تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با محسن سازگارا

سازگارا: تهدید سپاه نشان‌دهنده‌ی استیصال آن‌ها است

نیک‌آهنگ کوثر
nikan@radiozamaneh.com

سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی فعالان منتقد حاکمیت در خارج از کشور را تهدید به شناسایی و برخورد قهرآمیز کرده است.

جزایری در گفت‌وگویی با روزنامه کیهان به معترضان در داخل و خارج از ایران وعده داده است که با آن‌ها چه در داخل و چه در خارج از کشور در زمان مناسب برخورد خواهد شد.

Download it Here!

جزایری ادامه می‌دهد: «جمهوری اسلامي ايران در عين سعه صدر، نمی‌تواند به عناصر برانداز و دنباله‌های كودتای نرم اجازه فتنه‌گری بدهد و چنان‌چه ناچار شود حتی خواهد توانست عقبه‌های برون مرزی كودتا را با چالش جدی مواجه سازد.»

دفتر سیاسی سپاه نیز ضمن نام بردن تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی از جمله شیرین عبادی، محسن کدیور، عطاءالله مهاجرانی، عبدالکریم سروش، محسن سازگارا، محسن مخملباف آن‌ها را رهبران خارج از کشور جنبش سبز نام برده است و آن‌ها را متهم به هدايت، آموزش و تشويق اندک هواداران داخلی به «نافرمانی مدنی» و «هتک حرمت بزرگان نظام اسلامی و توده‌های ملت حزب‌اللهی حاضر در صحنه»، «هجمه به حاکميت دينی و حکومت اسلامی»، «حمله به نظام مقدس جمهوری اسلامی» و متهم ساختن آن به ناپاکی و ناکارآمدی و اتهام‌های دیگری می‌کند.

در همین رابطه با محسن سازگارا، یکی از همین فعالان که مرتب و مداوم، فیلم‌هایش را روی شبکه اجتماعی یوتیوب منتشر می‌کند و در لیست سیاه سپاه نیز قرار دارد گفت‌وگو کرده‌ام:


سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی فعالان منتقد حاکمیت در خارج از کشور را تهدید به شناسایی و برخورد قهرآمیز کرده است

آقای سازگارا! این نوع برخورد تهدید‌آمیز سپاه، چه از طرف سردار جزایری و چه از سوی دفتر سیاسی آن، می‌تواند تاثیری روی فعالانی هم‌چون شما داشته باشد؟

اصلاً! چون کسانی که او تهدیدشان کرده است، مثل بقیه‌ی مبارزینی که در داخل و خارج کشور دارند فعالیت می‌کنند، از این تهدیدات که جا نمی‌زنند. کما این‌که بچه‌هایی که در داخل، در زندان، زیردست بازجوهای حکومت هستند، می‌بینید که ایستاده‌اند و جا نمی‌زنند.

چه برسد به بچه‌هایی که در خارج فعالیت می‌کنند. بنابراین تأثیری ندارد. اما بیش از هر چیز به نظر من، به قول جوان‌ها، این تهدیدات نشان می‌دهد که این‌ها اعصاب ندارند و در این جنبش واقعاً اشتباهات کودتاچی‌ها به اندازه‌ی خود مبارزات مردم در سرنگونی‌شان مؤثر است.

یکی‌‌از این اشتباهات پی‌درپی هم همین است که سازمانی به نام سازمان سپاه که مشی‌اش این‌چنین بوده که دست‌هایی نامرئی داشته باشد، اولاً با این کار به‌وضوح مرئی شده و جلوی چشم ایستاده و می‌گوید، منم! و کامل نشان می‌دهد که طرف دعوای ملت است.

ثانیاً وقتی تهدیدش را علنی می‌کند، از فردا صبح همین آدم‌هایی که اسم‌شان را آورده است، همه‌ی دنیا می‌دانند که اگر یک مو از سرشان کم بشود، سپاه مسئول است و باید به همه‌ی دنیا جواب بدهد. آن هم کسانی که بعضاّ شخصیت‌های والامقام بین‌المللی هستند.

پس این نهایت حماقت یک سازمان است که به این شیوه پیشاپیش مسئولیت به گردن بگیرد و به این صورت اسم افرادی را ببرد. این کاملاً نشان می‌دهد که نادانی می‌کنند و به نظر من بیش از هر چیز واضح است که استیصال دارند و نمی‌دانند واقعاً باید چه کار کنند.


محسن سازگارا در ارتباط با تهدید سپاه می‌گوید: سپاهی که همه‌ی دنیا می‌گویند سازمانی تروریستی است، خود سردارانش، مثل آقای جزایری، پیشاپیش دارند اعتراف می‌کنند که بله! ما تروریستیم و تهدید به ترور می‌کنیم

صحبت‌های سرتیپ جزایری درباره‌ی شناسایی معترضان در داخل و خارج از کشور و تهدید آن‌ها، در ابعاد بین‌‌المللی چه آسیبی به جمهوری اسلامی می‌زند؟

به نظر من به روشنی نشان می‌دهد که سپاه سازمانی‌ است که سردارانش در خارج از کشور تهدید به ترور و آدم‌کشی می‌کنند.

بدین ترتیب سپاهی که همه‌ی دنیا می‌گویند سازمانی تروریستی است، خود سردارانش نیز، مثل آقای جزایری، پیشاپیش دارند اعتراف می‌کنند که بله! ما تروریستیم و تهدید به ترور می‌کنیم.

فکر می‌کنم فشار تحریمی، تحدیدی و منزوی کردن حکومت ایران در دنیا بالا می‌رود. به‌خصوص فشار روی سازمانی مثل سپاه به احتمال زیاد در سراسر دنیا افزایش پیدا خواهد کرد، با توجه به فشاری که اکنون افکار عمومی دنیا از طریق مطبوعات و رسانه‌های آزاد دارد به تمام دولت‌ها می‌آورد.

شما اشاره به استیصال سپاه می‌کنید. چه طور ممکن است در حالی‌که کل امنیت جمهوری اسلامی و ساختار اطلاعاتی این نظام در دست این سازمان است، در مقابل تعدادی فعال سیاسی خارج از کشور احساس ترس و استیصال کند؟

ببینید، این مکانیزمی که اکنون دارد در ایران اتفاق می‌افتد، این مکانیزم یک فرایند طبیعی است که در کشورهای دیگر هم اتفاق افتاده است.

سازمان‌هایی مثل سپاه که عملاً مقابل یک ملت ایستاده‌اند و طرف حساب یک جنبش می‌شوند، بعد از مدتی چون احساس ناامنی می‌کنند، شروع می‌کنند به گسترده‌تر کردن فعالیت‌های‌شان و دست‌شان را باز می‌کنند و هر جایی که احساس ناامنی کنند، می‌روند و نهادهایی را می‌گیرند.

مثل وزارت اطلاعات، نهادهای اقتصادی و مواضع کلیدی دولت، مجلس و حتی داخل بیت رهبری را هم در اختیار می‌گیرند.

این دست سازمان‌ها این کارها را می‌کنند، برای این که امنیت داشته باشند، غافلند از این که دو اتفاق می‌افتد. یکی این که وقتی سازمانی این گونه پهن و گسترده می‌شود، کیفیت‌اش پایین می‌آید و کارایی‌اش هم کم می‌شود.

دوم این که با هر جایی که می‌گیرد، یک عده دشمن جدید برای خودش خلق می‌کند و ناامنی‌اش بیشتر می‌شود. بنابراین شما این مساله را ناشی از این ندانید که سپاه خیلی مقتدر است. بلکه ناشی از ناامنی آن‌ها است.

آن‌ها دائماً دارند این‌طرف و آن‌طرف چنگ می‌اندازند و با این کار در واقع ضریب ضربه‌پذیری خودشان را به شدت بالا می‌برند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این پاسداران ثروتمندان اینپاسداران سارقان این پاسداران شیطان این پاسداران مزدو رواین پاسداران انقلاب که نام زیبای پاسداران را بوسیله اعمال ضد انسانی و حتی ضد اسلامی شان به بدی و نامردمی الوده کردند پاسداران واقعی نیستند پاسدار واقعی فراموش نمیکنند خیانت این رژیم را در اخرین روزهای جنگ پاسداران واقعی فراموش نکردند همرزمایشانرا که چگونه در مقابل حمله عراق بدون حمایت کشته شدند ودر کانالها بااشگ واه رهایشان کردیم وپا به فرار مجبور به عقبنشینی شدیم چقدر التماس کردیم کمک کنید بچه ها بدون مهمات و اذوقه دوام نمیاورند جواب فرمانده ها که میدانستند قضیه از چه قرار است این بود خدا کمکشان کند که مانند شما جانشان را نجات دهند از ماکاری ساخته نیست یادتان نرفته وقتی قطع نامه مورد قبول امام واقع شد چگونه عراقی ها قتل عام را انداختند و همه رزمندگان را بدون ترحم کشتند چرا حکومت مارامورد اطلع قرارنداد انها بیشاز٢٠هزار بسیجی پاسداروسرباز را بکشتن دادند تا اوضاع را وخیم جلوه داده تا امام مجبور به قبول قطع نامه شود انها کسی نبودند جز سرداران فعلی مانند جعفری هاو.... حالا باز شمارا میانازند به جان مردم پس منتظر خیانت بعدی این قبیل فرماندهان باشید اگر واقعا مسلمانید و ایرانی گول نخورید خدا با مردم است نه با شیطانی مثل احمدی نژاد او تظاهر میکند در واقع نوکری بیش نیست او با ارتشبدهایی مثل نصیری یا خسرو داد هیچ فرقی ندارد اگر نوکر نیست چرا بروی مردم دستور اتش میدهد خوب فکرکنید به مابپیوندید ایرانی در تمام تاریخ در روبروی هم نجنگیده اند با هم متحد به جنگ دشمن اصلی یعنی کسانی که نمیخواهند ایران و خاور میانه در صلح و دوستی باشد به امید ازادی

-- arash kave ، Nov 8, 2009

از این جماعت هیچکس نباید بترسدو نمی ترسد چون تهدیدهایشان مقل وعده هایشان توخالی و بی ارزش است. همه کاسب مسلک و اصلا برای قبضه ارکان اقتصادی کشور کودتا کردند.این مسعود یک بردار مقیم آلمان دارد که چند منظوره به فعالیت مشغول است و فکر میکنم دوستان مقیم او را می شناسند.وی با پوشش خرید دارو برای هلال احمر و چیزهای دیگر مشغول است.

-- دلاور ، Nov 9, 2009

zemne taeid mataleb jenab aghaye sazgar,ezafeh mikonam ke kam boodane sathe agahihaye ejtemaei,siyasi va dark nakardane sharayete siyasi iran, tavasote in agaye sepahi ham dalile digare in goftare nabeja va ghalate ishan ast.ALBATE AGAR IN SEPAHI CHNIN GOFTEH BASHAD?!be ghole aghaye sazgar agar be har dalil mokhalefane jomhouri eslami teror shavand,dovale mokhlefe jomhoori eslami mitavanand az in" bishoori" farmandeh sepah alayhe mardome iran soe estefadeh benamayand

man az in tarigh be in aghsye sepahi pishnahad mikonam ke be jaye barkhord ba nambordganva digar tahrik konandegane mardom,che dar dakhel va che dar kharej,ba mofsedane eghtesadi va ejtemaei - kerevati o amameh dar- dar iran barkhorde ghate befarmaeid ke bahane ba daste doshmanane mardom va iran naoftad va mardome ranjkeshideh va faghir shodeh iran ham donbaleravi az doshmane khod nakonand.M

-- mansour piry khanghah ، Nov 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)