تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
کاندیداتوری کروبی در گفت و گو با گرامی مقدم و عطریانفر:

عطریانفر: اول خاتمی، بعد کروبی

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز یکشنبه، بیست و یکم مهرماه، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی که قبلاً از جانب حزبش به عنوان نامزد انتخابات دوره‌ی دهم ریاست جمهوری پیشنهاد شده بود، رسماً نامزدی خود را تایید کرد و هم‌زمان در یک مصاحبه ی مطبوعاتی حاضر شد و نظرات خود را نسبت به مسایل مختلف اعلام کرد.

به این ترتیب، حزب اعتماد ملی نخستین نامزد رسمی انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کرده است.

در این مورد با اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی این حزب و محمد عطریانفر، از شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت و گو کردم.

Download it Here!

آقای گرامی مقدم، گرچه آقای کروبی اوایل اعلام کرده بود که در صورت ورود به انتخابات، به نفع هیچ کسی کنار نخواهد رفت، اما طرح شورای حکمیت که امروز آقای کروبی نیز آن را تایید کرد، احتمال کناره‌گیری او را در مراحلی از مبارزه‌ی انتخاباتی، منتفی نمی‌کند. این شورا چرا و چگونه تشکیل خواهد شد؟

در جلسه‌ی مجمع روحانیون مبارز، شش گروه به عنوان هیات موسس، انتخاب شدند: حزب اعتماد ملی، حزب کارگزاران، مشارکت ایران اسلامی، مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب اسلامی کار و مجمع روحانیون مبارز. فعلاً این مقدار جلو رفته‌ایم.

بعد هیات موسس، «شورای عالی» را تشکیل خواهد داد که افراد این شورای عالی و تعداد سهم هر حزب، هنوز نامشخص است و فکر می‌کنم بحث‌های جدی در این زمینه، در این هفته‌ها صورت بگیرد.

شورای عالی هم اگر نتوانست روی یک نامزد به توافق کامل برسد، آن وقت شورای حکمیت تشکیل می‌شود. این پنج نفر به این مکانیسم انتخاب خواهند شد.

آقای کروبی گفت که در تشکیل دولت احتمالی‌اش از همه‌ی نیروها استفاده خواهد کرد؛ حتی جریانات راست و اصول‌گرا. چگونه به این نتیجه رسیدید که با اصول‌گرایان دولت تشکیل بدهید؟

آقای کروبی گفت: «من دولت ائتلافی و کابینه‌ی ائتلافی تشکیل می‌دهم و یک اصلاح‌طلب ریشه‌دار هستم. قبل از ۱۳۷۶ هم در سال ۶۹، ۷۱ و ... اصلاح‌طلبی را پایه‌گذاری کردم. در جریان چپ‌ آن روز یا جریان خط امامی.


اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی

وقتی می‌گویم کابینه و دولت ائتلافی تشکیل می‌دهم، یعنی اکثریت این کابینه از نیروهای مجرب و توانمند اصلاح‌طلب خواهند بود. به طور حتم از نیروهای توانمند جریان اصول‌گرا هم استفاده خواهد شد. ولی اکثریت از جریان اصلاح‌طلب خواهند بود.»

در صورتی‌که به جز آقای کروبی، نامزدهای دیگری از اصلاح‌طلبان مطرح باشند، به نظر شما‌ چه کسانی خواهند بود؟

من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. فقط چند ماه قبل شنیدیم که آقای عارف اعلام نامزدی کرده است.

آقای خاتمی چه طور؟ نمی‌توانید پیش‌بینی کنید؟

من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.

آقای کروبی اشاره‌ای هم کرد به پرداخت نقدی ۵۰ هزار تومان به هر ایرانی، که در انتخابات دوره‌ی قبل طرح کرده‌ بود، و به نوعی این پرداخت نقدی یارانه‌ها را که از جانب آقای احمدی‌نژاد عنوان شده، در ادامه‌ی آن بحث دیدند.

ما یک بسته‌ی اقتصادی داریم که شامل همه‌ی حوزه‌های اقتصاد می‌شود. در بخش تامین رفاه اجتماعی، برنامه‌ی ۵۰ هزار تومان طرح سابقمان، جزو محوری‌ترین برنامه‌ها است.

اما آن‌چه که مسلم شد، طرح ۵۰ هزار تومانی که آن روز توسط خیلی از هواداران همین دولت و اصلاح‌طلبان به سخره گرفته می‌شد‌، اما نهایتاَ دیدیم که خیلی از کارشناسان اقتصادی اصلاح‌طلب آن را تایید کردند و هم این‌که اخیراً دولت آقای احمدی‌نژاد رسماً اعلام کرد که‌ من در دهک‌های پایین مبلغ ۶۰ - ۵۰ هزار تومان (در این حدود) به صورت یارانه‌ی مستقیم، به حسابشان خواهم ریخت.

اما‌ ما می‌خواهیم بگوییم هر چند طرح آقای احمدی‌نژاد الگوبرداری‌شده از طرح ۵۰ هزار تومانی آقای کروبی است، اما کارشناسان ما هم اعلام کردند‌ این طرح دولت نهم کاملاً انحرافی است و ما عواقب اجرایی شدن آن را هرگز نمی‌پذیریم.

با توجه به این‌که قیمت نفت دارد کاهش پیدا می‌کند و ممکن است این روند ادامه داشته باشد، شما برای انجام وعده‌های اقتصادی خودتان، من‌جمله طرح ۵۰ هزار تومان، منابع دیگری در نظر دارید‌؟

البته منابع تعلق گرفتن یارانه و مستقیم کردن درآمدها، نسبت به چهار سال گذشته تغییر کرده است.

نفت به یک‌‌باره افزایش قیمت پیدا کرد و دولت توان‌مند‌ می‌بایست در این فرصت توزیع درآمدها را عادلانه کند؛ اما نشد.

ما همین پیش‌بینی را هم در برنامه‌مان کرده‌ایم که اگر قیمت نفت کاهش پیدا کرد، بتوانیم از منابع دیگری که البته تعریف شده و منابع مطمئنی هم هست، این پرداخت‌های مستقیم را انجام دهیم. مثلاً در قالب سهام‌ که البته باز دولت فعلی آن را به انحراف و به غلط دارد اجرا می‌کند.

کارشناسان اقتصادی ما هم اعلام کرده‌اند که وقتی می‌گوییم ۵۰ هزار تومان، ممکن است این ۵۰ هزار تومان سرمایه باشد یا سهام شرکت‌ها باشد و به این طریق این ۵۰ هزار تومان را به مردم واگذار کنیم.

ممکن است کسی سهام خودش را نگه دارد، به سهامش اضافه ‌بشود؛ ممکن است کسی مبلغ ریالی آن را دریافت کند.

بنابراین برنامه‌ی ما همه‌جانبه است و با دعوت از کارشناسان مختلف، سناریوهای مختلفی برای اجرا شدن آن تعریف شده است.

به نظرمان می‌رسد که تنها نامزدی که بتواند در مقابل شعارهای پوپولیستی آقای احمدی‌نژاد حرفی داشته باشد و بدلی داشته باشد، شخص آقای کروبی است که می‌تواند با محوریت طرح ۵۰ هزار تومان ارائه بدهد.


محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حب کارگزاران سازندگی

آقای محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، نظر قطعی درباره‌ی نامزدی آقای کروبی را به بعد موکول کرد:

الان جناب آقای کروبی به عنوان کاندیدای حزب اعتماد ملی، اعلام کاندیداتوری کرد.

بر این اساس، نمی‌توانیم در این اتفاقی که الان صورت گرفته، به صورت قطعی اظهار نظر روشنی بکنیم.

ولی به هر حال، چنان‌چه در مسیری که ما داریم پیش می‌رویم، کاندیدای جبهه‌ی اصلاح‌طلبان جناب آقای خاتمی بشود، طبعاً کارگزاران از آقای خاتمی دفاع خواهند کرد.

اما اگر آقای خاتمی، به هر دلیلی، خود را از کاندیداتوری معاف بدارد، هیچ بعید نیست که موضوع آقای کروبی در دستور کار ‌اصلاح‌طلبان قرار بگیرد و کارگزاران هم از این مشی تبعیت بکنند و نوعی حمایت از آقای کروبی داشته باشیم.

موضع کارگزاران سازندگی در مساله‌ی شورای حکمیت چیست؟

شورای حکمیت پیشنهاد شخص آقای کروبی بوده و پی‌آمد ملاقات‌هایی است که بین جناب آقای خاتمی و آقای کروبی صورت گرفته است.

به دلیل این که خاستگاه سیاسی هر دو شخصیت، هم آقای خاتمی و هم آقای کروبی، جناح ‌اصلاح‌طلب است، به خاطر جلوگیری از نوعی رقابت، قرارشان بر این شده که اگر چنان‌چه در صحنه‌ی انتخابات هر دو بخواهند بمانند، مناسب‌ترین مکانیسم این باشد که در بهمن‌ماه یک ارزیابی عمومی از جامعه‌ی ایرانی صورت بگیرد.

چنان‌چه هر کدام از کاندیداهای مورد نظر از اقبال مناسب‌تری برخوردار باشند، چهره‌ی دیگر خودش را معاف بدارد؛ استعفا بدهد و از نیرویی که از اقبال بیشتری برخوردار است، حمایت کند.

اگر چنان‌چه در وضعیت آتی، سه چهار ماه آینده، آقای خاتمی در صحنه حضور داشته باشد، به طور طبیعی چون اقبال به سمت ایشان بیشتر است، معنای ‌این نظر آقای کروبی و شورای حکمیت هم این خواهد بود که آقای کروبی هم منصرف خواهد بود و حمایت خود را از آقای خاتمی دنبال خواهد کرد و ایشان هم همراه دیگر اصلاح‌طلبان خواهد بود.

در روزنامه‌ی کارگزاران خبری مبنی بر احتمال آمدن آقای موسوی به صحنه‌ی انتخابات آمده بود. موضع حزب شما در این مورد چیست؟

جناب آقای مهندس موسوی همیشه به عنوان یک چهره احتمالی مطرح بوده است. اما تجارب گفت‌ و گوهایی که ما در دوره‌های گذشته،به خصوص سال ۷۶ و همین سال ۸۴ خدمت ایشان داشتیم، به ما نشان می‌دهد که بعید به نظر می‌رسد که آقای مهندس موسوی علاقه‌مند باشد که در صف کاندیداتوری ریاست جمهوری حضور داشته باشد.

ایشان علاقه‌مند است که بیشتر به فعالیت‌های هنری خودش ادامه بدهد و تصور نمی‌کنم که موضوع آقای موسوی در بحث انتخابات آتی ریاست جمهوری، بحثی جدی و قابل توجه باشد.

آقای کروبی در اشاره به کسانی که خواهان نامزدی ایشان بودند، به اعضای حزب کارگزاران سازندگی هم اشاره کرد. می‌شود نتیجه گرفت که در حزب کارگزاران، برخی نیروها هوادار آقای خاتمی و برخی دیگر خواهان ریاست جمهوری آقای کروبی هستند؟

نیروهای سیاسی موجود در جبهه‌ی اصلاحات، ملاقات‌های متنوعی با هم انجام می‌دهند. تعدادی از نیروهای موجود در حزب کارگزاران سازندگی از دوستان آقای کروبی هستند؛ نه تنها چند نفر، بلکه اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها.

اما به صورت صریح و کاملاً روشن، همه‌ی کسانی که خدمت جناب آقای کروبی گفت ‌و گو کردند، این بحث را باز کرده‌اند که حزب کارگزاران، به عنوان یک تشکیلات سیاسی اصلاح‌طلب، یک تصمیم تشکیلاتی خواهد گرفت. به این نکته جناب آقای کروبی کاملاً واقف است و هیچ محذوری هم در این میانه وجود ندارد.

از این جهت کارگزاران با همه‌ی علاقه‌ای که نسبت به آقای کروبی دارد، به هر حال تصمیماتش در چهارچوب سیاست‌های ‌جبهه‌ی اصلاحات خواهد بود.

ولی به عنوان یک حزب سیاسی، چرا حزب کارگزاران سازندگی، نامزد خودش را معرفی نمی‌کند؟ مثلاً آقای کرباسچی که در مرحله‌ای خیلی هم محبوبیت داشت.

اصلاح‌طلبان معتقدند که در شرایط فعلی حتماً باید یک تصمیم مشترک فراجناحی و فراحزبی بگیرند. از این جهت دست به انتخاب و معرفی چهره‌ی شاخص حزبی نزدند. در عین حال که همین چهره‌هایی که از آن‌ها نام بردید، به نظر من، واجد شرایط لازم برای ریاست جمهوری هستند.

Share/Save/Bookmark

خبر مرتبط:
کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)