تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سخنان احمدی‌نژاد در سازمان ملل و واکنش‌ها

سخنان شب گذشته محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران در سازمان ملل با واکنش تند شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل و باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای احمدی‌نژاد که شب گذشته در شصت وسومین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، با حمله به اسرائیل، اعلام کرد که تعداد اندکی «صهیونیست فریبکار بر بخش‌هایی از دولت‌های اروپایی و آمریکایی مسلط شده‌اند.»

وی افزود: «حیثیت و شخصیت و حقوق مردم آمریکا و اروپا بازیچه دست عده‌ای قلیل و البته فریبکار به نام صهیونیست قرار گرفته است.»

رئیس جمهوری ایران اظهار داشت: «عمق فاجعه آنجاست که نامزدهای ریاست جمهوری یا نخست وزیری برخی از کشورهای بزرگ قبل از جلب آرای مردم خود، برای کسب حمایت مالی و تبلیغاتی باید به دیدار آنها بروند و در جمع آنان به تعهد خود بر حمایت از آنها و پایبندی به منافع آنان سوگند بخورند و تاکید کنند.»


منظور آقای احمدی‌نژاد از جمله نامزد‌های دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است که تاکنون دیدار‌هایی با رهبران اسرائیلی داشته‌اند و حمایت خود را بارها از اسرائیل در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اشان اعلام کرده‌اند.

به گزارش رویترز، شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل در واکنش به این اظهارات، سخنان احمدی‌نژاد را «یهودستیزانه» خواند و گفت: «حتی شنیدن این سخنان هم ناراحت‌کننده است.»
آقای پرز افزود که «این نخستین‌بار در تاریخ سازمان ملل است که رئیس یک کشور آشکارا و علنی با اتهامات سیاه و کثیف مربوط به پروتکل‌های بانیان یهود به صحنه می‌رود.»

منظور پرز از این پروتکل‌ها، سندی ضدیهودی است که اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی منتشر شد و در آن به تشریح طرح‌ و توطئه یهودیان برای سلطه بر جهان پرداخته شده است.

رئیس جمهوری اسرائیل همچنین اظهار داشت: «صحبت‌های احمدی نژاد در رابطه با محو یک کشور از نقشه جهان، برخلاف اصول سازمان ملل است.»

آقای احمدی‌نژاد در سخنان شب گذشته‌اش مقامات اسرائیلی را «عده‌ای صهیونیست جنایتکار و اشغالگر» نامید که ۶۰ سال مشغول کشتار فلسطینی‌ها هستند.

وی افزود: «شورای امنیت هم کاری نمی‌تواند بکند بلکه در بسیاری از موارد تحت فشار دو سه قدرت زورگو عملا راه را برای حمایت از آدمکشان صهیونیست هموار می‌کند.»

رئیس جمهوری ایران همچنین اعلام کرد تعدادی از قدرت‌های «زورگو» تلاش می کنند تا برنامه‌های هسته‌ای این کشور را خنثی کنند اما تهران در مقابل این امر مقاومت خواهد کرد و از حق خود برای داشتن «انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای» دفاع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در واکنش به این سخنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: « سخنان رئیس جمهور احمدی‌نژاد را به شدت محکوم می‌کنم و من از این‌که تریبونی برای بیان کینه و مواضع ضد اسرائیلی در اختیار او قرار می‌گیرد ناامیدم.»

اوباما همچنین با خطرناک خواندن برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: «وقت آن رسیده تا آمریکایی‌ها درباره ضرورت اعمال تحریم‌های شدیدتر و افزایش فشار بر ایران متحد شوند.»

چهارمین حضور احمدی‌نژاد در سازمان ملل، با مخالفت گروه‌های یهودی و سازمان‌های فعال حقوق بشر مواجه شده است.
احمدی‌نژاد اولین رئیس جمهوری ایران است که در مدت سه سال، چهار بار در سازمان ملل متحد حضور یافته است.

خبرگزاری فرانسه همچنین خبر داد که تسیپو لیونی وزیرخارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اجازه به ایران برای حضور در اجلاس سالیانه سازمان ملل را «بی معنی» دانسته است.

خانم لیونی گفته است که اجازه حضور به دولتی که امنیت همسایگانش را تهدید می‌کند و خواستار نابودی سایر کشورهاست در سازمانی که هدف آن تامین امنیت جهانی است امری «بی معنی» است.

پیش‌تر نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که اتحادیه اروپا هرگز «درخواست نابودی اسرائیل را تحمل نخواهد کرد.»


در همین رابطه:
احمدی‌نژاد از مواضع خود دفاع کرد

نظرهای خوانندگان

مثل اینکه یک نفر پیدا شد که مرد باشد و در مقابل زورگویی بایستد
تعجب میکنم چرا مردم جهان قبول میکنند رهبرانشان از اسرائیل حمایت کنند و جیره خوار آنان باشند مگر کشتار مردم مظلوم فلسطین و افکار پلید صهیونیسم واضح نیست
کدام گروه تروریستی و آدم کش در جهان وجود دارد که آمریکایها آن را درست نکرده باشند یا تحت حمایت آمریکاییها نبوده باشد ؟

-- مهران ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

به مهران خان: من دلیل تعجب شما رو نمی‌فهمم. به همون علتی که مردم ایران قبول می‌کنند یک نفر مثل احمدی نژاد رئیس جمهورشون باشه.

-- حسین ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

Ahmadinejad is a typical ... Iranian who thinks he knows it all. Unfortunate thing is he is provided a tribune to fan out his ... However, Neo-Liberal old Marxist who mostly run entities like CNN are also to blame. Larry King, never asked a question about human rights abuses of Iranian people from this low level ... Larry King was not allowed to. He must have stick to BBC/FT/NYT scripts.

-- kourosh ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

دروغ چرا؟ منم کیف کردم که یک کسی اینقدر جربزه از خودش نشون داد و حرفش رو زد! دم اش گرم ! راستی اگر این آدم در سیاست داخلی تند رو نبود و کاریزما و قیافه خوبی هم داشت چی میشد :-)

-- یک خواننده ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

یک خواننده عزیز، گفتن این حرفها با قدرت یک رئیس جمهور که شجاعت نمیخواد. این آقا یک مشت حرف‌های کاملا تکراری زد که مشکلی‌ از هیچ موجود زنده ای حل نمی‌کنه. لری کینگ هم ازش پرسید حالا که اسراییل هست حالا باید چه کار کرد؟ بحث تاریخی‌ این مساله قبول! ولی‌ حالا چی‌؟ در ثانی آقای احمدی نژاد به سران آمریکا توصیه می‌کنه انقدر پاچه خواری اونا رو نکنند و به مملکت خودشون برساند، ولی‌ خودش می‌خواد مشکل مردم دیگر رو حل کنه! ... ولی‌ من هم کاملا موافقم که ما لیاقت همین احمدی نژاد رو داریم...

-- سحر ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

مقام اعطایی و تشریفاتی. سخنان انشایی وتکراری.

-- بدون نام ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

من از این حرف احمدی نژاد که به طور غیر مستقیم همجنسگرایی در خانه را آزاد
اعلام کردخوشحال شدم اما این که گفت در قوانین مدنی زمان پهلوی مواد قانونی برای مجازات همجنسگرایی وجود داشته
حرف بی ربطی است چرا که
هیچ کس را در زمان پهلوی به
خاطر همجنسگرایی اعدام یا زندانی نکرده اند شاید منظور احمدی نژاد قوانینی بوده که در زمان پهلوی تجاوز به عنف به پسران خرد سال
را مشمول مجازات میدانسته به هر حال در هنگام مجازات همجنسگرایان در ایران به مواد قانونی مندرج در کتاب قانون مجازات اسلامی مصوب بعد از انقلاب
استناد می شود.

-- بدون نام ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

در پاسخ به كامنت اول... گروه ... حزب الله لبنان ساخته و پرداخته ي مسئولان جمهوري اسلاميست...
يك خواننده ي عزيز... جربزه داشتن و حرف خود را زدن هميشه نشانه ي شجاعت نيست... گاهي نشان حماقت است

-- شهاب ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

I wish all the presidents and leaders could think about their own country and mainresponsibility

-- amir ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

این آقا چه فکری با خودش کرده؟ بیایید خوب باشیم! مردم را دوست بداریم! امام زمان بیا... آخه بگو تو رئیس جمهوری یا پیغمبر؟ این آخوندها 1400 ساله دارند این حرفها رو تکرار میکنند. چه مشکلی حل شده؟ از ایران میکوبه میره اون سر دنیا این مزخرفات رو تحویل مردم میده!!!! در ضمن در حال حاضر آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه، آلمان... همچنین بانوان بد حجاب، جوانان غرب گرا و... با ما دشمنند. پس میشه حضرت آقا دستور بفرمایند کدوم مردم رو باید دوست ذاشته باشیم!!!؟؟؟؟

-- نگار ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

من نظرات همه دوستان رو خوندم. البته با بسیاری از آنها هم موافقم. اما خواهشا توجه داشته باشید که سخرانی در سازمان ملل فرصتی است که رهبران کشورها از آن برای بیان عقاید و نظرات خود درباره اوضاع جهانی و مهمترین مسائل جهان استفاده می کنند. با کمال احترام به نظرات همه هموطنان، ظاهرا برخی از ایرانی ها توقع داشتند رئیس جمهور مثلا درباره قیمت مرغ و شیر در داخل ایران صحبت کنند! جای اینگونه صحبتها مجلس است نه سازمان ملل.

-- شهرام ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

با سلام خیلی متاسفم که افرادی هنوز هستند که با حرفهای احمدی نژاد هنوز هم به وجد می آیند ولی اوضاع نابسامان اقتصادی سیاسی اجتماعی ایران را نمی توانند ببینند ویا از این فضای بلبشو به احتمل زیاد نفع میبرند

-- بدون نام ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

دادن شعار كه كاري نداره؟ همه ميتونن بدن مهم اينه كه هركسي تو عمل چكار ميكنه.
تازه اين بابا مصاحبه هاي آزادش تو آمريكا و با آمريكايهاست، اگه راست ميگه بطور آزاد و غير نمايشي و تبليغاتي با ايرانيا تو ايران مصاحبه كنه. تا كم مياره ميگه شما نميدونين من ميدونم چون ايرانيم! اين حرف رو ايران بزنه جوك سال ملت ميشه.

-- بنجامين ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

Khedmate aghaye Shahram, ma Iraniha che dakhele keshvar che kharej, tanha khastamoun in boud ke reis jomhoure ejbari hich harfi nazanad. Motaasefaneh dir shod. .

-- Nam ، Sep 24, 2008 در ساعت 02:38 PM

دوستان، من کاری به حرف های احمدی نژاد در مورد سیاست روز ندارم، ولی آنچه در مورد سابقه ی تاریخی قانون مجازات همجنسگرایان در ایران گفت صحیح است. این قانون در زمان رضا شاه تصویب شد.
فراموش نکنید که یکی از اهداف روشنفکران مدرن ایران در دهه ی ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ ریشه کن کردن همجنسگرایی بود. تقی زاده به روشنی در مقاله ای در نشریه ی کاوه (چاپ برلن) به این موضوع اشاره کرده و ریشه کن کردن «عشق غیر طبیعی» (به گفته ی او) را در برنامه ی مدرن کردن ایران گنجانده است.
ضدیت با همجنسگرایی در آن دوران بسیار باب بود. کشورهای فاشیست و کمونیست همچون آلمان و ایتالیا، و روسیه بر علیه آن مجازات های قانونی شدیدی داشتند و دیگر کشورها ی اروپایی و آمریکای شمالی نیز چندان بهتر نبودند. در جنگ جهانی دوم همجنسگرایان به همراه یهودیان، کولیان، سوسیالیست ها، کمونیست ها، و آنارشیست ها در اردوگاه های مرگ زندانی شدند و در آتش سوختند.
ایران به عنوان کشوری که در ان زمان دیکتاتوری به ظاهر«خیرخواهانه»ی موسولینی و هیتلر را سرمشق قرار داده بود در حرکت مدرن سازی «از بالا» مبارزه با همجنسگرایی را نیز در برنامه گنجانده بود. به خصوص که همجنسگرایی سابقه ی دور و درازی در فرهنگ ایرانی داشت و برای مدرن سازان آن روزگار بخشی ناخواسته از فرهنگ سنتی محسوب میشد که باید از میان می رفت.
به علاوه یکسان سازی و تعریف جنسیت (همچون هر چیز دیگر) بخشی از روند مدرن سازی است. مدرن سازی ایران هم از این قاعده مستثنا نبوده است. بحث در این مورد فضای بیشتری می طلبد و جایش در اینجا نیست، ولی به هرحال خواستم یادآوری کنم که از قضا استثناً این یک مورد را بی ربط نمی گفت.

-- پیام ، Sep 25, 2008 در ساعت 02:38 PM

مهم اینه که تا زمان ریاست جمهورهای قبلیمون غربی ها اصلا برای ایران احترامی قائل نبودند و هرجا ایران نوکریشون رو می کردو به نفعشون بود توجه می کردند اما الان دنیا زوم کرده روی ایران و ما از موضع قدرت صحبت می کنیم این خیلی مهمه بی انصاف نباشید قبول می کنید

-- مهدی ، Sep 25, 2008 در ساعت 02:38 PM

دنیای سیاست بازار مکاره ست وزدن حرفهای قلمبه سلمبه وصد تا یک غاز.این برادر گرامی که طی این سه سال یک قدم مثبت برای این مملکت برنداشته رفته اونجا تا خودش رو مطرح کنه وسیاهی لشکر جمع کنه وعده ای را هم در داخل مرعوب یا مفتون کنه.تا برای ریاست جمهوری دوباره رای بیاره.از روز اول هر کار وطرحی که دادناظر به این هدف بود.تمدید دوره ریاست جمهوری .وگرنه هرکسی میدونه که زدن این حرفا فقط مشکلات ملت را زیاد میکنه. اگه قیمت فولاد در جهان تنی هزار دلاره بعد از این حرفها ایرانی باید 1500 دلار بخره . اینم نتیجه مستقین این حرفای شعارگونه که برای سخنرانی روز قدس ونماز جمعه خوبه ونه در سازمان ملل.انگار این آقا کشف کرده که امریکا امپریالیسته یا آفریقا استعمار زده است. من که شرمنده ام که چنین کسی تبلور ونماینده ملت بزرگ ایران باشه

-- حیدر ، Sep 25, 2008 در ساعت 02:38 PM

اوکی قبول حرفاش با تخفیف قبول ولی کسی میتونه این حرفا رو بزنه که مردم و کشورش مشکلات عدیده ی اقتصادی و سیاسی نداشته باشن تا بتونه از موضع قدرت حرف بزنه. فرض کنین همین رو مثلا ریس جمهور ژاپن میزد. خب کی بهش ایراد می گرفت هیچ کی نمیتونس چون میبنن یارو دستش توپه مردمش تو آسایشن و خلاصه یارو مرد عمله . بیشترین چیز که حرصمو در میاره اینه که این مرد پهلوان پنبه هست. فکر و ذکرش باید با قلدران داخلی و مافیا داخلی باشه که بتونه شرشونو از کشور بکنه. مدیریت جهان پیش کش. از وضع اسفباری که بعد از ریاست جمهوری احمدی نژاد بدتر شده کاملا هویداست . رفتارش دقیقا مطابق با رفتار پدری هست که به بچه اش میگه دروغ کاره بدیه ولی جلو چشم بچه به راحتی دروغ میگه ... این جور افراد بیشتر باعث دردسرن تا کسی یا مثلا پدری که دست کم نمیگه دروغ کار بدیه و دروغ می گیه اینطوری بچه به عقل پدرش دست کم شک نمی کنه

-- داوود ، Sep 25, 2008 در ساعت 02:38 PM

hamantor keh Bertolt Bresht goft:" wy beh haal-e mellati keh dar jostejuy-e yek ghahreman ast!" Yaar

-- بدون نام ، Sep 25, 2008 در ساعت 02:38 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)