تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با هوشنگ امیر احمدی در رابطه با برقراری رابطه بین آمریکا و ایران

«ایران و امریکا راهی جز صلح ندارند»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

آقای احمدی‏نژاد برای چهارمین بار در طول سه سال و اندی ریاست جمهوری خود، به نیویورک سفر کرده و در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شده است.

آقای خاتمی در طی هشت سال ریاست جمهوری، دو بار و آقای خامنه‏ای یک بار این سفر را انجام داده بودند.

مانند دفعات گذشته، بازهم برخی از همراهان آقای احمدی‌نژاد، نتوانستند ویزای ورود به امریکا را دریافت کنند.

عده‏ای از ایرانیان و یهودیان تظاهراتی علیه او برگزار کردند. او هم، در حالی که رهبران امریکا و اسراییل سالن را ترک کرده بودند و بسیاری از رهبران کشورهای دیگر حضور نداشتند، مانند همیشه یک سخنرانی اخلاقی و پندآموز ارایه کرد.

آقای احمدی‏نژادر در این سفر، واضح‏تر از همیشه خواهان مذاکره نزدیک با آمریکا شد و گفت که حاضر است با هرکدام از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا گفت و ‏گو کند.

آقای هوشنگ امیراحمدی، از فعالان امریکایی ‏ـ ایرانی مقیم آمریکا که سال‏هاست برای برقراری رابطه بین امریکا و ایران تلاش می‏کند، هم‏اکنون در نیویورک هستند. در این رابطه با ایشان گفت و گو کردم.

Download it Here!

در مجموع این‌بار، برخورد رسانه‏های امریکایی با آقای احمدی‏‏نژاد چگونه بوده است؟

بهتر بود. به عنوان مثال سرمقاله‏ی دیروز نیویورک‏تایمز خیلی خوب بود. در این سرمقاله آمده است: «امریکا جز این‌که ‌اندازه‏ی بسته‏ی تشویقی و بسته‏ی تنبیهی را بزرگ کند، راهی ندارد».

بحث این سرمقاله این است که جنگ با ایران بی‏معنا است و تنها راه تشویق و تنبیه است، ولی امریکا هنوز این بسته‏ها را به اندازه‏ی کافی بزرگ روی میز نگذاشته است، و به این نتیجه رسیده است که باید مذاکره کرد.

نظر شما در‌مورد سخنرانی آقای احمدی‏نژاد در مجمع عمومی، چیست؟

ایشان یک مقدار نرم‏تر از گذشته و با تُن بهتری حرف می‏زد، ولی احمدی‏نژاد است دیگر، هر از چند گاهی چیزی می‏پراند و همه چیز را خراب می‏کند.

حتی ایشان گفت: «کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا باید قبلاً به دیدار اسراییلی‏ها بروند و از آن‏ها برای انتخاب شدن تایید بگیرند».

متاسفانه چنین حرف‏هایی می‏زند و خراب می‏کند. در مجموع به نظر من، خیلی بهتر از گذشته حرف زد، ولی کسانی را دارد که به او حرف‏های بی‏مورد‌ یاد می‏دهند. گاهی حرف‏هایی می‏زند که سر و ته ندارد.


هوشنگ امیراحمدی، از فعالان امریکایی ‏ـ ایرانی مقیم آمریکا (عکس: روزنامه کارگزاران)

اشاره‏ی شما، دقیقاً به کدام قسمت از حرف‏های ایشان است؟

همین توصیه‏هایی که می‏کند. هیچ ربطی ندارد.

به‏نظر می‏آید بیش از گذشته، در رابطه با فلسطینی‏ها، به دولت اسراییل حمله کرده است.

نه. بیش از گذشته حمله نکرده است. دیگر مستقیماً نمی‏گوید هولوکاست وجود ندارد بلکه می‏گوید، فلسطینی‏ها این کار را نکردند.

نتیجه‏ی سفر آقای احمدی‏نژاد و صحبت‏های ایشان را در رابطه‏ی ایران و آمریکا، چطور ارزیابی می‏کنید؟

در مجموع مثبت است. حرفی نزده است که کار را خراب‏تر کرده باشد. مشکل ایران و آمریکا بر سر غنی‏سازی و مذاکراتی است که هم‏اکنون جریان دارد.

آمریکایی‏ها به این نوع حرف‏ها زیاد توجهی نمی‏کنند. آن‌قدر به آمریکا گفته‌اند که «شما امپریالیست و آدم‏خوار و… هستید» که گوش‏شان از این حرف‏ها پر است.

به همین دلیل زیاد به این صحبت‏ها گوش نمی‏دهند، عمل‏گرا هستند. احمدی‏نژاد هرچه می‏خواهد به آن‏ها بگوید، ولی اگر غنی‏سازی را متوقف کند، همه ‏چیز او درست است.

غنی‏سازی را هم که نمی‏خواهد متوقف کند.

در حال چانه زدن هستند. فعلاً به نتیجه نرسیده‏اند، ولی مذاکرات ادامه دارد و به بن‏بست نرسیده است. آمریکایی‏ها خیلی مأیوس هستند، ولی دولت جمهوری اسلامی دولت دقیقه‏ی ۹۰ است.

به‌هیچ‌وجه نمی‏توان فکر کرد که هیچ کاری نمی‏شود کرد. در رابطه با جمهوری اسلامی همیشه یک سورپریز در راه است. به نظر من، این رابطه، مثل مریضی است که یا باید جراحی شود یا می‏میرد.

این‌که آقای بوش هنگام سخنرانی آقای احمدی‏نژاد سالن را ترک کرد، در حالی که آقای احمدی‏نژاد در زمان سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا، در سالن باقی مانده بود، چه معنایی می‏تواند داشته باشد؟

خیلی بد بود. آمریکایی‏ها نباید این کار را می‏کردند. اما همان‌طور که گفتم، امریکایی‏ها این روزها خیلی نسبت به شخص احمدی‏نژاد مثبت نیستند.

احساس‏شان این است که احمدی‏نژاد خیلی مقاومت می‏کند. به او مثل یک نیروی رادیکال دهه‏ی ۶۰ نگاه می‏کنند. فکر می‏کنند او یکی از همان کمونیست‏ها است.

صادقانه فکر می‏کنم که امریکایی‏ها با ایران بازی می‏کنند. درست است که احمدی‏نژاد آدم مشکلی است یا جمهوری اسلامی مسایلی دارد، اما آمریکایی‏ها هم خیلی با ایران کنار نمی‏آیند.

حاضر نیستند هزینه‏ی لازم را در رابطه با غنی‏سازی بدهند. هنوز هم دارند بازی‏ می‏کنند. ممکن است با کویت بتوان چنین بازی‏هایی کرد، اما با ایران درست نیست.

شاید منتظر پایان دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‏نژاد هستند. می‏تواند این‏طور باشد؟

نه. در وزارت خارجه‏ی آمریکا به من گفته شد که این‏ها اعتقاد دارند احمدی‏نژاد ۶۵ درصد مردم ایران را دارد. تجزیه و تحلیل آمریکایی‏ها از احمدی‏نژاد این است که، وی در ایران محبوب است و در انتخابات بعدی هم برنده خواهد بود.

تصادفاً، یکی از نگرانی‏های آن‏ها هم همین است. به همین دلیل مانده‏اند که با وی چه‏کار باید بکنند. در حال حاضر، سیستم وزارت امور خارجه‏ی امریکا، سیستمِ تکه‏پاره برخورد کردن با مسایل است. سیستم منسجم برخورد ندارد. فقط وقتی که به دعوا می‏رسد، بزرگ فکر می‏کنند.

تظاهرات مخالفان را چگونه ارزیابی کردید؟

آن حجمی را که باید می‏داشتند، نداشتند. نه یهودی‏ها موفق شدند تظاهرات خیلی بزرگ و قوی راه بیاندازند و نه ایرانی‏ها. جمع ایرانی‏ها که خیلی کوچک بود.

اما همین‏قدر که این‏ها اعتراضی کردند، مهم بود. هرچند که در تحلیل نهایی، کاربردی ندارد. مشکل ایران را نمی‏شود با تظاهرات حل کرد، نه از طرف آمریکا و نه از طرف ایران.


آقای احمدی‏نژادر در این سفر، واضح‏تر از همیشه خواهان مذاکره نزدیک با آمریکا شد (عکس: AP)

آقای امیراحمدی، به نظر من، که بارها با شما صحبت کرده‏‏ام، شما امیدواری گذشته را نسبت به حل مشکل ایران و آمریکا از دست داده‏اید. آیا این‏طور است؟

نه، اصلاً این‏طور نیست. اعتقاد دارم ممکن است در سه چهار ماه آینده، رهبران دو طرف خیلی بزرگ‏تر از آن‏که در گذشته فکر می‏کردند، فکر کنند.

احساس‌ام این است که هر دو طرف منتظر حرکتی از طرف دیگر، که تا کنون انجام نداده‏اند، هستند. هرکدام از ‏آن‏ها می‏خواهند سورپریز بشوند.

رابطه‏ی ایران و امریکا در مسیری افتاده است که راهی جز صلح ندارد. جنگ که گزینه نیست، این وضعیت نه جنگ و نه صلح هم دوام‏پذیر نیست.

شما در نیویورک با آقای احمدی‏نژاد گفت‏ و گو کردید؟

بله، در یک جلسه با ایشان بودم.

در ایران خیلی گفته می‏شود که شما به آقای احمدی‏نژاد رهنمود می‏دهید. شما هم زیاد انکار نکرده‏اید. آیا در جلسه‏ای که بودید، از انتقاداتی که خود شما نسبت به ایشان دارید، چیزی گفتید؟ توصیه‏ای کردید؟

تنها توصیه‏ای که داشته‏ام و دارم و به ایشان هم گفته‏ام، این است که در آمریکا، دولتی که دارد می‏رود، بیشتر از دولتی که دارد می‏آید، حاضر است سازش کند، و ایشان سعی کند در سه چهار ماه آینده که دولت بوش سرِکار است، رابطه با آمریکا را به جایی برساند.

آقای احمدی‏نژاد هم اعتقاد دارد که این حرف درست است. حداقل در حرف پذیرفت. اما اصولاً برخورد ایشان این‌طور است که می‏گوید:

«ما دنبال امتیاز از آمریکا نیستیم. می‏خواهیم کار خودمان را بکنیم، آن‏ها هم کار خودشان را بکنند». اما متاسفانه دنیا این‏جوری نیست. نه آن‏ها کار خودشان را می‏کنند و نه می‏گذارند شما کار خودتان را بکنید.

شنیدید که به‌خاطر مخالفت روسیه، نشست ۱+۵ برای تصمیم‏گیری در‌مورد ایران، لغو شد. آیا این پاداش صحبت‏های آقای احمدی‏نژاد بود که در سخنرانی‏اش از آبخازیا و مردم اوستیای جنوبی، و در‌واقع از موضع سیاسی روسیه دفاع کرد؟

این صحبت‏ها تاثیر داشت، ولی اصولاً روس‏ها در چند سال گذشته همین کار را کرده‏اند. در لفظ از ایران حمایت کرده‏اند، ولی در شورای امنیت رای‏شان را علیه ایران داده‏اند.

این یک دودوزه بازی روسی است دیگر. هم امریکا را دارد، هم ایران را. متاسفانه، با حرف سرِ ایران شیره می‏مالد. چون ایران اهل حرف است، به ایران حرف تحویل می‏دهد.

اما به آمریکا عمل تحویل می‏دهد و قطعنامه‏ی شورای امنیت را امضا می‏کند. اگر قرار باشد روسیه بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند، در تحلیل نهایی حتماً آمریکا را انتخاب خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
سخنان احمدی‌نژاد در سازمان ملل و واکنش‌ها
احمدی‌نژاد از مواضع خود دفاع کرد
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

"گفت و گو با هوشنگ امير احمدی" درست است. لطفا اصلاح نماييد.
. . . . . . .
زمانه ـ سپاس از توجه و تذکر شما.
تصحیح شد.
. . . .

-- بدون نام ، Sep 25, 2008

حوب به سلامتي همه ي كارها درست شده و ايران و آمريكا همانطور كه از اول مسئله نداشتند و يك سوء تفاهم بود كه با لابي ايشان حل شده است .
اما در واقعيت اينست كه دولت احمدي نزاد مستاصل شده است جمهوري اسلامي تا كنون سابقه نداشته كه اينكونه آمريكا را براي تشويق به مذاكره التماس كند جمهوري اسلامي سالها با يشتوانه ي مردم به دنيا جنك و دندان نشان داده و همين مردم را سركوب كرده است اما الان مردم را از دست داده - اكر دنيا نداند خود جمهوري اسلامي بهتر ميداند كه مردم در انتخاباتهاي كذشته شركت نكرده اند _لذا جمهوري اسلامي درك كرده نياز دارد كه به يك قدرت تكيه كند به همين دليل است كه امتياز ميخواهد تا اين معامله را انجام دهد اما آمريكائي ها هم اوضاع را زير نظر دارند و منوجه اند كه جمهوري اسلامي يعني سرمايه كذاري كوتاه مدت به همين دليل حاضر نيستند باي معامله بيايند زيرا جمهوري اسلامي بايد ساختارهايش را تغيير دهد تا تبديل به يك نظام متعارف كردد و جمهوري اسلامي هم دقيقا براي حفظ اين ساختار است كه حاضر به معامله است زيرا جمهوري اسلامي بدون ساختار سركوب حتي نمي تواند يك روز هم حكومت كند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 26, 2008

Mr. Amir Ahmadi needs to learn by tens of available evidences that US NEVR_EVER been or could be a friend to any other country in which he says "Us and Iran have no other solution except 'Peace" US feedds on selling weapons by flaming war around the world and that's policy of its empire looking toward rest of the world specially the the oil-reserved middleeast, something Mr. Amir-Ahmadi refusese or either fails to see behind his fuggy business poluted eye-glasses!, what he's blindly trying to do is attachment of water and glue, love affair betwwen a lamb and blood thursty wolf, just sorry for such a lack to see the reality on behalf of Mr. Amir-Ahmadi.

-- Pejman ، Sep 26, 2008

Khaili mamnoon agha Farhad! Also it is good to know how much ExxonMobil is paying to AmirAhmadi every year.

-- بدون نام ، Sep 26, 2008

مذاکره از طریق میانجگری دلالان سیاسی، در بهترین حالت منافع شخصی و گروهی دلالان و افراد مذاکره کننده را در پی دارد و منجر به وخیم تر شدن رعایت موازین حقوق بشر و تامین منافع ملی کشور می شود.

-- هاتف ، Sep 27, 2008

بله ، واقعاً حیف شد که فرصتی که برای مصالحه بود از دست رفت. حرف اصلی احمدی نژاد در این سفر این بود که ما برای مصالحه حاضریم . خیلی روشن در مصاحبه با لس انجلس تایمز گفت که می خواهیم با امریکا رابطه دوستانه داشته باشیم . ولی حملات خود را به اسرائیل ادامه داد و طبعاً جرج بوش در آخرین ماه های رئیس جمهوری خود هیچ علاقه ای ندارد برای خود مشکل مادام العمر با لابی اسرائیل درست کند. حیف است که در این مسأله رابطه ایران و امریکا هر وقت یکی از دو طرف پشت میز مذاکره می نشیند دیگری غائب است.

-- رامین ، Sep 27, 2008

جمهوری اسلامی، از درون و بیرون پوک شده است. شما این صحنه را در یوتوب نگاه کنید و برای دوستانتان بفرستید. آنها که در خارج زندگی می کنند هم آنرا برای دوستان خارجی خود بفرستند. اینجا را حتما نگاه کنید و بعد ادامه حرف مرا بخوانید:
http://de.youtube.com/watch?v=DJGkLXxW69s&feature=email

آری این حکومت قلدر و گردن کلفت برای یک زن تنها در خیابانهای تهران را آقای هوشنگ خان امیر احمدی می خواهد از مرگ نجات دهد. ضعف بیرون و درون را از این فیلم دریابید و قدرت موشکی ایران و نابود کردن اسراییل و غرب را برای خود ترجمه کنید. ایران بمب اتم این است! آقای هوشنگ امیر احمدی بنده خطاب به شما و از تهران عرض می کنم. که من می دانم که آمریکا برای دموکراسی در ایران فعالیت نمی کند، برای منافع خودش است، من نیز می دانم که ما خودمان باید مشکلمان را با این حکومت حل کنیم. ولی، ولی و ولی از همه مهمتر من می دانم که هیچ حکومتی در تاریخ قدیم و تاریخ جدید ایران دشمن تر و ایران سوز تر و ایران بر بادده تر و سرکوبگرتر و ضد انسان تر از این این حکومت نبوده است. بنا بر این من فکر می کنم که شما چنان در معاملات خود و هم معادلات خود دچار اشتباه شده اید که امروز به روشنی از بهتر حرف زدن و بهتر شدن وضع احمدی نژاد و جمهوری اسلامی حرف می زنید. شما اصولا مردم ایران را در نظر ندارید. شما نمی دانید که مردم ایران اگر هم پای صندوقهای رای رفته اند به خون رهبری و روحانیت و سردمداران این رژیم خون و وحشت تشنه اند. شما را بخدا بس کنید. عقده چنان در ذهن و روح مردم هنگفت است که تنها یک جرقه کافی ست تا بنیان روحانیت شیعه را برای همیشه از ایران برکند. شما اگر خواهان فرونشاندن این عقده هستید کارتان و راهتان باید دیگر باشد. وگر نه شما هم به نوبه ی خود در ترکاندن این عقده که باید آنرا «وحشت بزرگ » نامید شریک خواهید بود. در خاتمه خواهش من به عنوان یک زن این است که آدرس فیلم سرکوبی این زن تنها را برای هر کس که می توانید بفرستید. و سپاسگزار از زمانه.
شاد باشید آقای هوشنگ امیر احمدی

-- پروانه دانشجو از تهران ، Sep 27, 2008

مگر ایران و آمریکا در حال جنگ هستند که چنین تیتری زده‌اید و در ادامه آنچه که بیشتر نمود پیدا می‌کند توصیف و تحلیل اشتباه و کودکانه این آقا از رفتارهای دیپلوماتیک و غیردیپلوماتیک این دو کشور است (که وقت ما را هم تلف کرد) 

-- بدون نام ، Sep 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)