تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«فرصت پیدا کنیم، حرف‏مان را خواهیم زد»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

اگر هر سال در روز ۱۶ آذر تعداد زیادی از دانشجویان برای گرامی‏داشت یاد «سه آذر اهورایی» گرد هم می‏آیند، اما ظاهراً امسال روز دانشجو در دانشگاه تهران تمدید شده است و در روز ۱۷ آذر دانشجویان لب به اعتراض علیه حکومت گشوده‏اند.

حضور نیروهای امنیتی و بسیجی در روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر در محوطه‏ی دانشگاه تهران با اعتراضات زیادی روبرو بود.

از یکی از دانشجویان دانشکده‏ی فنی که هم دیروز در محل دانشکده حاضر بود و هم امروز، در باره‏ی وضعیت پیش‏آمده سؤال کردم:

Download it Here!

روز ۱۷ آذر هم مانند دیروز از پایگاه‏های بسیج به داخل دانشگاه ریخته بودند. دقیقا همان اشخاص بودند. چهره‏های‏شان آشنا است. من حتی عکس هم گرفته‏ام. این عکس‏ها را هم دیروز گرفته بودم و هم امروز دقیقا از آن افراد عکس گرفتم.

این بسیجی‏ها چکار می‏کردند؟

در ابتدا جلوی دانشکده‏ی فنی شعار می‏دادند. یک سری دانشجویان دانشکده‏ی فنی جلوی درب دانشکده ایستاده بودند و بسیجی‏ها نیز جلوی دانشکده و روبروی دانشجویان جمع شده بودند. هر دو طرف شعار می‏دادند. شعارهایی هم که دانشجویان می‏دادند، خیلی آرام بود و چیز خاصی در آن‏ها نبود. اما یک باره بسیجی‏ها را جو گرفت و به سمت دانشجویان حمله کردند.


این بسیجی‏ها با چه مجوزی وارد دانشگاه شدند؟ آیا مامور بودند یا کارت ورودی خاصی داشتند؟

خیر، آنان دیروز با کارتی به اسم «کارت جشن الغدیر» یا چیزی مشابه این، وارد دانشگاه شدند. خود من شاهد بودم که این گروه راحت، بدون هیچ مساله‏ای، با نشان دادن صرفا رنگ کارت به نگهبانان، وارد شدند. ولی برای نمونه، امروز کارت مرا چهار نفر چک کردند.

آیا می‏توان چنین تعبیر کرد که حراست دانشگاه با این ماموران بسیج هماهنگ عمل کرده‏اند؟ یا به هر صورت آنان برای مقابله با دانشجویان، مجوز ورود به دانشگاه داشتند؟

به احتمال خیلی زیاد. همان‏طور که گفتم، آن‏ها خیلی راحت با آن کارت‏ها وارد می‏شدند. ولی کارت‏های ما را خیلی چک می‏کردند. من امروز که می‏خواستم وارد دانشگاه بشوم، دقیقا چهار بار کارتم را نگاه کردند.

آیا شما خودتان شاهد بازداشت کسی از سوی همین نیروها بودید؟ یا خیر؟

من خودم چنین موردی را ندیدم. ولی بچه‏ها می‏گویند که چند تا از همکلاسی‏هایشان را بازداشت کرده‏اند.

آیا زد و خوردی را هم میان دانشجویان و نیروهای بسیجی مشاهده کردید؟

من دیدم که به سمت دانشجویان حمله کردند. حال این که دختران و یا پسرانی که جلو بودند، چه آسیبی دیدند را نمی‏دانم. ولی روی دانشجویان فشار آوردند.


یکی از دانشجویان در گفت وگو با زمانه می‌گوید که بسیجی‌ها با کارتی به اسم «کارت جشن الغدیر» وارد دانشگاه تهران می‌شدند

آیا مشکل خاصی برای خود شما پیش آمد؟ مثلا وقتی فیلم یا عکس می‏گرفتید؟

امروز همان لحظه‏ای که به سمت دانشجویان حمله کردند، من داشتم فیلم می‏گرفتم. یکی از همان بسیجی‏ها که متوجه شد دارم فیلم می‏گیرم، به سمت دوربین چنگ انداخت. اتفاقا صحنه‏ای که چنگ می‏زند در فیلم هم هست.

بعد هم که فرار کردیم و به داخل دانشکده آمدیم. نیم‏ساعتی در سایت بودیم. تا این که آمدند، گفتند که درب شیشه‏ای پشت سالن چمران را باز کرده‏اند تا دانشجویان بتوانند فرار کنند. گویا قصد داشتند به داخل دانشکده هم بریزند.

شما و دیگر دانشجویان دانشکده‏ی فنی چه احساسی دارید از این که ۵۶ سال پیش نیروهای نظامی و انتظامی این مشکل را برای سه دانشجوی آن زمان دانشگاه به وجود آوردند و الان هم نیروهای امنیتی و بسیج دارند به دانشکده حمله می‏کنند؟

دقیقا برای خود ما بغض شده است. دیروز به دانشکده ریختند، امروز ریختند، فردا بریزند، بالاخره تا کی؟! فرصت پیدا کنیم، حرف‏مان را خواهیم زد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

salam va drud faravan be shoja mardan va zanane daneshjuyeman

in ruzha tam galb va ruh melat ba shoma hamrah ast omidi va khuni ke shoma dar barbar diktator neshan midahid , hagigatan yadavar mardan va zanan tarikh por gohar iran zamin ast , hamnad Maziyarha . babak-ha Massoud-ha dar barbar in rejim konkhar istadeid va galbe jonbesh sarneguni ra da shepoorhayetan be seda dar avardeid.
har che po rasa bad sedaye shepoor piruzi shoam azizan.

-- iran azad ، Dec 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)