تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نوذری: بازار نفت دو میلیون بشکه مازاد دارد

غلامحسین نوذری وزیر نفت می‌گوید که بازار نفت جهان دو میلیون بشکه نفت مازاد دارد که باید در نشست آتی اوپک تصمیمی درباه آن گرفته شود.

آقای نوذری یک روز پس از نشست اعضای اوپک در قاهره، گفته که «ما قصد داریم در نشست ماه آینده خود در الجزایر تصمیمی بگیریم که بر اساس آن تعادلی میان عرضه و تقاضا به وجود آید.»

قرار است وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در هفدهم دسامبر (۲۷ آذر ماه) در الجزایر گرد هم آیند.

به گزارش امروز (یکشنبه) خبرگزاری‌ها، وزیر نفت ایران همچنین ابراز نگرانی کرده که سال آینده میلادی بازار نفت در جهان «هم برای عرضه کنندگان و هم برای تقاضا کنندگان و قیمت گذاران نفتی، سالی سخت باشد.»

اظهارات آقای نوذری در حالی صورت می‌گیرد که نشست روز گذشته کشور‌های عضو اوپک در قاهره بدون رسیدن به نتیجه‌ای درباره کاهش میزان تولید نفت به کار خود پایان داد.

ایران که دومین تولید کننده عضو اوپک محسوب می‌شود، بارها اعلام کرده است که خواهان کاهش بیشتر میزان تولید نفت این سازمان است.


محمدعلی خطیبی نماینده ایران در اوپک هم اعلام کرده که این سازمان قبل از گرفتن هر گونه تصمیمی، قصد دارد تا میزان تولید ماه نوامبر را بسنجد و این در حالی است که میزان تولید ماه نوامبر اوپک هنوز به ثبت نرسیده است.

خطیبی که امروز در حاشیه کنفرانس انرژی سخن می‌گفت، یادآور شد: «هنگامی که میزان تولید نفت در ماه نوامبر مشخص شد، آن‌گاه بهتر می‌توان در خصوص میزان تولید تصمیم گرفت.»
قیمت نفت در نتیجه بروز بحران اقتصادی در کشورهای غربی در ماه‌های اخیر به‌ شدت کاهش یافته است.

میانگین بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران روز جمعه (هشت آذر ) با ۲۵ سنت کاهش نسبت به روز چهارشنبه به بشکه‌ای ۴۸ دلار و ۷۶ سنت رسیده است.

همچنین در روز مورد بررسی، قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران در بازار آفریقای جنوبی ۵۰ دلار و ۳۹ سنت و هر بشکه نفت خام سنگین ایران در این بازار، ۴۸ دلار و ۵۴ سنت گزارش شده است.


در همین رابطه:
کاهش تولید به نشست آتی اوپک موکول شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)