تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‏‌وگو با علی آلفونه، دانش‏‏‌آموخته‌‏ی حقوق سیاسی و از همکاران مؤسسه‏‌ی «امریکن اینترپرایز» در واشنگتن

چرا بودجه‌ی نظامی ایران پایین است؟

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز یکشنبه‏، هفتم آذرماه، در جریان بررسی لایحه‏ی برنامه‏ی پنجم توسعه، «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس، پیشنهاد کرده بود که بودجه‏ی نیروهای مسلح به چهارونیم درصد تولید ناخالص ملی کشور افزایش یابد.

Download it Here!

در همین زمینه، تقاضا شده بود که ۵۰درصد از این مبلغ، به تجهیز نظامی کشور اختصاص یابد؛ تقاضایی که محمدرضا خباز، نماینده‏ی کاشمر با آن مخالفت کرد و گفت: «دخالت در نحوه‏ی تقسیمات بودجه‏ی نظامی، دخالت در وظایف رهبری محسوب می‏شود.»

اسماعیل کوثری، نماینده‏ی کمیسیون اما در پاسخ به او گفت که این خواست رهبری بوده است. او اضافه کرد که آیت‏الله علی خامنه‏ای این نکته را در جریان سفر به قم، از طریق سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، به علی لاریجانی، رئیس مجلس، در این مورد توصیه کرده است. این گفته نیز از جانب جواد لاریجانی تکذیب شد.

به این چالش، در رسانه‏های ایران، جز اشاره‏های کوتاه خبری، پرداخته نشد. در گفت‏وگو با علی آلفونه، دانش‏‏آموخته‏ی حقوق سیاسی و از همکاران مؤسسه‏ی «امریکن اینترپرایز» در واشنگتن، با توجه به نگرانی‏هایی که جوامع غربی در رابطه با افزایش توان نظامی ایران نشان می‏دهند، به مسئله‏ی بودجه‏ی نظامی ایران پرداخته‌ام.

علی آلفونه که به تحقیق و بررسی‏ دائم در مورد مؤسسات نظامی در ایران مشغول است ابتدا به دخالت آیت‏الله علی خامنه‏ای در بودجه‏ی نظامی کشور، اشاره می‌کند.


علی آلفونه

دخالت آیت‏الله خامنه‏ای در مسائل استراتژیک جمهوری اسلامی، خصوصاً بودجه‏ی نظامی و روابط استراتژیک ایران، از جمله روابط ایران و امریکا و ایران و اسراییل، اتفاقاً هیچ تعجب‏آور نیست.

همان‏طور که پیش از انقلاب هم دفتر ویژه‏ی شاه، مسائل استراتژیک و بودجه‏ی دفاعی ایران را تعیین می‏کرد، بعد از انقلاب هم نه مجلس شورای اسلامی، بلکه در عمل رهبر جمهوری اسلامی، شورای عالی دفاع و امروزه، جدا از بیت رهبری، شورای عالی امنیت ملی، تصمیم‏گیران اصلی مسائل نظامی و بودجه‏ی دفاعی جمهوری اسلامی هستند.

در تعیین میزان بودجه‏ی نظامی ایران و تنظیم تقسیم‌های آن، به چه مسائلی توجه می‏شود؟ کدام اولویت‏ها را معمولاً در نظر دارند؟

در طول دو سال گذشته، ما دیدیم در یک روند بودجه‏ی دفاعی سپاه بیشتر شده و بودجه‏ی دفاعی ارتش، کمتر؛ و با وظایف جدیدی که رئیس و فرماندهان سپاه پاسداران امروز از آن صحبت می‏کنند، این هم تعجبی ندارد که بخش بیشتری از بودجه به سپاه و بسیج داده می‏شود.

آمار و ارقامی هم که جمهوری اسلامی منتشر می‏کند، کاهش بودجه‏ی ارتش و افزایش بودجه‏ی سپاه را تأیید می‏کند؟

بله دقیقاً همین‏طور است. بودجه‏ی فعلی سپاه پاسداران تقریباً پنج میلیارد دلار است. در صورتی‏که بودجه‏ی ارتش حتی به چهار میلیارد دلار هم نمی‏رسد. بودجه‏ی بسیج که خود مسئله‏ی جالبی است، تقریباً فقط ۵۰۰میلیون دلار در سال است. اگر این ۵۰۰میلیون دلار را تقسیم بر ۱۱/۲میلیون بسیجی بکنید، متوجه می‏شود که حول و حوش ۴۰ دلار برای هر بسیجی می‏شود که رقم بزرگی نیست.

همان‏طور که می‏دانید، کمیسیون امنیت ملی مجلس تقاضا کرده که بودجه‏ی نظامی کشور تا چهارونیم درصد درآمد ناخالص ملی افزایش پیدا کند. بودجه‏ی فعلی، با توجه به موقعیت کشوری مانند ایران، در چه وضعیتی است؟ آیا واقعاً نیاز به افزایش دارد؟

کل بودجه‏ی دفاعی جمهوری اسلامی در مقایسه با بودجه‏ی نظامی کشورهای هم‏جوار ایران، از جمله کشور‏های حوزه‏ی خلیج فارس، بودجه‏ی به نسبت ناچیزی است. مثلاً آقای اسماعیل کوثری پیشنهاد داده بودند که بودجه‏ی نظامی ایران چهارونیم درصد بشود، در صورتی‏که بودجه‏ی نظامی عربستان سعودی، ۸/۲درصد تولید ناخالص داخلی آنها است. یا اگر رقم دلاری آن را بگوییم، ۳۹/۲میلیارد دلار در سال است. در صورتی که بودجه‏ی نظامی ایران به زحمت به ۱۰میلیارد دلار در سال می‏رسد.

حتی یک رقم از خریدهای عربستان سعودی از امریکا را که نگاه کنید، می‏بینید همین امسال آنها تقریباً ۶۰میلیارد دلار سلاح از امریکا سفارش داده‏اند.

چرا این‏طور است؟ چرا ایران چنین مبلغ پایینی را به بودجه‏ی نظامی خود اختصاص می‏دهد، وقتی که به‏هرحال نگرانی‏های امنیتی و نظامی حتی با همسایگان خود دارد؟

پس از پایان جنگ با عراق، ما شاهد یک سقوط دراماتیک در مخارج و بودجه‏ی نظامی جمهوری اسلامی بودیم. البته واقعاً هم تعجب‏آور نیست. تمامی نابه‌سامانی‏های جامعه باید مجدداً سامان‏دهی بشود و خیلی از مشکلات داخلی جمهوری اسلامی، ممکن است خطراتی به مراتب بزرگ‏تر برای جمهوری اسلامی به‏وجود بیاورند، تا خطر تهدید خارجی. این مسئله‏ی فوق‏العاده مهمی است که باید به آن اشاره کرد و قابل تأمل است.

مسئله‏ی دیگر این است که جمهوری اسلامی با استفاده از دکترین جنگ نامتقارن، سعی بر این دارد که علی‏رغم فرق بودجه‏ی نظامی ایران و مثلاً عربستان سعودی- مهم‏ترین رقیب ما در منطقه- نوعی توازن در قدرت منطقه به‏وجود بیاورد؛ و این با استفاده از نیروی سپاه پاسداران و فعالیت‏های برون‏مرزی این نیرو است. با تکیه به برنامه‏ی موشکی ایران و هم‏چنین نیروی دریایی، زیردریایی‏ها و صدالبته آن بعد نظامی برنامه‏ی اتمی ایران است که می‏تواند یک‏روزه، جمهوری اسلامی را قدرتی چه بسا بزرگ‏تر از عربستان سعودی در منطقه کند، اگرکه در چنین امری، جمهوری اسلامی موفق بشود.

این مسئله‏ در پیش‏بینی‏های جوامع غربی به آینده مربوط می‏شود و تا رسیدن به آن روز، چرا جمهوری اسلامی سعی در تجهیز بیشتر ابزار نظامی خود نمی‏کند؟

جمهوری اسلامی با توجه به نابه‌سامانی اقتصادی‏ای که در ایران می‏بینیم، اصولاً توان رقابت تسلیحاتی را با کشورهای هم‏جوار و خصوصاً کشور رقیب استراتژیک ما در منطقه، یعنی عربستان سعودی ندارد.

پس کاری که کرده‏اند این است که آن بودجه‏ی محدودی را اختصاص بدهند و متمرکز کنند روی جنگ نامتقارن؛ از جمله صنعت موشکی ایران، سپاه پاسداران و عملیات برون‏مرزی سپاه، خصوصاً سپاه قدس و هم‏چنین نیروی دریایی جمهوری اسلامی و استفاده از زیردریایی‏های کوچک ساخت کره‏ی شمالی که حتی در ایران هم بهبود یافته‏اند.

این روند و دکترین جنگ نامتقارن جمهوری اسلامی با کشورهایی است که بودجه‏ی نظامی آنها به مراتب بیشتر از ایران است. به‏هیچ‏وجه جمهوری اسلامی توان رقابت با رقبای استراتژیک خود در منطقه را ندارد.

در نتیجه، شما مخالفتی را که غرب با فعالیت‏های موشکی ایران دارد و تاکیدی را که ایران روی تسلیح موشکی خود دارد، در جهت جبران ضعف تسلیحاتی ایران می‏بینید.

دقیقاً همین‏طور است. در دکترین جنگ نامتقارن جمهوری اسلامی، یکی از ابزارهایی که جمهوری اسلامی از آن استفاده می‏کند، برای این‏که نوعی توازن قدرت در منطقه به‏وجود بیاورد، تمرکز بودجه‏ی دفاعی بر صنعت موشکی ایران است که بتواند در قعر استراتژیک دشمن و یا کشورهای هم‏جوار این خطررا به آنها نشان بدهد و رفتار سیاسی آنها را هم تعدیل کند.

البته این در عمل نتیجه‏ی معکوس دارد و سعودی‏ها و حتی اسراییلی‏ها را به خریدهای بیشتر نظامی برانگیخته و ایران غیر ممکن است که این رقابت تسلیحاتی را ببرد؛ آن‌هم به‏خاطر محدودیت‏های بودجه‏ای که شاهد آن هستیم.

در مورد تولیدات داخلی نظامی ایران چه نظری دارید؟ به‏هرحال بخش مهمی از صنایع ایران در این قسمت سرمایه‏گذاری شده است. آیا ممکن است به‏خاطر تولیدات نظامی داخلی، ایران مقداری از خریدهای خارجی بی‏نیاز شده باشد و این باعث کاهش بودجه‏ی نظامی در ایران بشود؟

جمهوری اسلامی بعد از انقلاب و سیاست‏های بی‏تدبیرانه‏ی خود که ما را به جنگ با همسایگان برانگیخت و همسایگان را به جنگ با ما، سیاستی را در پیش گرفته است که اسم آن را خودکفایی گذاشته‏ است. تاحدی هم می‏توانم بگویم که این سیاست همان‏طور موفق بوده که در آفریقای جنوبی موفق بوده است.

اصولاً کشورهایی که از نظر دیپلماتیک منزوی می‏شوند، مجبور می‏شوند در مسائل نظامی به‏خودکفایی برسند، اما این مشکل اساسی نظامی جمهوری اسلامی را حل نمی‏کند. در هر صورت، بودجه‏ی نظامی جمهوری اسلامی، اگر پیشنهاد آقای اسماعیل کوثری به کرسی بنشیند، چهارونیم درصد از تولید ناخالص داخلی است و در عربستان سعودی، هشت و دودهم درصد و یا ۳۹/۲میلیارد دلار در سال، در مقایسه با زیر ۱۰میلیارد دلار در سال در جمهوری اسلامی است.

پس مسئله‏ی واردات ادوات نظامی یا این‏که خود ما آن را تولید کنیم، مسئله‏ی فرعی است و بودجه‏ای که برای آن گذاشته شده، مهم‏ترین مسئله است. در این مورد، جمهوری اسلامی امکان رقابت با کشورهای هم‏جوار را ندارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این کجاش تحلیل بود ؟ به نظر این اقا بهتره کلید مملکت را دوباره بدهیم به
آمریکائیها تا آ دم به حساب بیائیم و همه چیز روال عادی خود را پیدا
کند.مثل قبل انقلاب که ایران وسرمایه های انسانی و مادیش صرف
نگهبانی از منافع امریکا در منطقه شده بود.

-- زرتشت.المان ، Dec 2, 2010

این کلمه را برای من بخوانید : بی‏تدبیرانه‏ی
شما با این نحوه نوشتن خواننده را عذاب می دهید.شاید فکر کنید می توانید این طرز نوشتن را همگانی کنید ولی مگر این سایت چقدر خواننده دارد ؟ که با این کار شما کمتر هم می شود.به هر حال ممنون از مطالبتون

-- رضا ، Dec 2, 2010

دوستان انگار از اوضاع اقتصادی ایران بی خبرند!
بودجه های مصوب مجلس همه جریان مالی کشور نیست.
بخش عمده هزینه های نظامی کشور خارج از چارچوب های رسمی هزینه می شود.
بنیاد جانبازان و آستان قدس مشهد هر کدام به تنهایی درآمد های هنگفتی دارند که خارج از این چارچوبها و تحت مدیریت شخص رهبری است.
همینطور بسیاری از سازمانهای اقماری مختلف هستند که درآمدهای هنگفت چند ده میلیارد دلاری داشته و خارج از چارچوب بودجه مصوب مجلس است.
والا کیست که نداند 40 دلار (40هزار تومان) سرانه هزینه بسیجیان به شوخی شبیه است.

-- باران ، Dec 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)