید محبی در تاریخ ۲۷ شهریور ماه سال جاری توسط مأموران امنیتی در منزل خانوادگی خود در شهر آمل در استان مازندران بازداشت شد. گفته می‌شود بازداشت وی که توسط هشت مأمور مسلح وابسته به اداره اطلاعات این شهر صورت گرفته، با اعمال خشونت فیزیکی نسبت به نوید و تهدید خانواده محبی همراه بوده است.

تدوام بازداشت و بلاتکلیفی نوید محبی در حالی صورت می‌گیرد که خانواده محبی نیز برای عدم اطلاع‌رسانی و انجام مصاحبه در مورد بازداشت و وضعیت فرزندشان مورد تهدید قرار گرفته و تحت فشار هستند و تاکنون برای نشان دادن حسن نیت خود و امید به همکاری مراجع قضایی در این رابطه سکوت کرده‌اند.

ما امضا کنندگان این بیانیه با توجه به سابقه‌ی فعالیت‌های مدنی و برابری خواهانه‌ی نوید محبی، در وهله‌ نخست از مراجع قضایی می‌خواهیم تا نسبت به مشخص شدن وضعیت حقوقی پرونده این فعال جوان که یقینا دغدغه‌ایی جز بهبود شرایط جامعه نداشته، اقدام کنند. آزادی این جوان دانشجو و بازگشت وی به کلاس درس خواست اساسی ما امضا کنندگان این بیانیه است که انتظار تحقق سریع آن را از مراجع ذیربط در نهادهای قضایی و امنیتی داریم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حکومت امام زمانی به یک نو جوان هم رحم نمیکنه

-- kk ، Nov 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)