تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌گو با دو تن از شرکت‌کنندگان تظاهرات اعتراضی برلین

رقصندگان معترض در مقابل سفارت ایران

مریم محمدی
m.mohamadi@radiozamaneh.com

روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه خورشیدی، برابر با شانزدهم ماه مای سال ۲۰۱۰ میلادی، به‌دعوت برخی سازمان‏ها و احزاب سیاسی و هم‏چنین کانون‏ها، انجمن‏ها و نهادهای دمکراتیک و حقوق بشری، تظاهراتی در مقابل سفارت ایران در شهر برلین، پایتخت آلمان برگزار شد.

Download it Here!

در جریان این تظاهرات، با دو تن از شرکت کنندگان در این مراسم، گفت‏وگوهایی انجام داده‏ام.

در آغاز مراسم، با آقای فرهاد فرجاد از مسئولین «حزب دمکراتیک مردم ایران» که در مقابل سفارت حضور داشت، گفت‏وگو کرده‏ام.

جمعی از ایرانیان به‌دعوت تقریباً اکثر سازمان‏های سیاسی و نهادهای دمکراتیک فعال در برلین، برای اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی و علیه اختناق در ایران گرد هم آمدند.

می‏توانم بگویم برای اولین بار جمعیت قابل ملاحظه‏ای از ایرانیان در مقابل سفارت ایران حضور دارند. سفارت در قسمت دورافتاده و پرتی از شهر قرار دارد و پیش از این معمولاً کم‏تر ایرانیان در تجمعاتی که این‏جا برگزار می‌شد شرکت می‏کردند.

حضور امروز آن‌ها خود نشانه‏ی این است که افکار عمومی ایران بسیار نسبت به این احکام، هم معترض و هم مضطرب است و مصمم است به‌طور جدی جلوی ادامه‏ی این اعدام‏ها و اختناق حاضر در ایران بایستد.


شعارهایی که داده می‌شود چه هستند؟

شعارها علیه اختناق و اعدام و خواست آزادی زندانیان سیاسی هستند. البته گروه‏های ایرانی مختلفی در این‏جا هستند که خودشان و نه از بلندگو شعار می‏دهند.

گاه علیه جمهوری اسلامی هم شعار داده می‏شود، ولی عمده‏ی شعارها و آن‏چه توافق عمومی است، علیه اختناق، اعدام و خواست آزادی زندانیان سیاسی است.

وقتی از توافق صحبت می‏کنید، منظور این است که گروه‏های شرکت‌کننده، در نحوه‏ی حضور و یا نحوه‏ی برخوردشان با سفارت جمهوری اسلامی ایران، اختلاف‏نظر دارند؟

اختلاف‏نظر این‏جا نیست. گروه‏های مختلفی که در این گردهمایی شرکت کرده‏اند، اختلاف‏نظر دارند، ولی این میتینگ مشترک را بر پایه‏ی توافق عمومی گذاشته‏اند. این‏جا عملاً مسئولیت اصلی تظاهرات و بلندگوی اصلی در اختیار کسانی است که بر مبنای توافق مشترک حرکت می‏کنند.

آقای فرجاد، در تظاهراتی که در کشورهای دیگر در مقابل سفارت ایران برگزار شد، گاه کار به درگیری با پلیس و یا حمله به سفارت کشید. فکر می‏کنید در برلین این اتفاق نخواهد افتاد؟

جو عمومی‏ای که الان من این‏جا می‏بینم، در این جهت نیست. ولی در یک تظاهرات بزرگ، گاه افرادی می‏توانند خارج از جو و خواست عمومی اقدام‌هایی انجام بدهند. البته این‏جا چنین جوی نیست.

الان تعدادی دارند با پرچم‏های خودشان کردی می‏رقصند و جو عمومی، جو معترض، ولی جو شاد معترض است.

دو ساعت بعد و در مراحل پایانی تجمع، با یکی دیگر از شرکت کنندگان در مراسم، آقای حمید نوذری، از «کانون پناهندگان سیاسی ایرانی» که برای تظاهرات روز گذشته نیز فراخوان داده بودند صحبت کردم.

آقای نوذری، تظاهرکنندگان حدوداً چه تعداد و چه ترکیبی هستند؟

حدود چندصد ایرانی و همین‏طور نیروهایی از کردهای دیگر کشورهای جهان و هم‏چنین بخشی از نیروهای آلمانی، تظاهرات امروز را به سمت سفارت شروع کردند.

شعارهای اصلی خواست آزادی همه‏ی زندانیان سیاسی، اعلام انزجار از اعدام زندانیان سیاسی و انزجار از ۳۱ سال نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران بود.

نیروهای آلمانی و کرد، به‌ویژه از دولت‏ها و نمایندگان پارلمان‏ها خواستند که مسئله‏ی نقض حقوق بشر در ایران، به‏ویژه این اعدام‏ها را محکوم کنند و مسائل ایران را فقط به مسائل امنیتی و استراتژیک تقلیل ندهند.

فضای امروز مملو از سرودهای کردی بود. بخشی از جوانان ما، همراه با دیگر جوانان کرد و آلمانی، چند رقص کردی زیبا در برابر سفارت اجرا کردند که صحنه‏ای بسیار دیدنی و هیجان‏انگیز بود.

نمایندگان «حزب دمکرات کردستان ایران» و هم‏چنین نماینده‏ی «اتحادیه‏ی افغانی‏های مقیم برلین»، طی پیام‏هایی انزجار خود را از اعدام‏های بی‏رویه در ایران، اعلام کردند و به‌ویژه نسبت به وضعیت کسانی که در فهرست اعدام‏ها هستند، هشدار دادند.

آیا سفارت ایران در برلین، در روز یکشنبه تعطیل نبود؟

خیر. سفارت ایران در برلین، روزهای یکشنبه تعطیل نیست. این سفارت‏خانه روزهای جمعه و شنبه تعطیل است. امروز، روز کاری سفارت ایران در برلین است و به‌همین خاطر هم تظاهرات برلین امروز برگزار شد.

هیچ واکنشی از داخل سفارت نسبت به تظاهرات ندیدید؟

نه ... نه ... کسانی پشت پنجره هستند و گاه می‏آیند و سرکی می‏کشند و می‏روند، اما خودشان را زیاد نشان نداده‏اند. مدعوینی بودند که برای انجام‏ کارهای‏شان به سفارت می‏آمدند. آن‏ها نه از جلوی ما که از خیابان کناری گذشتند.

آقای نوذری، آیا درگیری‏ای بین پلیس و تظاهرکنندگان و یا اتفاقاتی نظیر آن‏چه در شهرهای دیگر اروپا پیش آمد، در برلین روی نداد؟

نه اتفاقی نیفتاد. برگزارکنندگان در ابتدا گفته بودند که ما مرتب این‏جا می‏آییم. امروز محلی خیلی نزدیک به سفارت را در اختیار ما گذاشتند و این حوادث پیش نیامد. البته نیروهای ویژه همراه با سگ‏های‏شان هم این‏جا بودند که صدای‏شان مقداری مردم را اذیت کرد.

منظورتان صدای سگ‏های پلیس است؟

بله. سگ‏های پلیس را از ترس این که کسی به سفارت حمله کند، جلوی سفارت مستقر کردند. صدای پارس‏شان مقداری باعث ناراحتی جمعیت شد. الان هم صدای سگ‏ها را شما می‏شنوید. هرموقع ما به محل سفارت خیلی نزدیک می‏شویم، آن‏ها به‌شدت شروع به پارس کردن می‏کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ف تابان صاحب وب سایت اخبار روز در مقاله ای در این وب سایت به فرخ نگهدار رهبر سابق چریک ها انتقاد کرده .
شما هم آقای تابان استدلالت دست کمی از نگهدار ندارد . رفیق پیشگام سابق و مدعی لائیک بودن و سکولار بودن امروز :
در سیاست مثل شیمی حاصل کار بستگی به خاصیت و عملکرد تمام اجزا و شرایط و کاتالیزور دارد .
این جور نیست که همه بیکار بودند فقط نگهدار داشت عمل می کرد و یا تئوری او پیاده میشد .
این جور نیست که بازرگان و لیبرالها قصد اصلاح داشتند ولی بقیه کردستا ن را آشوب نکردند و ترکمن صحرا را و شما دانشگاه ها را به هم نریختید. خط امام ساخت توده ایها بیکار نبود . خمینی و روحانیون ( از خوئینی ها تا رفسنجانی تا خاتمی تا اردبیلی تا منتظری ) بیکار ننشسته بودند . جو شدید ضد آمریکایی که توسط ایادی روسیه و مارکسیست ها و مجاهدین شدیدا دامن زده میشد اصلا تاثیری نداشت !
چه کسی باعث شکست بزرگان شد ؟ بعد بنی صدر ؟ آیا هیچ کدام از شما مارکسیست ها در ان نقش تعیین کننده نداشتید ؟ مصدق را آیا فقط آمریکایی ها شکستند ؟ چرا نمی توانند کاسترو را بشکنند ؟ قذافی را ؟ ج ا را ؟
رفیق پیش گام دیروز :
دموکراسی و آزادی خواهی به ادعا نیست وگر نه صدام و اسد و استالین هم دموکراتند
شما متحدین سابق چاپ روسی و مدعیان آزادی خواهی امروز هنوز در بر پاشنه سابق می گردانید و مردم را گمراه میکنید . اینکه در دو خط مدعی شوید جریان لیبرال ها و ملی مذهبی ها هیچ پایگاه اجتمایی ندارد فقط نشان از بی سوادی سیاسی مزین به خود خواهی ابلهانه ایدیو لوژیک و مذهبی دارد که نزد مارکسیست های روسی ایران نوبر است .
اگر اینها پشتوانه ندارند چرا سگهای نگهبان فراماسونری روسی در این وب سایت شما بیشترین مقالات و نظر ها را به کوبیدن لیبرال ها و ملیون و ملی مذهبی ها اختصاص داده ؟
چرا دائم گنجی و مهاجرانی و سحابی و بازرگان و سروش و ادیب برومند و سنجابی و ... نقل مجلس ترور شخصیت استالینیستی وب سایت شما است ؟
شما میخواهید بگویید مردمی که شعار جمهوری ایرانی و نه غزه و نه لبنان و مرگ بر روسیه و چین میدهند به شما که هنوز از انتقاد و بررسی نقش مارکسیست های روسی شانه خالی میکنید نزدیکترند ولی از لیبرالها و ملیون و ملی مذهبی ها و سلطنت طلبان دور ترند ؟
شوخی میکنید !
نقش حزب توده
مجاهدین انقلاب اسلامی
چریکها و مجاهدین و پیکار
شوروی و روسیه
را اگر بر رسی کردید آنوقت میتوان تحلیل های شما را خواند
فرخ نگه در از شما ها خیلی جلوتر است . وقت بگذار روی عمویی و زر افشان و ریس دانا و دولت آبادی و ....

اخبار روز که بعد از گاف های شدید سایت توده ای پیک نت اکنون مرکز حمله های هیستریک یک جانبه و ترور شخصیت استالینیستی (به سبک حزب توده از شهریور ۱۳۲۰ تا به امروز ) به دگر اندیشان مثل گنجی و سحابی و سروش و همایون و نگه دار و مهاجرانی و بازرگان و لیبرالهاو ملی مذهبی ها و ملیون و مشروطه خواهان و گاهی مجاهدین گردیده با سانسور آگاهانه اخبار مخالف روسیه و چپ های امریکای جنوبی ( کوبا ، برزیل ، ونزوئلا ، ..) و پاک کردن نظرات نظر دهندگانی که استاندارد دوگانه این وب سایت را زیر سوال می برند رفتاری شبیه کیهان شریعت مداری دارد .
مثلا مقاله گنجی را چاپ نمیکند ولی سه مقاله در جواب به مقاله او مینویسد از منابع ناشناس و بیسواد با فحاشی به سبک چپ روسی
از کیانوری و شوروی و زر افشان و دولت آبادی و عمویی و با احترام یاد میشود
اما به سحابی حمله میشود که چرا به خامنه ای حمله نمیکند !!!!
زیر مقاله موسوی با احترام مطالبی که مثلا انتقادی است مینویسد اما زیر مقاله های حمله کننده به مهاجرانی و گنجی پادوهای روسی با ارکستر نویسنده روسی حمله میکنند !
عده ای بی سواد با هویت مجعول مثل رها و اوحدی و صدری و .... از خواستگاه نظری مارکسیست های روسی به جای حمله به خامنه ای و حکومتیان و یا حد اقل موسوی دائم به لیبرال ها و ملی مذهبیها حمله میبرند ! مثل سال ۵۷ تا ۶۰ . اخبار روز که اول طرفدار کروبی نشان می داد حالا اخبار کروبی را سانسور و برای موسوی تبلیغات عجیب و غریب میکند !

-- hamshahry ، May 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)