تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

در انتظار بازداشت موسوی و کروبی هم باشیم؟

شهزاده سمرقندی

امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، محسن آرمین، سخن‏گوی «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» و مسعود حیدری، مدیرعامل سابق «خبرگزاری ایلنا» بازداشت شده‏اند.

Download it Here!

دختر محسن آرمین در این رابطه، به سایت «پارلمان نیوز» گفته است که مأموران امنیتی امروز، دقایقی پیش از خروج پدرش از منزل، وی را بازداشت کرده‏اند. دختر آقای آرمین هم‏چنین گفته است که ماموران امنیتی منزل ایشان را تفتیش کرده‏اند و برخی از اسناد و مدارک وی را همراه با لپ‏تاپ‏اش با خود برده‏اند.

در رابطه با این بازداشت‏ها، با محمد علی توفیقی، عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت‏وگویی داشتم.

آقای توفیقی معتقد هستند که ممکن است این موج جدیدی از بازداشت‏ها باشد که بی‏شک در ارتباط با تداوم روی‏کرد انتقادی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نسبت به شرایط کنونی در ایران است:

تصور می‏کنم که این مورد به‏خصوص که امروز اتفاق افتاده و آقای آرمین، سخن‏گوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران بازداشت شده است، می‏تواند در ارتباط با تداوم روی‏کرد انتقادی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نسبت به وضع موجود باشد.


محسن آرمین

همین‏طور، چنان‏که اطلاع دارید، چند روز پیش کمیسیون ماده‏ی ۱۰ احزاب، حکم به توقیف فعالیت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران داد. اما چون این کار، کاری غیرقانونی بود و از طرف هیچ دادگاهی حکمی صادر نشده بود، سازمان آن را نپذیرفت و در برابر این رأی تمکین نکرد و فعالیت‏های‏اش ادامه پیدا کرد. طوری که به مناسبت روز کارگر بیانیه‏ای صادر شد. از یک دید، این بازداشت می‏تواند در این ارتباط باشد.

ادامه‏ی فعالیت این سازمان بدون مجوز، می‏تواند به نوعی غیرقانونی محسوب شود؟

ادعای کمیسیون ماده‏ی ۱۰ احزاب این بود که با نامه‏ای که برای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب مشارکت فرستاده است و اصطلاحاً پروانه‏ی فعالیت این دو حزب را توقیف کرده است، حزب مشارکت و سازمان مجاهدین دیگر نباید به فعالیت خودشان ادامه بدهند. به طور مشخص هم اعلام کرده بودند که اجازه‏ی صدور بیاینه، گردهم‏‏آیی و مسائلی از این دست را ندارند.

اما به نظر من، این فقط ظاهر قضیه است. چون واقعیت مطلب این است که ما در آستانه‏ی ۲۲ خرداد و سال‏گرد انتخابات دهمین دوره‏ی ریاست جمهوری قرار داریم که به‏واسطه‏ی تقلب و مشکلاتی که در جریان انتخابات به‏وجود آمد، اعتراضاتی شکل گرفت که تا همین امروز هم‏ هم‏چنان ادامه داشته است.

تصور حاکمان این بود که این قضایا را می‏شود خاتمه‏یافته فرض کرد. اما تداوم اعتراض‏ها، مخصوصاً بیانیه‏هایی که رهبران جنبش، آقای کروبی و آقای موسوی صادر کردند، خلاف این قضیه را نشان داد و حتی آقای موسوی و آقای کروبی برای ۲۲ خرداد درخواست مجوز راهپیمایی کرده‏اند.

از سوی دیگر، شاهد آن هستیم که روز گذشته دادستان تهران، در رابطه با بیانیه‏ای که آقای موسوی به خاطر اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی صادر کرده بودند، تهدیداتی را به طور مشخص، متوجه شخص ایشان کردند.

وقتی همه‏ی این‏ها را کنار هم قرار می‏دهیم و با توجه به نزدیکی ۲۲ خرداد و نگرانی و ترسی که حاکمیت از شروع دور جدیدی از اعتراض‏های خیابانی و مشکلاتی که متقاعب آن ممکن است به‏وجود بیاید، دارد، شروع کرده به بازداشت‏ها و به نظر من حتی ممکن است در روزهای آینده شاهد بازداشت آقای موسوی یا آقای کروبی هم باشیم.

آقایان تصور می‏کنند – البته به نظر من این تصور، یک تصور اشتباه است - که با این بازداشت‏ها قادر به کنترل اوضاع خواهند بود. در حالی که این بازداشت‏ها نه تنها کمکی به آن‏ها برای غلبه بر مشکلات‏شان نخواهد کرد، بلکه مشکلات را بیشتر می‏کند.

به خاطر این که اگر این بازداشت‏ها مؤثر بودند، بایستی تا امروز که تعداد زیادی از افراد بازداشت شده‏اند و همین الان هم در زندان هستند، می‏توانستند اعتراضات مردم را خاموش کنند. در حالی که موفق به این قضیه نشده‏اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)