تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار اوباما در خصوص امکان حمله اسرائیل به ایران

باراک اوباما نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت که جهان باید پیش از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران، با فشارهای دیپلماتیک مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای اوباما این اظهارات را در ایالت آیووا در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعه «چراغ سبز» آمریکا به اسرائیل برای حمله به ایران، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر این کشور، بیان کرد.

وی البته از پاسخ به این شایعه امتناع کرد اما گفت که اسرائیل از جانب ایران احساس خطر می‌کند.

اوباما با اشاره به دیدار اخیر خود از اسرائیل افزود: «گرایش عمومی در اسرائیل این است که ما به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهیم. وظیفه من به عنوان رئیس‌جمهور، تلاش برای اطمینان از افزایش فشارهای دیپلماتیک به ایران، اتحاد جدی جهانی علیه این کشور و تداوم تحریم هاست.»

بر اساس این گزارش، در حالی‌که جورج بوش احتمال توسل به گزینه نظامی علیه ایران را رد نکرده است، اما با محدودیت زمانی تا پایان دوران ریاست‌جمهوری خود و حمایت‌های سیاسی اندک برای حمله به ایران، مواجه است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از آقای اوباما گزارش داد که دستیابی به سلاح هسته‌ای، ایران را قادر به «تغییر قواعد بازی در منطقه» کرده و به جمهوری‌اسلامی اجازه می‌دهد از طریق گروه‌های افراطی در عراق، منابع نفتی منطقه را به مخاطره بیاندازد.

وی در عین حال گفت که اسرائیل «یکی از متحدین اصلی ما در جهان است» و با گفته‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر لزوم محو این کشور از نقشه جهان، به شدت احساس خطر می‌کند.

ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه گذشته گفته بود که دولت جورج بوش با هر گونه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران مخالف است.


در همین رابطه:
اوباما: ایران، پیشنهاد غرب را بپذیرد
هشدار اوباما در مورد برنامه هسته‌ای ایران
اوباما ایران هسته‌ای را تهدیدی عمده خواند
تأکید اوباما بر فشار همه‌جانبه بر ایران
اوباما: «برای حذف تهدید ایران تلاش می‌کنم»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)