تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با پدر محمد پورعبدالله و وکیل مدافع وی، محمد علی دادخواه

شش سال حبس تعزیری برای محمد پورعبدالله

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

محمد پورعبدالله دانشجویی که در زندان بسر می‌برد، بنا به حکم شعبه پانزده دادگاه انقلاب، به شش سال حبس تعزیری محکوم و این حکم به شخص وی ابلاغ شده است. بنابه گفته‌ی وکلای مدافع این دانشجو، این حکم مربوط به دو اتهام متفاوت است که برای هر اتهام، حکم اشد مجازات برای وی صادر شده است. در همین زمینه با پدر این دانشجو و نیز محمد علی دادخواه یکی از وکلای او گفت‌وگو کرده‌ام.

Download it Here!

لطف‌الله پورعبدالله، پدر این دانشجو، درباره‌ی تاریخ برگزاری دادگاه می‌گوید:

دادگاه ایشان ۲۰ مهرماه ۸۸ برگزار شد. البته دراصل دادگاه چندین بار عقب افتاد. یعنی هر وقت که دادگاه تشکیل می‌شد، ایشان را از زندان می‌آوردند آنجا، بعد دادگاه تشکیل نمی‌شد و دوباره ایشان را برمی‌گرداندند به زندان. سه بار این کار تکرار شد. تا اینکه ۲۰ مهرماه دادگاهش تشکیل شد.

قبلاً ایشان یکماه هم در سلول انفرادی بسر برده اند و یکی از دلایل طولانی شدن زندان و روند دادرسی، عدم پذیرش اتهامات توسط ایشان ذکر شده است. اساساً اتهاماتی که به موجب آنها حکم شش سال زندان صادر شده چه بوده است؟

ایشان اتهامات زیادی داشتند. براساس این آخرین حکمی که صادر کردند، طبق ماده‌ی ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به عنوان «تشکیل تجمعات» و همچنین اقدام علیه امنیت و از این قبیل اتهامات، محکوم به حداکثر مجازات یعنی پنج سال حبس شده است. بعد برای یک اتهام دیگری هم طبق ماده‌ی ۵۰۰ قانون که می‌گویند «اقدام علیه امنیت» بوده، یکسال هم برای آن حبس داده‌اند که مجموعاً می‌شود ۶ سال. ایشان ترم آخر دانشجویی مهندسی شیمی در دانشکده فنی دانشگاه تهران است.

ایشان از فعالان گرایش چپ دانشجویان بوده‌اند. منظور از «تشکیل تجمعات»، تشکیل تجمع دانشجویی در خود دانشگاه است یا این که تجمع دیگری؟

اتهامی که در این رابطه به ایشان زده‌اند، مربوط به تجمع ۱۶ آذر سال ۸۶ بوده، یعنی دوسال پیش. بعد ایشان را در ۲۵ دیماه همان سال دستگیر کردند که ۴۰ روز را نیز در اوین بود. یعنی در همان سال ۸۶.


در آغاز سال ۸۸؛ خانواده محمد پورعبدالله، در اعتراض به وضعیت فرزندشان، سفره هفت‌سین را کنار زندان قرل‌حصار پهن کردند/ عکس از گویانیوز

این حکمی که صادر شده، قابل تجدیدنظر است؟

بله. خود پسر من که رفته و این حکم را رؤیت کرده، زیر همان حکم اعتراض کرده و به وکلایش هم اعلام کرده است. پسر من سه وکیل دارد، آقایان دادخواه و مصطفایی و خانم صباغیان. ایشان در جلسه‌ی دادگاه حضور داشتند و دفاعیات را انجام دادند و بعد این حکم را اخیراً به خود محمد ابلاغ کرده اند.

فرزند شما الان در زندان در چه وضعیتی هستند، ملاقات دارند با خانواده؟

بله. ایشان الان در زندان عمومی قزل حصار است. زندان قزل حصار یک زندان سیاسی نیست، زندان مواد مخدر و قاچاق و جرائم عمومی است. آنجا دیگر ملاقات یک روال برنامه‌ی روزانه دارد. یعنی هر هفته روزهای یکشنبه خانواده‌ها می‌روند آنجا برای ملاقات. آنجا ممنوعیت برای ملاقات وجود ندارد. ماهی یکبار هم ملاقات حضوری دارند.

مسأله‌ای که الان خیلی مهم است، این که ایشان دانشجوی ترم آخر مهندسی شیمی هستند و این احکام باعث می‌شود که ایشان واقعاً نتوانند به تحصیل ادامه دهند. یکی از نگرانی‌ها و ناراحتی‌های ما همین است.

امیدواریم که این حکم در تجدیدنظر شکسته شود و ما واقعاً از مقامات قضایی می‌خواهیم که این پرونده را دقیقاً بررسی کنند، این که یک دانشجو در سال ۸۶ در یک تجمع شرکت کرده، و حالا، محکوم به شش سال حبس شود!

و اما محمد علی دادخواه وکیل پرونده‌ی محمد پورعبدالله درباره‌ی اتهامات او و صدور رأی دادگاه می‌گوید:

البته اتهام ایشان مربوط به دوسال قبل است، اما حکم مربوط به یکی دوماه پیش است که دادگاه رأی داده است. اما در هر صورت با توجه به این که مبنای مستنداتی که دادستان بر روی آن پای فشرده، عبارت از مطالب و مواردی است که از اینترنت گرفته شده است، یعنی از منابعی گرفته شده که قبلاً در اختیار افراد گسترده‌ای بوده و هیچ یک از آن‌ها را ایشان خلق نکرده، ایشان ابداع نکرده است.


محمد پور عبدالله

براین مبادی، با توجه به ماده‌ی ۱۹ اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و امر کلی گردش اطلاعات، ما نباید این‌ها را متهم و محکوم کنیم. من امیدوارم با عنایت به این که در همه جا امکان دارد که بعضی از مطالب و مواردی که ما می‌گیریم، به حکومت خوش نیاید، بر این مبادی باید ما به همه قشرها و بویژه نسبت به دانشجویان که باید مدیران و اداره‌کنندگان جامعه‌ی بهتر ایران باشند، این فرصت و رخصت را بدهیم که بیاندیشند و به همه‌ی موارد و مسائل حق مراجعه داشته باشند.

پنداشتن این دست مسائل به عنوان جرم و تعقیب مجازات، به نظر من با روح اعلامیه‌ جهانی و تفکر همراه با تسامح و تساهل مخالفت دارد.

من امیدوارم که دادگاه تجدید نظر که در حال رسیدگی هستند، با توجه به این مبانی در این حکم تغییر ایجاد کنند.

آیا حکم حبس تعزیری ایشان به شما و دیگر وکلای مدافع ابلاغ شده؟ و اساسا دادگاه تجدید نظر چه زمانی خواهد بود؟

هنوز حکم به ما ابلاغ نشده است. اما هرگاه که به ما ابلاغ شود، ۲۲ روز بعد از آن ابلاغ، این فرصت هست که ما نسبت به این حکم اعتراض کنیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این حکم نشان دهنده ترس جمهوری اسلامی از دانشجو و جنبش دانشجویی است

-- شهرزاد ، Dec 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)