تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر فرزین رجایی‏فر، تحلیل‏گر و کارشناس نفت

«قیمت نفت هرچه باشد، باید صادر شود»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

بحران کاهش قیمت جهانی نفت وارد مرحله‌ی جدیدی شد. بهای نفت خام در بازارهای جهانی با حدود شش درصد کاهش، به کم‌ترین رقم در چهار سال گذشته رسید.

در بورس آسیا، بهای نفت خام ایران به زیر ۳۵ دلار رسیده است. بهای نفت خام در بازارهای جهانی در شش ماه گذشته، بیشتر از ۱۰۰ دلار کاهش داشته است.

بهای این کالا در ماه ژوییه گذشته، به رقم بی‌سابقه‌ی ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسیده بود. کارشناسان اقتصادی وخیم‌تر شدن بحران جهان را عامل کاهش شدید بهای نفت عنوان می‌کنند.

موضوع دلایل کاهش جهانی قیمت نفت را در گفت‌ و گویی با دکتر فرزین رجایی‌فر، تحلیل‌گر و کارشناس نفت، بررسی می‌کنیم.

Download it Here!

طی روزهای اخیر، شاهد کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی هستیم. به نظر شما، این روند به کجا کشیده خواهد شد؟

اول باید دید دلیل این‌که امروز قیمت نفت از حدود ۱۵۰ دلار تقریباً به ۴۰ دلار رسیده، چیست. یکی از مهم‌ترین دلایل آن، وضعیت اقتصاد جهانی و اتفاقاتی است که برای بازارهای سرمایه‌گذاری و اقتصادی در دنیا افتاده و به همین دلیل تقاضای خیلی از کشورها برای خرید نفت، کاهش پیدا کرده است.

از طرفی، همین مشکلات اقتصادی و عدم امنیت پولی، باعث شده تقاضا برای واحد پول دلار بالا برود. به همین دلیل خرید دلار در بازار جهانی زیاد شده و باعث قوی شدن دلار شده است.

چون نفت بر اساس دلار قیمت‌گذاری می‌شود، قوی شدن دلار هم که حدود ۳۰ درصد نسبت به دیگر ارزهای بزرگ دنیا - پوند، یورو و ین ژاپن - بالاتر رفته، باعث پایین آوردن قیمت نفت شده است.

بنابراین، مثل یک تیغه دو لبه است. از طرفی قیمت نفت با قوی شدن دلار پایین آمده و از طرف دیگر، میزان عرضه همان طور باقی مانده؛ اما به دلیل وجود مشکلات اقتصادی در دنیا، تقاضا کم‌تر شده و باعث شده قیمت نفت تا این حد پایین بیاید.

این روند می‌تواند ادامه پیدا کند. برخی تحلیل‌گران می‌گویند حتی ممکن است قیمت نفت تا حد ۲۵ دلار هم پایین برود. اما باید دید چه خواهد شد.

اوپک تصمیماتی را گرفته است. عرضه‌ی نفت را کم کرده‌اند. تصمیم دارند در ۱۷ دسامبر هم دوباره جمع شوند و تصمیم‌گیری کنند. احتمال دارد تولید را یک میلیون بشکه نفت در روز کاهش دهند.

در صورت انجام این کار، ممکن است بتوانند مقداری کنترل کنند و قیمت نفت را در این حد نگاه دارند. با توجه به این‌که اعضای اوپک فکر می‌کنند قیمت نفت، بشکه‌ای ۷۰ تا ۸۰ دلار برای دنیا مناسب است.


دکتر فرزین رجایی‏فر، تحلیل‏گر و کارشناس نفت

در خیلی از کشورهای دنیا، هزینه‌ی استخراج و تولید نفت بیشتر و بیشتر شده است. آیا ممکن است مسأله‌ی کاهش قیمت نفت و از آن طرف، کاهش تولید، زیانی را متوجه تولید‌کنندگان نفت کند؟

اتفاقاً نکته‌ی خیلی درستی را اشاره کردید. واقعاً بهتان تبریک می‌گویم. چون این نکته‌ای است که شاید خیلی از افراد به آن نگاه نمی‌کنند.

یکی، دو سال پیش، همه می‌گفتند بالا رفتن قمیت نفت، به اقتصاد جهانی ضرر خواهد رساند. حالا باید این را اضافه کنند که پایین رفتن قیمت نفت هم دوباره باعث ایجاد ضرر خواهد شد.

نفت، کالا یا انرژی است که می‌سوزد و از بین می‌رود. انرژی قابل بازیافت نیست. به همین دلیل در ازای هر بشکه نفتی که به صورت بنزین یا هر چیز دیگری، می‌سوزد و از بین می‌رود، شرکت‌های نفتی و تولید‌کننده‌ها باید سرمایه‌گذاری کنند و نفت جایگزین پیدا کنند.

متأسفانه این فقط و فقط با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است و با توجه به این‌که قیمت نفت دارد پایین می‌آید، تولید‌کننده‌ها رغبتی به سرمایه‌گذاری نخواهند داشت. به خاطر این‌که درآمدی را که قبلاً داشتند، دیگر ندارند.

قیمت استخراج هم، همان طور که گفتید، به مراتب بالاتر رفته و از سوی دیگر، پایین بودن قیمت نفت، باعث شده تولید‌کننده‌ها انگیزه لازم را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت نفت نداشته باشند.

ممکن است در ذهن خیلی‌ها این طور باشد که چه قدر خوب است قیمت نفت پایین آمده و قیمت بنزین و گازوییل ارزان‌تر شده است. اما اگر بلندمدت‌ به این قضیه نگاه کنیم، کاهش قیمت نفت به ضرر ما است.

چرا که زمانی خواهد رسید که نفت جایگزین پیدا نشده و قیمت نفت به خاطر این‌که نفت جایگزین وجود نداشته، دوباره بالا خواهد رفت.

در حقیقت عرضه دارد کم‌تر می‌شود و تقاضا حتی اگر همان‌جایی هم که هست بماند، باعث می‌شود قیمت نفت دوباره بالاتر برود و در آینده‌ی نه چندان دور و شاید تا یکی دو سال آینده، شاهد قیمت‌های بالاتر از ۱۵۰ دلار و حتی تا ۲۰۰ دلار هم باشیم.

در این میان، تکلیف بازار نفت ایران چه می‌شود؟ با توجه به این‌که قیمت نفت ایران معمولاً ارزان‌تر از نفت‌های دیگر اروپایی، مثل برنت دریای شمال است.

قیمت نفت ایران - البته نه فقط ایران، کشورهایی مثل عربستان، کویت و یا کشورهای خاورمیانه - به دو دلیل ارزان‌تر از اروپا، دریای سیاه و یا آمریکا است؛ یک دلیل آن مرغوبیت و کیفیت آن است و دیگری محیط جغرافیایی این کشورها است.

چون این نفت باید حمل شود، هزینه‌ی حمل را معمولاً از آن کم می‌کنند و مسأله‌ی کیفیت را هم که به آن اضافه کنیم، باعث ارزان‌تر بودن نفت این کشورها می‌شود.

برای کشورهایی مثل ایران که سال‌های سال است تک‌محصولی هستند و بودجه‌ی سالانه‌ی کشور بر اساس قیمت نفت تعیین می‌شود و درآمد کشور بیشتر از بابت نفت است، می‌توان گفت، به ازای هر یک دلاری که قیمت نفت پایین‌تر می‌رود، ضرر هنگفتی به کشور وارد خواهد شد.

بعضی از تحلیل‌گران داخلی امیدوارند هستند حتی با کاهش شدید قیمت نفت، وضعیت اقتصادی ایران آسیب زیادی نبیند. آیا با توجه به این‌که بخش عمده‌ی اقتصاد ایران به بازارهای نفتی وابسته است، چنین چیزی میسر است؟

نه، متأسفانه این ‌طور نیست. اتفاقاً در جایی نوشته شده بود اگر قرار باشد نفت به پنج دلار هم برسد، درِ نفت را می‌بندیم و نمی‌گذاریم صادر شود.

به نظر من، این یک تفسیر کاملاً غیرتخصصی از بازار نفت و صنعت نفت است. توجه داشته باشید که چاه‌های نفت از نظر تکنیکی، مثل شیر آب منزل نیستند که هر وقت لازم باشد بتوان آن‌ها را باز یا بسته کنیم.

اگر چاه نفت بسته شود، به دلیل ساختار خاصی که در زیرزمین دارد، فرونشین خواهد کرد و می‌توان گفت آن چاه نفت دیگر قابل بهره‌برداری نخواهد بود.

بنابراین، قیمت نفت هر چه باشد، باید استخراج و صادر شود. می‌توان استخراج آن را کم یا زیاد کرد، می‌شود آن را تا حدی کم‌تر کرد؛ ولی نه آن‌چنان که باعث از بین رفتن چاه نفت بشود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اوپک، آماده کاهش شدید تولید نفت
نوذری: بازار نفت دو میلیون بشکه مازاد دارد
«می‌توان ایران را سه سال بدون پول نفت اداره کرد»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ممنون از مصاحبه خوبی که انجام دادید. چند سوال، به هر حال با وابستگی به نفت -- یعنی وابستگی صنایع به سوخت آلاینده ای که تجدید پذیر هم نیست -- چه باید کرد؟ و باز با وابستگی به نفت -- یعنی وابستگی کشوری مثل ایران به منبع درآمدی که روزه به انتها خواهد رسید -- چه باید کرد؟ آیا نوسانات سریع و پر دامنه قیمت نفت نباید هم جهان صنعتی و هم صادرکنندگان نفت را به این فکر بینداز که بالاخره باید به فکر قطع این وابستگی ها باشند؟

-- محمد ا ، Dec 9, 2008

انانی که نفت از این رژیم اسلامی خریداری میکنند نباید از حافظه تاریخی ما پاک شود.

-- ahmad ، Dec 10, 2008

گر چاه نفت بسته شود، به دلیل ساختار خاصی که در زیرزمین دارد، فرونشین خواهد کرد و می‌توان گفت آن چاه نفت دیگر قابل بهره‌برداری نخواهد بود.

........................................................
سلام من مهندس نفت هستم.خیلی چیز عجبی نوشته اید.معمولا وقتی چاه به آبدهی یا نمک دهی می اوفتد آنرا میبندیم تا مشکل بر طرف شود.شاید این آقا چیز جدیدی کشف کرده اند.

-- مهندس مخازن هیدروکربوری ، Dec 10, 2008

An oil field has more than one well and most oil fields work like a fountain. There are gas, oil and salted water in a typical field. The gas pressure pushes oil to the ground and engineers use various rigs to make different wells in a field. As it can be true that one well can be closed for maintenance but you can not shut down the whole field and do not product. Any novice in the industry knows that you cannot shut down the production just like that. As an example the Mexican gulf had hurricanes in the past two years and when they were forced to shut down some of the oil field, now after a couple of years some of them are still not operational. You have to inject a substantial amount of gas to be able to recover them. In case of Iranian wells, they are very old with old technology and some filed might not be able to recover at all. I stand by my analysis.

-- Dr. Rajaifar ، Dec 11, 2008

با سلام
از كارشناس محترم سوالي دارم. مي خواستم بدانم كه اولا مي توان پس از انجام عمليات اكتشاف و حفاري چاه در چاه را بست تا در زماني كه توليد بصرفه تر است، عمليات لوله گذاري و توليد را انجام داد؟
سوال دوم اينكه بطور كلي دلايل عمومي بستن يك چاه نفت بجز انجام تعميرات چاه و بصرفه نبودن توليد چه موارد ديگري هستند؟

-- a ، Jan 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)