تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سخن‌رانی اکبر گنجی در گروه کاری ایران پارلمان اروپا، ۱۸ آذر

گنجی: تهدید نظامی و تحریم؛ به سود حاکمیت است

اکبر گنجی

اکبر گنجی ظهر روز چهارشنبه ۱۸ آذر با حضور در گروه کاری ایران در پارلمان اروپا، به‌مدت یک‌ساعت سخن‌رانی، و به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

توجه‌ی جهان غرب به محمود احمدی‌نژاد و جدی‌گرفتن او اشتباه است. قدرت در ایران در دستان علی خامنه‌ای است. درآمدهای هنگفت نفتی، برای او استقلال مالی از جامعه پدید آورده است. سازمان‌های وسیع سرکوب (سپاه پاسداران، بسیج، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات) مهم‌ترین رکن زمام‌داری اوست.

اگرچه علی خامنه‌ای با دستگاه‌های عریض و طویل سرکوب‌گرش مردم ایران را هم‌چنان سرکوب کرده و می‌کند، اما جنبش سبز به مقاومت خود ادامه داده و می‌دهد. ایران دارای پیش‌شرط‌های اجتماعی (شهرنشینی، باسوادی، رشد تحصیلات عالیه، رشد طبقه‌ی متوسط، اجماع نخبگان بر سر دموکراسی و حقوق بشر به‌عنوان فرهنگ دموکراتیک، خرده‌جنبش‌های اجتماعی زنان و کارگران و معلمان و دانشجویان که بدنه‌ی اصلی جنبش سبز هستند) گذار به دموکراسی است.

ایران روابط گسترده‌ای با جهان غرب دارد. به همین دلیل، نمی‌تواند مشابه‌ی کره‌ی شمالی رفتار کند. حجم وسیع واردات ناشی از درآمدهای نفتی، وجود چندمیلیون ایرانی مقیم جهان غرب که در حال رفت‌وآمد با ایرانند، فرار مغزها (۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در سال)، ۵۰ میلیون جوان زیر ۳۵ ساله (۷۰ درصدِ جمعیت کشور) که از ارزش‌های مدرن دفاع می‌کنند و رژیم حاکم در تحمیل ارزش‌های خود به آن‌ها شکست خورده است. این‌ها برخی از اجزای روابط گسترده‌ی ایران و جهان غربند.


استفاده از زبانِ تهدیدِ نظامی به سود رژیم و به زیان جنبش دموکراسی‌خواهی است. تحریم‌های اقتصادی مردم ایران را فقیرتر، طبقه‌ی متوسط را ضعیف و از دُور خارج خواهد ساخت

در چنین شرایطی جهان غرب نباید به‌گونه‌ای عمل کند که به جنبش دموکراسی‌خواهی مردم ایران صدمه وارد آورد. جهان غرب حق ندارد به‌جای رژیم خودکامه‌ی حاکم، ایران، ایرانیان و جنبش سبز آنان را تنبیه و مجازات کند.

استفاده از زبانِ تهدیدِ نظامی به سود رژیم و به زیان جنبش دموکراسی‌خواهی است. تحریم‌های اقتصادی مردم ایران را فقیرتر، طبقه‌ی متوسط را ضعیف و از دُور خارج خواهد ساخت. ما با هرگونه تحریمی که درد و رنج مردم ایران را افزایش دهد مخالف هستیم.

تحریم‌ها باید معطوف به رژیم سرکوب‌گر حاکم بر ایران باشد. شورای امنیت سازمان ملل متحد باید فروش تکنولوژی سرکوب به رژیم ایران را ممنوع سازد. اگر روسیه و چین مانع این اقدامند، دولت‌های غربی باید فروش تجهیزات سرکوب توسط کمپانی‌های غربی را ممنوع سازند.

صنعت نفت ایران برای حفظ وضع فعلی به سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی نیازمند است. برآورده‌کردن این نیازها باید منوط به رعایت حقوق بشر شوند. باید به رژیم فشار آورد تا حق تشکیل سندیکاهای مستقل کارگری را بپذیرد.

از همه‌ی این‌ها مهم‌تر، رهبران حاکم بر ایران (به‌رهبری و فرمان علی خامنه‌ای) ۶ مورد از ۱۱ مورد مصادیق جنایت علیه بشریت را انجام داده و می‌دهند. ما به دنبال آنیم تا با کمک وکلای بین‌المللی پرونده‌ی حقوقی این موضوع را تهیه کنیم.

هر یک از کشورهای اروپایی می‌تواند به مدافعان حقوق بشر ایرانی کمک کند تا این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شود. اگر منافع تجاری و مصلحت‌سنجی‌های منطقه‌ای صرفا مبنای عمل قرار نگیرد، هیچ مانعی برای ارسال این پرونده از سوی اروپاییان به شورای امنیت وجود ندارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من دفعه قبل هم در باره آقای گنجی نوشتم، ولی‌ شما یک نظر مخالف رو گذاشتید بعد بقیه رو تمام کسی‌ که قربان صدقه آقای گنجی رفته بودن، به این میگن دموکراسی اسلامی

-- Sam ، Dec 10, 2009

شاید بیشتر مردم ایران خواستار حمله نظامی به ایران نیستند اما هیچ شکی نیست که شعار مرگ بر روسیه و چین از مخالفت مردم با کشورهایی که مخالف تحریم هستند گواهی می کند. اقای گنجی در مقاله قبلی خود مبارزه با حکومت را محکوم کرد و امروز تحریم را. جمهوری اسلامی امروز با واگذاری قرداد های بیلیون دلاری به چین و روسیه تلاش می کند تا انها تحریم ایران را وتو نمایند و اقای با سخنرانی در پارلمان اورپا به مخالفت به تحریم می پردازد. اقای
گنجی شما شعار چه کسی را تکرار می کنید ؟ مردم یا بسیج

-- میر ، Dec 11, 2009

به این آقای گنجی یکی بگه این جمهوری دیکتاتوری رو بالاخره چه جوری باید از بین برد؟هر کاریش که بری بکنی گنجی و امثال گنجی می پرن وسط میگن نه ...نه مردم اذیت میشن! بری تحریم کنی یه چیزی می گن بری حمله نظامی کنی میپرن وسط به نام مردم از هر اقدامی بر ضد جمهوری دیکتاتوری جلوگیری میکنن...اگه کشور تحریم نشه اما آخوندها از گشنگی مردمو بکشند و پول مردمو ببرن بده به حزب الله اون اشکال نداره اما خدای نکرده آمریکا یه وقت ایران رو تحریم نکنه....خود آخوند ها بهتر می دونن چه جوری مردمو ازگشنگی بکشند...به قول ملا حسنی شیر بی یالو دم و اشکم آقای گنجی....هر جای شیرو یارو بره خالکوبی کنه آقای گنجی صداش در میاد و میگه تو رو خدا اونجاش نه درد می اد.

-- فرناز ، Dec 11, 2009

حالا اقای گنجی با حمله نظامی مردم کمتر کشته می شن تا هر روز در خیابان ها راه بیفتند و تظاهرات کنند و کشته و زخمی بشن و مورد تجاوز قرار بگیرند راه بهترش همین حمله نظامی هست. این جماعتی که ما می شناسیم به راحتی از خر ساست پیاده نمی شن باید با توپ و تانک به جانشان افتاد وگرنه همین اش هست و همین کاسه بخوری پانه نخوری پاته. حمله نظامی کار رو یکسره می کنه. کاری نداره چند تا توپ و تانک و هواپیما می یاد تو ایران و اخوندها هم درمیرن سوریه و کربلا و مکه و مدینه البته اگر راهشون بدن چون بعید می دانم کسی این جماعت را قبول کند.
از تهران اقای :
مستقیم برو سر اصل مطلب

-- غصه حمله نظامی رو نخور ، Dec 11, 2009

به میر،
«گنجی شما شعار چه کسی را تکرار می کنید ؟ مردم یا بسیج؟»
کمال بی انصافیست که از کسی چون گنجی که سالهاست با خامنه ای و دارودسته اش ، علیرغم دادن هزینه های بسیار بالا در مبارزه بوده چنین پرسشی شود.

به فرناز،
«خود آخوند ها بهتر می دونن چه جوری مردمو ازگشنگی بکشند.»
بله درستست ولی شک نکنید که تحریم ناهوشمندانه این جنایت را برای رژیم تسریع و راحت تر خواهد کرد. البته میتوان گمان کرد که فقر وگرانی ناشی از تحریم های اقتصادی بیشتر باعث شود که مردم بپا خیزند و ضربه کاری را به کمر رژیم منفور وارد آورند، ولی در عین حال بسیاری از ابزار های مبارزه شان دچار کمبود و نقص خواهد شد. وانگهی، فشار های شدید اقتصادی در اثر تحریم های نا هوشمندانه میتواند عده ای را به خشونت کشیدن زود موقع مبازه ناچار سازد. میگویم زود موقع چون نزدیک به اواخر مبارزه یک مقدار و دوره کوتاهی از خشونت، ضامن براندازی رژیمیست که برای بقای خود از هر نوع خشونت و کشتار استفاده کرده و خواهد کرد. من فکر میکنم که تحریم های سیاسی و اقتصادی هوشمندانه که گنجی از آن میگوید باعث تضعیف بیشتر رژیم خواهد شد و بهمراه این نوع تحریم های سیاسی و اقتصادی و با ادامه جنبش سبز و گسترش نافرمانیهای مدنی،بویژه اعتصاب های گسترده، فروپاشی رژیم در روزهای آخر احتمالأ با کمک چندین افسر نظامی شجاع و مخالف نظام کامل خواهد شد.
دوستان، نقد نخبگان خوبست ولی تخریب همسنگر، بویژه مبارز مطرحی چون گنجی، بنفع اهریمنانیست که با مردم در جنگند.

-- پیوند سیاسی ، Dec 11, 2009

من می دونم که همگی از جمهوری اسلامی تنفر داریم (که اگرچه معلوم نیست کجاش جمهوریه کجاش اسلامی، ولی به هر حال ترکیب نحسی از آب در اومده) ولی من که نگاه می کنم در کامنتهای آتشین دوستان همان فضای انقلاب 57 را میبینم. خیلی کیف داره ببینیم که اینها ذلیل بشوند؟ آره، داره واقعا، ولی بعدش چی؟ بابا های ما یک بار شاه قبلی را بیرون کردند و حالش رو بردند و بدبختیش موند برای ما. ما همون کار را نکنیم.
بعلاوه، کسی از این خارجی ها نگفته می خواهد حکومت ایران را عوض کند ها! می خواهند حال اینها را بگیرند نه الزاما عوضشان کنند. کره شمالی را از یاد نبریم. برای همین اگرچه قربون صدقه جناب گنجی نمی روم ولی درک می کنم برای چی ایشون اینطوری فکر می کند.

-- ممدآقا ، Dec 11, 2009

به «غصه حمله نظامی رو نخور»،
اتفاقأ این موجودات چون جایی رو ندارن برن، مثل طالبان شکست خورده تبدیل به تروریستهای خطرناک میشن و مشغول بمبگزاری در اماکن عمومی و ترور اشخاص دست اندر کار. تازه این فقط یکی از عواقبشه . ما باید قبول کنیم که براندازی رژیم بیشتر از آنی که ما میخواهیم طول میکشه. حمله نظامی اصلا جائز نبوده و نیست.

-- پند پیروزی ، Dec 11, 2009

من یکی به شخصه معتقدم حمله نظامی در درازمدت به نفع ایران خواهد بود گر چه در کوتاه مدت ممکن است ضرر یکنیم.

-- بدون نام ، Dec 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)