تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
بررسی احتمال حضور کاندیداهای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌ جمهوری

سخنگوی اعتماد ملی: «کروبی از بقیه بهتر است»

مریم محمدی

در فضای آرامش نسبی پیرامون مساله‌ی بحران هسته‌ای و مسایل داخلی و خارجی دیگر، به مساله‌ی انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی دهم می‌پردازیم.

قبلاً، آقایان عیسی سحرخیز و علی مزروعی در دفاع از حضور آقایان عبدالله نوری و محمد خاتمی، به عنوان کاندیداهای ریاست جمهوری آتی، صحبت کردند.

حالا به سراغ حزب اعتماد ملی و آقای اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی این حزب رفتم ‌که از نامزدی آقای مهدی کروبی، دبیرکل حزب، در ریاست جمهوری آتی دفاع می‌کند:

Download it Here!

ما در حزب اعتماد ملی بررسی و مطالعه‌ی این کار را شروع کردیم و قاعدتاً در اولین کنگره‌مان که ۲۵ مهر ماه است، به نتایج قطعی دست پیدا خواهیم کرد.

کار‌گروهی در حزب اعتماد ملی، متشکل از اساتید دانشگاه و سیاسیون دارند کار را ادامه می‌دهند و سناریوهای مختلفی را برای حزب اعتماد ملی طراحی کرده‌اند. قاعدتاً‌ یکی از گزینه‌ها هم، ورود جناب آقای کروبی در انتخابات است.

به موازات این، شورای مرکزی حزب هم در حال مذاکره است. هفته‌ی قبل ۱۸ نفر از ۵۳ عضو شورای مرکزی وقت داشتند و وجهه مشترک همه‌ی سخنران ها بر ضرورت ‌حضور آقای کروبی در انتخابات بود.

می‌دانید که نامزدهای مختلفی از جانب جامعه‌ی اصلاح‌طلبان مرتب طرح می‌شوند؛ آقای خاتمی همواره مطرح هستند، آقای نوری هم و دیگران هم مطرح شدند. آقای مزروعی معتقد بود که اجماعی از اصلاح‌طلبان میانه‌رو ـ به معنایی که ائتلاف وسیعی باشد ـ تنها حول آقای خاتمی ممکن است. آقای سحرخیز معتقد بود که آقای نوری می‌تواند ضعف‌هایی را که ـ به زعم ایشان ـ آقای خاتمی داشت، جبران کند و با قدرت‌تر عمل کنند. استدلال حزب اعتماد ملی برای این‌که فکر می‌کند که آقای کروبی می‌تواند اجماع وسیع‌تری را ایجاد کند، چیست؟

قبل از این‌که به سوال اصلی شما بپردازم، ناچار هستم به آن دیدگاهی که دوستان مطرح می‌کنند، حاشیه‌ای بزنم. کاندیداهایی را که برخی از اشخاص مطرح می‌کنند، متاسفانه یا مبتنی بر واقعیات جمهوری اسلامی نیست، یا اصولاً خود آن افراد هم تصمیم به حضور پیدا نکرده‌اند.


اسماعیل گرامی مقدم، ‌سخنگوی حزب اعتماد ملی

برای مثال، جناب آقای عبدالله نوری بارها اعلام کرده که «من در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا نخواهم کرد». وقتی ایشان می‌گوید حضور پیدا نخواهد کرد، دبگر بحث در مورد این گزینه تقریباً منتفی است.

آقای گرامی مقدم، ولی در خبرها بود که پریروز ملاقاتی بین آقای نوری با آقایان حجاریان، تاج‌زداه، عطریانفر و زیدآبادی صورت گرفته و آقای نوری اظهارنظر کرده که می‌خواهند نظر جریانات سیاسی دیگر را بداند، بعد تصمیم بگیرد.

آخرین صحبتی که ایشان کرد (و من هم در آن‌جا بودم) ایشان اصلاً تمایلی به حضور در انتخابات ندارد. از طرف دیگر، ما به دنبال این نیستیم که نامزدهایی را مطرح کنیم که احتمال رد صلاحیت آن‌ها وجود دارد. چون از این دیدگاه ما آسیب می‌بینیم. وقتی کاندیدایی رد صلاحیت می‌شود، جامعه به انفعال می‌افتد

یکی از دلایل حضور کم‌رنگ هواداران اصلاحات در انتخابات مجلس هشتم، ناشی از رد صلاحیت‌های گسترده بود.

با واقعیت‌هایی که ما می‌دانیم، اگر با این وجود وارد عرصه بشویم، آسیب جدی را اول خودمان خواهیم خورد. نمی‌خواهم بگویم که تایید صلاحیت‌ها از نظر من درست است؛ من به این بحث کار دارم که این موجب انفعال افکار عمومی خواهد شد.

دلایل شما برای ضرورت حضور آقای کروبی چیست؟

دلایل ‌ضرورت حضور آقای کروبی، یکی این است که‌ اولاً ما‌ به عنوان اعتماد ملی، معتقد هستیم که بایستی اصلاح‌طلبان در این دوره، به یک نامزد واحد دست پیدا کنند. در غیر این صورت شکست آن‌ها مجدداً قطعی خواهد بود. به همین دلیل هم هست که در جلسات «مجمع روحانیون» شرکت می‌کنیم.

در انتخابات مجلس هشتم هم پیشنهاد دادیم که مجمع روحانیون را به عنوان مرجع برای ائتلاف قرار بدهیم؛ ولی آن موقع دوستان ما نپذیرفتند. اما الان ما هم استقبال می‌کنیم و شرکت می‌کنیم.

اما درباره‌ی این‌که جناب آقای کروبی دارای چه توجیهات و چه ضرورت‌هایی هست، می‌توان گفت که‌ پایه‌ی یکی از فرضیاتی که اساساً می‌تواند معاد‌له‌ی‌ پیچیده‌ی فعلی جریان اصلاح‌طلب را ساده‌تر کند، ‌این است که کاندیداها اعلام کنند ـ به زودی هم اعلام کنند ـ آیا حضور دارند یا خیر؟ مثلاً آقای عبدالله نوری اعلام بکنند (که به اعتقاد ما ایشان چه در جلسات خصوصی و چه علنی بارها اعلام کرده‌). اما جناب آقای خاتمی هم باید اعلام بکنند که آیا می‌خواهد در انتخابات حضور پیدا کنند یا نه‌؟

این‌ها معادله را یک مجهولی و آسان‌تر می‌کند می‌کند نه چند مجهولی و پیچیده.

ضرورت‌هایی که ما برای جناب آقای کروبی احساس می‌کنیم این‌هاست. در صورتی که جناب آقای سید محمد خاتمی در انتخابات حضور پیدا نکند، آقای کروبی در بین اصلاح‌طلبان تنها کاندیدایی است که دارای فاکتورهای زیر است.

اول این‌که آحاد ملت ایران جناب آقای کروبی را به صورت فراگیر می‌شناسند. ایشان یک چهره‌ی شناخته شده است. زمانی را برای اصلاح‌طلبان وجود ندارد که فرد را به مردم معرفی کنند و این فاکتور امروز در گزینش‌ها، مهم است.

دوم این که جناب آقای کروبی، به استناد نتایج انتخابات نهم ریاست جمهوری، دارای محبوبیت بالای نسبی است. ما سه تا رای بالای پنج میلیونی داشتیم که آقای کروبی یکی از آن‌ها بود. رای ایشان نشان‌دهنده‌ی این است که آقای کروبی در یازده استان کشور رای اول و در بیش از ده استان هم رای دوم را آوردند.

بنابراین‌ این پتانسیل ویژه‌ای برای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود که به دنبال آقای کروبی باشند تا هزینه‌های کمتری را برای پیروزی ‌متحمل شوند.

سومین نکته در مورد جناب آقای کروبی این است که ایشان دارای سازمان و تشکیلات حزبی است و در سراسر کشور هم می‌تواند کار اجرایی انتخابات و تبلیغات را راحت‌تر انجام دهد.

چهارمین نکته (که خواهشم این است که شما این را درمصاحبه‌ی من حتماً بیاورید) این است که‌ آقای کروبی درست است که کاندید حزبی است، ولی شهرت و مسوولیت‌ها و پیشینیه‌ی ایشان به تشکیل دولت ائتلافی و استفاده از همه‌ی نیروهاست و حتماً تنها کسی استکه می‌تواند یک ‌دولت ائتلافی از همه گروه های اصلاح‌طلب را شکل بدهد.

آقای گرامی مقدم، صفاتی که شما برای آقای کروبی شمردید، به نظر می‌آید که آقای خاتمی هم دارای این وجوه هست و دیگر این که‌ شما هم گفتید در صورتی که آقای خاتمی نیاید. یعنی شما هم گزینه‌ی آقای خاتمی را هم مطرح می‌بینید؟


این سوال را ما این‌طور جواب می‌دهیم‌ که آقای خاتمی هنوز اعلام نکرده ‌که ‌من هستم یا نیستم‌. هرچند در جلسات خصوصی ایشان بارها اعلام کرده‌ که ‌من حضور پیدا نخواهم کرد. اما به دلیل این که آقای خاتمی اعلام نکرده‌، ما هم در بررسی‌های حزب اعتماد ملی روی ایشان مطالعه و بررسی نداشتیم.

Share/Save/Bookmark

مزروعی: فقط خاتمی؛ سحرخیز: خاتمی نیامد، نوری
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یکی از دلائلی که کروبی واجد شرایط نیست همین اعلام زودهنگام است که توجهی به معادلات جهانی ندارد . رئیس جمهور آینده کسی ست که معادلات بین المللی را سبک سنگین کند این کاری ست که آقای خاتمی میکند و تا انتخابات آمریکا تمام نشود موضع قطعی خودش را اعلام نمیکند خاتمی تجربه ی بسیار بدی از حضور جرج بوش در دور دوم رئیس جمهوری اش دارد اولین ماه رئیس جمهوری جرج بوش تا سه ماه بعد از آن بیش از دویست روزنامه و مجله در ایران توقیف شدند بوش با مطرح کردن محور شرارت هر دو جناح ایران را نامشروع خواند و ضربات مهلکی به خاتمی زد و محافظه کاران ایران با چراغ سبز جرج بوش خاتمی را در همه ی عرصه ها دچار بن بست کردند . لذا خاتمی میداند آمدن مک کین امکانی برای او باقی نخواهدگذاشت ولی کروبی توجهی به این مسئله ندارد . کروبی که در آخرین دوره ای که به مجلس رفت آخرین رای را داشت اگر چه آرا در ایران با روشهای دیگری باید بررسی شود اما محبوبیت کروبی آنچنان نیست که باعث وحدت اصلاح طلبان باشد . کروبی که ناتوان از ایجاد وحدت در بین خود اصلاح طلبان است چگونه تبدیل به یک دولت وحدت ملی خواهد شد ؟ کروبی در رابطه با اصلاح طلبان بیشتر یک انحلال طلب است . برنامه ی کروبی نیز مانند احمدی نژاد روی عقب مانده ترین اقشار جامعه تنظیم شده است به همین دلیل پاسخ گوی نیازهای روز جامعه ایران نخواهد بود . کروبی که نزدیک ترین فرد از بین اصلاح طلبان به محافظه کاران است و این خود تمایل رادیکال مردم را در بر نمی گیرد و باعث شکست اصلاح طلبان خواهد بود . بطور کلی اگر اوباما رئیس جمهور آمریکا نشود اصلاح طلبان نباید در انتخابات شرکت کنند زیرا تبدیل به آتش بیار و مشروعیت دادن به حریف خود می گردند و هیچ شانسی در انتخابات برای آنان متصور نیست با حضور مک کین در کاخ سفید شرکت اصلاح طلبها در انتخابات یک خود کشی سیاسی ست همانطور که در انتخابات شهر و مجلس شاهد بودیم .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 24, 2008

من اصلا آقای کروبی رو اصلاح طلب نمی دونم
ایشون مثه ستون پنجم عمل میکنن
حرف هاشون هم حرف مردم نیست
بی تعارف ... باید مارادونا رو دل کنیم آقای کروبی رو بگیریم

-- hamed ، Aug 24, 2008

من اصلا آقای کروبی رو اصلاح طلب نمی دونم
ایشون مثه ستون پنجم عمل میکنن
حرف هاشون هم حرف مردم نیست
بی تعارف ... باید مارادونا رو ول کنیم آقای کروبی رو بگیریم

-- hamed ، Aug 24, 2008

اقاى كروبى يا به قول دوستان اصلاح طلب "غضنفر" اصلاح طلبان آخرين كسى هست كه بايد به عنوان كانديداى رياست جمهورى بهش توجه بشه.

-- nasooot ، Aug 24, 2008

زمانی کیومرث صابری نوشت
شیخ کروبی را پرسیدند پول بهتر است یا ثروت؟
گفت بنیاد شهید!
...

-- بدون نام ، Aug 24, 2008

آقاي كروبي در رقابت با هر نامزد ديگري ،چه از اصولگرايان و چه از اصلاح طلبان، حتي به اندازه 10 درصد هم شانس بردن ندارد لذا بهتر است كه ايشان حداقل وجهه خود حفظ نمايد.

-- بدون نام ، Aug 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)