تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با رحمان جوان‌مردی یکی از برگزارکنندگان تظاهرات هلند

تیشرت‌های معترض در هلند

شکوفه منتظری

امروز هفت روز از اعدام پنج زندانی سیاسی کرد در زندان اوین می‌گذرد. دیروز در بسیاری از شهرهای اروپا از جمله کلن تظاهرات وسیعی با حضور ایرانیان و همچنین شرکت‌کنند‌گانی از کشور میزبان برگزار شد.

امروز در هلند نیز سه تجمع در اعتراض به این اعدام‌ها و با بزرگ‌داشت یاد جان‌باختگان آن قرار است برگزار شود. از جمله دو تجمع در شهر آمستردام در یک محل اما در ساعاتی متفاوت، گفت‌گویی با رحمان جوان‌مردی یکی از برگزارکنندگان این تجمع‌ها انجام داده‌ام و از او در مورد انگیزه‌ی برگزاری این تجمع و خواست‌های آن‌ها پرسیدم:

به مناسبت هفتمین روز اعدام‌های اخیر شیرین علم‌هولی، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، مهدی اسلامیان و فرزاد کمانگر برگزار می‌شود در امستردام و به دعوت گروهی از فعالین حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و شهروندان ایرانی ساکن هلند این مراسم برگزار خواهد شد. ساعت ۶ شروع می‌شود، با روشن کردن شمع، سکوت و خواندن نامه‌های زندانیانی که اعدام شدند، مراسم ادامه پیدا می‌کند.

شما خواسته‌های مشخصی را در این تجمع مطرح می‌کنید؟

در این تجمع دو خواسته‌ی اصلی وجود دارد، اول محکوم کردن اعدام از طرف مجامع بین‌الملل و از جمله سیاست‌مداران هلندی خواست ما خواهد بود و فشار روی جمهوری اسلامی برای آزادی کلیه‌ی زندانیان سیاسی؛ این دو خواسته خواسته‌های اصلی و شعارهای محوری ما خواهد بود.

با توجه به خواست اولتان که محکوم کردن اعدام‌های اخیر توسط مجامع بین‌المللی علی‌الخصوص دولت هلند است، در این مورد چه راه‌کارهایی را در این تجمع در نظر گرفته‌اید؟ آیا نمایندگان دولت هلند نیز در این تجمع حضور خواهند داشت؟

ما از طریق رسانه‌ها اطلاعیه‌هایمان را به زبان هلندی و انگلیسی برای خیلی از مجامع مختلف از جمله سیاست‌مداران هلندی، بنیاد‌های حقوق بشری، بنیادهای مدنی در هلند برای رسانه‌ها فرستادیم.

البته تنها این نیست، ما بیشتر تلاشمان این خواهد بود که عابرینی که در آن ساعت از روز در مسیر که ما این تجمع را انجام می‌دهند عبور می‌کنند، توجه‌شان را جلب کنیم.

تی‌شرت‌هایی را با همین دو شعار درست کرده‌ایم و خواهیم پوشید. امیدواریم این عابران خواسته‌های ما را با زبان خودشان اعلام کنند. در ضمن روی این تی‌شرت‌های سفید محل امضایی قرار داده‌ایم که بعدا این‌ها را جمع خواهیم کرد و برای مراکز مختلف از جمله برای سیاست‌مداران، پارلمان و احزاب سیاسی هلند خواهیم فرستاد.

امروز در شهر آمستردام دو تجمع برگزار می‌شود دلیل این که دو تجمع برگزار می‌شود، عدم هماهنگی یا عدم توافق دو گروه با یکدیگر است؟

در واقع همان‌طور که جامعه رنگ‌آرنگ است، نظرات کسانی که می‌خواستند این بزرگ‌داشت را اجرا کنند نیز رنگارنگ و متنوع است. دوستانی که ساعت ۳ تا ۶ را اعلام کرده‌اند، ما در مقابله با آن‌ها این برنامه را نذاشتیم بل‌که سبک کار و خواسته‌های ما جور دیگری بود و می‌طلبید که ما شمع روشن کنیم که نمی‌توانستیم شمع را در طی روز روشن کنیم.

برای این‌که به کار ان‌ها احترام گذاشته باشیم، ساعت برگزاری مراسم را در شب گذاشتیم و از تجمع آن‌ها حمایت نیز کردیم.

اگر هم اختلاف‌نظری باشد، اختلافی نیست که باعث ایجاد دو تجمع شده باشد. بیشتر کسانی که در تجمع ما شرکت خواهند کرد در تجمع قبلی نیز شرکت خواهند کرد و همین‌طور در نظر داریم کسانی که در تجمع قبل شرکت دارند در تجمع ما شرکت کنند.

شما اشاره کردید که این تجمع از سوی عده‌ای از فعالان حقوق بشر، نویسنده‌ها، روزنامه‌نگاران و هنرمندان ایرانی برگزار می‌شود یا به عبارتی به دعوت آن‌ها است. می‌توانید چند تن از این شخصیت‌ها را نام ببرید؟

در واقع کسانی هستند که این‌جا سال‌ها زندگی کردند و دوستان دیگری که شاید دوست نداشتند که حتی اسمشان و اسم تشکل‌هایشان بیاید، بل‌که صرفا می‌خواستند بدون استفاده از بلند کردن اسمشان یا تشکل‌هایشان این بزرگ‌داشت را بی‌طرفانه برگزار کنند.

من هم به همین احترام فکر می‌کنم درست باشد که به همین چند اسمی که اطلاعیه را بدون اسم برگزار کردند و اسم‌ها را به همین شکل نویسندگان، فعالین حقوق بشر و فعالین رسانه‌ای مقیم هلند می‌گویم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

behtar bood agaar khanome Motazeri "bitarafane" m,ikhast ghezawat konam, ba 2 groeh dar amsterdam mosahebe mikard.vali az anja ke ham khanome montazeri va ham aghaye Jawanm,ardi har 2 baraye radio " zamane kar mikonand,.va khati ke radio "zamane" donbal mikonad. choon dar taskhire sefarat ham didim ke mosahebe-ba rastarin afrad soorat gereft., shekl o mohtawaye mosahebe-ha ham taeen mishawad.

-- بدون نام ، May 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)